Kevin Gjaltema

10 april 2010
10 April, het was een dag om niet te vergeten!
In de auto vanaf leek naar eelde..
Toen we daar aangekomen waren kreeg ik een pet en een T-shirt van Richard (de piloot) en we bestelden wat te drinken.
Het vliegtuig moet nog aankomen van een eiland in Duitsland.
We zouden naar de "vliegtoren"gaan maar toen gingen we eerst langs de dacota als ik het goed spel,
Dat heeft meegevlogen in de oorlog over normandie en waar de kogelgaten nog in zaten!
Om dat alleen al te zien was al wat aparts maar we mochten er ook nog even in kijken.
Toen we bij de vliegtoren aankwamen praatten ze in codetaal!
Ze legden het een beetje uit maar ik snapte het nog steeds niet.
Toen ons vliegtuig aankwam moest ie nog even tanken en toen gingen we de lucht in.
Het Taxiën was best wel moeilijk want je moest de gele lijn volgen maar die zag ik amper door de grote neus!
Toen we in de lucht waren moest ik naar een meer toe vliegen, toen we er waren zagen we de snelweg,
die moest ik volgen en toen kwamen we uit bij leek, waar we wonen.
We vlogen over leek heen en ook over ons huis! we hebben er foto's van gemaakt.
Richard praatte wat met de mensen uit de vliegtoren, ik heb een woordje meegekregen wat ik heel vaak hoorde: Charlie!!
dat had met de naam van het vliegtuig te maken volgens mij..
We vlogen over de voetbal velden en ook over de Shell wat best wel smerig is van de bovenkant.
Toen vlogen we terug naar eelde over het FC GRONINGEN stadion waar ook foto's van gemaakt zijn.
Toen we moesten we landen, wat nog best wel lastig was.
We vlogen eerst over een bos naar een andere landingsbaan en toen we bijna bij de grond waren trokken we de neus omhoog.
Toen we geland waren en de trap weer op liepen kwamen we tjerk nog tegen die ook meehielp hier aan!
en er waren allemaal soldaten die gingen parachute springen vanuit die dacota!
het was best wel raar want er zat gewoon iemand in de deur opening toen ze opstegen!
We gingen nog naar de brandweer van eelde en mochten in de crashtanders zitten!
dat is zo'n hele grote brandweer auto!
we mochten zelfs mee rijden, nou ja... we mochten zelf natuurlijk niet rijden maar meerijden
toen kregen we een demonstratie wat het eigenlijk allemaal kon, en natuurlijk mocht ik met het grote kanon spuiten.
het kan wel 70 meter ver spuiten!!!!
Daarna bedankten we de brandweer mannen en gingen terug om nog wat te drinken.
Toen we ons drinken op hadden bedankten we Richard en Tjerk nog.
En ik wil nog steeds iedereen bedanken die aan deze dag heeft meegeholpen!!
Heel erg bedankt het was een top dag!

Kevin Gjaltema.

ab1 ab2
ab3 ab4

Verslag piloot Richard

Hoog vlieger: 615 Kevin Gjaltema
Vlieger: Richard Jousma
Vliegtuig: Cessna 172P / SE-KCC

Na 2 jaar niet meer voor de stichting hoogvliegers te hebben gevlogen, was het weer zover. Na een oproep via de website van vliegsport Avia Noord heb ik me aangemeld om wat vluchten uit te voeren op 10 april. Alles was weer geregeld, torenbezoek, brandweer bezoek en natuurlijk, daar waar het om draait, een van de vliegtuigen was na 11:00 uur de gehele dag beschikbaar. Dit keer was het toestel de SE-KCC een Cessna 172. Rond 10:45 komen de eerste hoogvliegers van deze dag. De eerste vlucht voor de dag wordt uitgevoerd door Piloot in opleiding Kevin. Eerst een bezoek aan de verkeerstoren waar we door de mensen van de luchtverkeersleiding uitleg krijgen over het werk van de verkeersleider. Daar kunnen we het radar scherm zien dat het toestel voor vandaag in aantocht is, het vliegt ten noorden van het Duitse Waddeneiland Norderney. Tijd om weer naar beneden te gaan. Om de tijd nog even te doden krijgen we nog even een rondleiding in de Dakota DC3 C-47 die dit weekend toevallig voor de deur staat.
Nu wordt het tijd om dan daadwerkelijk te gaan vliegen. Nadat iedereen ingestapt is en de motor loopt gaan we taxiën naar de baan 05. Aangezien Kevin het taxiën goed afgaat, keurig over de gele lijn, mag hij de start zelf proberen. We geven gas en binnen een paar 100 meter zitten we in de lucht! We klimmen rustig door naar 1000ft (330 meter) en zetten koers naar Kevin zijn woonplaats Leek, wat maar 5 min vliegen is. Eenmaal boven leek wordt al snel de benzine pomp gevonden en daarna het huis. Na wat rondjes boven Leek gaan we richting Groningen en maken we ons klaar voor de landing. Via een “left hand down wind 05” vliegt Kevin ons naar de baan. Na de landing krijgt de vlieger van de passagiers het applaus. Een maal uitgestapt wordt uiteraard het felbegeerde hoogvliegers brevet uitgereikt. Een van de clubleden van Avia Noord neemt het nu over om met Kevin het de familie een bezoek te brengen aan de brandweer.
Richard Jousma