Oscar Mensen

12 augustus 2011
120811oscarmensen5

Medio juni las ik in een plaatselijke krant een artikel over de eerste Hoogvliegersdag die plaats had gevonden op het vliegveld te Hoogeveen.

Op de voorpagina stond pontificaal een foto van een kleine deelneemster met een brede glimlach die ik herkende van de zwemles van onze zoon Oscar.

Al verder lezend ontdekte ik dat Oscar ook tot de doelgroep van Stichting Hoogvliegers behoort. Ach, misschien leuk voor volgend jaar als zo'n evenement opnieuw in de buurt wordt georganiseerd, was mijn gedachte en ik stuurde een mail met zijn gegevens. Oscar zou zoiets geweldig vinden.

Al enkele weken na onze aanmelding belde een piloot uit de buurt om ons uit te nodigen voor een individuele vlucht. Eigenlijk nog veel beter voor Oscar, die door zijn autisme al snel last krijgt van te veel prikkels. We spraken af voor 11 augustus op vliegveld Hoogeveen.
Oscar werd dolenthousiast, vooral toen hij de foto's van de piloot en het vliegtuig per mail toegezonden kreeg.

Twee dagen voor het moment suprême belde de piloot met de mededeling dat hij de vlucht een dag wilde uitstellen, omdat de weersvoorspelling ongunstig was.

Op vrijdag 12 augustus was het dan eindelijk zover. Om 12.00 uur werden we op het vliegveld verwacht, waar piloot Richard (een Market Development Manager met het hart op de goede plaats) ons verwelkomde. Oscar kreeg een pet en een t-shirt, die hij meteen wilde dragen. De piloot wilde Oscar een heleboel vertellen, maar Oscar was een beetje nerveus en kreeg niet alle informatie mee.

120811oscarmensen1

Samen met mama mocht Oscar mee in de hangar om te helpen tanken en te kijken hoe het vliegtuig naar buiten werd gereden.

120811oscarmensen2

Oscar zou naast de piloot in het vliegtuig gaan zitten. Papa en zijn zusje Daphne mochten als passagier achterin plaatsnemen.

Vlak voor de start van de rondvlucht nam de piloot nog allerlei instructies door, waarvan het belangrijkste was dat Oscar de knopjes niet mocht aanraken en dat vond hij wel erg moeilijk.

Om 13.10 uur steeg het vliegtuig op.

120811oscarmensen3

De reis ging naar het dorp waar opa woont, het naburige pretpark en vanzelfsprekend werd er nog een rondje over onze woonwijk gevlogen. Oscar was diep onder de indruk. Na de landing rende hij opa en mama tegemoet om zijn enthousiasme te delen.

120811oscarmensen4

De piloot overhandigde hem een Hoogvliegersdiploma, dat een mooie plaats op zijn slaapkamer zal krijgen.

Het filmpje en de foto's die papa had gemaakt zijn inmiddels tientallen keren door Oscar bekeken. Ondanks de bewolking, was het een dag met een zonnetje die hij niet snel zal vergeten!

Stichting Hoogvliegers en niet te vergeten piloot Richard, hartelijk dank voor deze mooie ervaring.

Met vriendelijke groet,

Dinette Mensen