Niels en Emiel Schooltink

19 augustus 2011
NielsenEmiel0

Net voordat we op vakantie gingen kregen we te horen dat Niels en Emiel geselecteerd waren voor een individuele hoogvliegersdag met Jan.

NielsenEmiel3

De datum werd geprikt op 19-08-2011 en we mochten ook oma, opa en Carla meenemen om te kijken. Niels was van te voren al wat angstig en wist nog niet of hij wel in het vliegtuig durfde, maar met piloot Jan afgesproken dat we op de dag zelf zouden kijken of hij alsnog een rondje wilde maken of niet.
19 augustus was een stralende dag met een wolkenloze hemel waardoor we dus heel helder en goed zicht hadden. Piloot Jan stond ons bij de ingang van de luchtmacht bij Eindhoven Airport op te wachten en had alle toegangsbewijzen geregeld. Daarna gingen we met de auto's door de poort naar de vliegclub toe. Daar moest eerst een vluchtplan gemaakt worden. Emiel mocht zelf kiezen welke kant hij op wilde en toen Jan voorstelde dat ze ook over de Efteling konden vliegen, kon zijn dag niet meer stuk! Het vluchtplan werd ingediend en we konden toen naar de hangar om het vliegtuig naar buiten te rijden. Ze kregen van Jan allebei een hoogvliegers t-shirt en pet. Niels had toen al besloten dat hij toch niet wilde vliegen, maar dat hij kijken wel heel erg leuk vond. Ook vond hij het helemaal geweldig om mee te helpen het vliegtuig uit de hangar te duwen en klaar te zetten voor zijn broertje. Eventjes in de cockpit achter het stuur zitten vond hij ook erg leuk.

NielsenEmiel1

Toen we klaar waren voor vertrek mocht Emiel kiezen of er ook nog iemand met hem mee ging in het vliegtuig. Hij koos voor opa en mama. Zij mochten achterin zitten en kregen een koptelefoon op met microfoon waardoor je met elkaar kon praten in het vliegtuig. Daarna stapten piloot Jan en Emiel ook in het vliegtuig en deden ook de koptelefoon op. Emiel vond het reuze spannend. We taxieden naar de startbaan en konden meteen opstijgen.

NielsenEmiel2

Eenmaal in de lucht zijn we over Oirschot richting 's Hertogenbosch gevlogen, van daaruit richting Heusden aan de Maas en Gorinchem en van daaruit weer terug over de (Kaatsheuvel) Efteling en Beekse Bergen weer terug naar Eindhoven Airport.
Toen we op hoogte waren mocht Emiel zelf het stuur bedienen en dat ging eigenlijk best wel goed. Boven de Efteling hebben we twee rondjes gecirkeld zodat alle attracties goed te zien waren. Emiel is nl. helemaal weg van de achtbanen van de Efteling en hij kon ze nu vanuit de lucht bekijken wat erg speciaal was. Veel te snel naar zijn zin hebben we de Efteling achter ons gelaten en zijn toen richting Beekse Bergen gevlogen. Helaas was het moeilijk om de dieren te onderscheiden op de grond. Daarna gingen we alweer richting Eindhoven Airport en de tijd was voorbij gevlogen (letterlijk en figuurlijk).
Na een zachte landing weer terug getaxied naar de vliegclub waar de hele familie op ons stond te wachten. Emiel kreeg zijn hoogvliegersdiploma uitgereikt door Jan en ook Niels kreeg er eentje ondanks dat hij niet durfde te vliegen, maar wel goed had meegeholpen in de hangar.

Het was een topdag voor beide mannen en voorlopig zijn ze er nog niet over uitgepraat. Iedere keer als ze de foto's zien herbeleven ze het avontuur weer.
Ik wil piloot Jan heel erg bedanken voor het bezorgen van deze fantastische dag en hoop dat er nog heel veel kinderen van zo'n dag kunnen genieten.

Met vriendelijke groet,

Mireille Schooltink