Ruben Mako

16 juni 2010
Het weer was perfect deze dag, helder, zonnig maar wel een beetje winderig, maar dat hoefde geen belemmering te zijn voor een leuk rondvluchtje. Ruben en zijn vader,  moeder, broertje en zusje stonden al te wachten bij het oude stationsgebouw op Aviodrome. Zij hadden eerst een paar uurtjes genoten van alle oude vliegtuigen die daar stonden opgesteld. Nadat de Marshaller van het Aviodrome de PH-WVO van de KLM Aeroclub binnen had geloodst kon er kennis gemaakt worden met de a.s. Hoogvlieger en zijn begeleiders. In tegenstelling tot de meeste hoogvliegers sprak deze Angoolse familie zeer gebrekkig Nederlands, maar gelukkig is Engels mijn 2e taal dus daar ging het een stuk beter mee. De familie woonde al 8 jaar in Nederland, dus de kinderen spraken beter Nederlands dan hun ouders. Ruben was enthousiast, en zou samen met zijn vader en een broertje gaan vliegen. Nadat iedereen was vastgesnoerd konden we vertrekken naar baan 05, voor de start. De start was behoorlijk wiebelig, maar Ruben was al gewaarschuwd en had er weinig last van. Eenmaal op hoogte gekomen werd de vlucht rustiger en kon Ruben na instructie het stuur zelfs een kwartiertje overnemen wat hij dan ook gretig deed. Op instructie van de piloot draaide hij keurig richting Kampen, en vlogen we over het Veluwemeer richting Biddingshuizen. Onderweg waren de achtbanen en glijbanen van de grootste speeltuin van de Flevo-polder duidelijk te zien. Vlak voor Harderwijk nam de piloot het stuur weer over om na ongeveer 40 minuten de PH-WVO met een paar kleine kreetjes van de banden weer rustig aan op de grond te zetten. Na afloop kreeg Ruben nog een mooie pet, een T-shirt die beide meteen werden aangetrokken en hebben we nog een paar foto's gemaakt. Al met al een geslaagde vlucht en iets voor hem om op terug te zien.

Piloot Jan J Melchior

mel0