Evert-Jan Mostert

21 september 2011
Evert-Jan0

Hallo,

Verslag van Evert-Jan, Hoogvlieger sinds 21 september 2011.

Het was een vrijdagavond in december 2010. We zouden de volgende dag gaan vliegen met de Stichting Hoogvliegers en ik zat te wachten op een telefoontje van de piloot of de weersomstandigheden gunstig genoeg waren. Het had wat gesneeuwd die dag dus we waren er al op voorbereid dat het vliegen wel eens niet door zou kunnen gaan. En inderdaad, de piloot belde met de mededeling dat het niet veilig genoeg was om te gaan vliegen. Dus werd er een nieuwe afspraak gemaakt voor enkele weken later maar ook die dag konden we vanwege het weer niet de lucht in. Dit ging zo een paar keer door en toen moest de piloot voor zijn werk een aantal maanden naar Amerika dus stelde hij voor om de aanvraag terug te sturen naar de stichting zodat ze ons aan een andere piloot konden koppelen.
Zo gezegd, zo gedaan. Helaas hoorden we niks van deze piloot. Nadat we een mail gestuurd hadden naar de stichting dat we nog steeds geen nieuwe afspraak hadden ging een medewerker van de stichting kijken wat er aan de hand was. Nou, dat hielp. Binnen no time werden we aan een andere piloot gekoppeld en een afspraak was snel gemaakt. Maar ook nu was het weer spelbreker, er was teveel wind. Meteen weer een afspraak gemaakt voor 2 weken later.
Dinsdag 's avonds belde Jan, de piloot, dat het wel bewolkt zou zijn de volgende dag maar hij dacht dat we wel konden gaan vliegen. Hij hield nog een slag om de arm en zou de volgende dag rond de middag bellen.
En ja hoor, om 12.00 uur belde hij dat we de lucht in konden! Snel een broodje gegeten in om 13.00 uur in de auto richting Lelystad. We zouden vertrekken vanaf het oude Schiphol op het Aviodrome en we mochten voor en na de vlucht het Aviodrome bekijken. Super leuk natuurlijk voor de kids. Evert-Jan mocht de lucht in maar zijn broer Arend en zijn vriend Niels konden niet mee omhoog dus zij bleven achter in het Aviodrome waar ze zich prima hebben vermaakt. Evert-Jan mocht 2 personen mee de lucht in nemen en hij wilde graag dat zijn moeder mee ging. Zijn vader bleef in het Aviodrome dus er was nog een plekje over in de Cesna. Hij had aan Margreet, de longverpleegkundige waar hij al een aantal jaren onder behandeling is, gevraagd of zij zin had om mee te gaan. En ja, dat had Margreet wel! En zo gingen we die woensdagmiddag samen met piloot Jan in de Cessna.

Evert-Jan1

Jan pikte ons op bij het oude Schiphol en vanaf daar zijn we naar de startbaan van Lelystad Airport getaxied.

Evert-Jan2

Na netjes op onze beurt gewacht te hebben was het dan zover. Alle checks waren gedaan, Jan kon gas geven.

Evert-Jan3

En dat deed hij. In een mum van tijd waren we los van de grond en klommen we hoger en hoger. Voor Evert-Jan was dit de 1e keer van zijn leven dat hij vloog en hij vond het prachtig. Eenmaal op hoogte stelde Jan voor dat Evert-Jan de stuurknuppel maar eens moest overnemen. Nou, dat was niet tegen dovenmansoren gezegd. Na een korte uitleg mocht hij het zelf proberen.

Evert-Jan4

Wat dalen was kwamen we snel achter, onze maag kriebelde in onze keel. Volgende keer wat rustiger dalen hoor Evert-Jan :-) Verder deed hij het keurig, als een volleerd piloot vloog hij vanuit de polder richting de Veluwe waar we na ons georiënteerd te hebben aan wat bekende gebouwen al snel ons huis van de bovenkant zagen opdoemen. Camera in de aanslag om snel wat plaatjes te schieten, voor je het weet ben je al weer een paar kilometer verder. Na een rondje gemaakt te hebben boven ons huis mocht Evert-Jan weer koers zetten richting Lelystad. En passant bekeken we ook nog even het Dolfinarium van boven. De grote blauwe koepel is een prima herkenningspunt. Eenmaal weer in de buurt van Lelystad Airport nam Jan het roer weer over en heeft ons keurig netjes weer aan de grond gezet.
Na afloop werd Evert-Jan bevorderd tot Hoogvlieger...

Evert-Jan5

en voorzien van pet en shirt en complimenten van de piloot dat Evert-Jan zo netjes gevlogen had, gingen we boordevol indrukken weer op weg naar huis.Er is maar 1 nadeel aan deze dag: zo jammer dat fijne dingen altijd zo snel voorbij zijn.

Piloot Jan: super bedankt voor de begeleiding en de fijne manier waarop je met je passagiers omging! We hebben enorm genoten. Het aller aller-leukste vond Evert-Jan het zelf vliegen.

Stichting Hoogvliegers: jullie doen super goed werk, ga zo door!

Met vriendelijke groet,

Diny Mostert (moeder van Evert-Jan)