Ruben ter Haar

19 juni 2010
DSC07000_640x480

De eerste vliegles

Afgelopen zaterdag was het eindelijk zover: Ruben ging vliegen. Nadat Ruben eerst bij z'n broer op schoot een stukje heeft meegereden en een enorme brandweer wagen begon het hoogtepunt van de dag: de rondvlucht. Ruben mocht op de beste plek in het vliegtuig zitten: naast de piloot.

P6190113_640x480

Ruben wil altijd alles in de gaten houden en ook vandaag keek hij zijn ogen uit. Richard Jousma was zo vriendelijk om Ruben een prachtig uitzicht te geven door bochten naar links te maken.

P6190114_640x480

Zo kon Ruben het best naar beneden kijken.

P6190116_640x480

Maar zelf nadat we weer waren geland was de pret nog niet over: we mochten de verkeerstoren nog beklimmen. De bewaker liet ons naar binnen en eenmaal boven hadden we een goed uitzicht over het vliegveld.

P6190117_360x480

Terwijl we boven waren zagen we een helikopter voor onze neus opstijgen.

Ruben (en de begeleiders) hebben een ontzettend leuke dag gehad dankzij de brandweer, stichting Hoogvliegers en Richard Jousma in het bijzonder. Bedankt!

DSC06990_640x480

Verslag van de piloot Richard:

De vlucht is al een tijd geleden aangemeld bij de stichting maar nu pas tot uitvoering gekomen. Het is zomertijd en dan is het lastig om een voor dit doel geschikt vliegtuig in het weekend te pakken te krijgen. Maar vandaag 19 juni wordt het de grote dag voor Ruben. Samen met oppas Opa en zijn Broer gaan we vliegen! Maar natuurlijk eerst even bij de brandweer langs en meerijden in de crashtender, na terugkomst genoot Ruben zichtbaar. Tussentijds is het vliegtuig (PH-RCF, Cessna 172) voorzien van de nodige steunen om Ruben plaats te laten nemen in de “left seat”. Om de misschien toch wat oncomfortabel zithouding tot een minimum te beperken, wordt de motor gestart en taxi klaring gelijk aangevraagd. Tijdens het taxiën wordt de checklist afgewerkt, en na de run-up wordt take-off clearance gevraagd en verkregen. Eenmaal in de lucht klimmen we direct door naar 2000 ft en vliegen richting Assen om daar wat rondjes te draaien over links zodat Ruben mooi alles kan zien. En ja hoor de mond hoeken komen weer omhoog, het doel is weer bereikt voor vandaag. Nu weer terug naar Eelde, en ons opmaken voor de landing. Na de landing mogen we back-tracken over de baan 23 zodat de taxitijd minimaal is. Eenmaal op het platform wordt Ruben weer uit vliegtuig gehaald en in de rolstoel gezet. Dan is het nu tijd voor een bezoek aan de verkeerstoren. Na dit bezoek wordt het velbegeerde hoogvliegers brevet uitgereikt.

Ruben, ik vond het erg leuk om met je te vliegen.

Richard Jousma

Brandweer, Havendienst en LVNL van Groningen Airport Eelde bedankt voor de fantastische medewerking!