Berry Smit

16 april 2011
Op 16 April was het zover, Berry mocht vliegen met stichting Hoogvliegers. Wat een mooie dag hebben wij mogen beleven!!!!!!

We moesten om 10u30 op vliegveld Groningen zijn,daar werden wij ontvangen door Tjerk en de uitleg volgde.

sehggmin3

Eerst mochten we een kijkje nemen in de vliegverkeertoren,wat een knopjes en beeldschermen. We kregen uitleg wat ze daar deden en konden meeluisteren met het vliegverkeer.

Daarna gingen we zelf vliegen, naast Berry zelf mochten er nog twee mee, dat waren zijn zusje Gerinda en zijn moeder Anita.

sehggmin4

We gingen vliegen in een Cessna 172, eerst een controle of we wel in de riemen zaten en daarna controle van alle meters en knopjes wat de piloot voor zich had. Eerst een eindje taxieen over de baan en toen een motor check,alles bleek in orde en daar gingen we!!!
Het duurde maar even en we vlogen wat een enorme ervaring!! Al snel was alles heel klein en gingen we richting Oostwold waar wij wonen we zagen ons huis en maakten een extra rondje over de school van Gerinda, toen naar Hoogkerk waar Opa en Oma wonen en ook hun huis konden we zien. Ook zijn we over de stad Groningen gevlogen. Toen we weer terug naar het vliegveld gingen vlogen we hoger en dat vernam je aan het schommelen van het vliegtuig. Ook Berry mocht zelf vliegen maar dit was toch iets te spannend.

Eenmaal terug op het vliegveld mochten we naar een meneer die de vogels moet verjagen van de banen,deze vogels zijn gevaarlijk voor de vliegtuigen omdat ze in de motoren van een vliegtuig kunnen komen. De vogels kun je op meerdere manieren verjagen,wij hebben
er twee gezien, een megaphone met angstkreten van vogels die op dat moment op de baan zijn zodra de vogels de angstkreet horen vliegen ze weg. En ze kunnen een "gilpatroon" afschieten.

sehggmin5

Toen mochten we bij de brandweer kijken, 3 enorme brandweer auto's stonden klaar voor vertrek. We hebben uitleg gekregen wat er allemaal op zo'n auto zit, heel veel slangen, erorme scharen,krikken,breekijzers om het vliegtuig open te knippen.

sehggmin6

Ook zitten er spuitkanonnen op de auto, die kunnen enorm veel water per minuut spuiten,er zit 12000 liter water in de auto.

sehggmin7

Ook hebben we een klein stukje gereden in de brandweer auto.

Wij hebben een hele mooie dag gehad, we willen dan ook stichting Hoogvliegers enorm bedanken voor deze unieke kans,maar ook alle medewerkers van vliegveld Groningen voor alle uitleg,en gastvrijheid.

Deze dag zullen wij nooit vergeten.

Nogmaals bedankt namens Berry,Gerinda,Gerard,Oma,Oma,Alex en Anita.