Jurie

28 september 2013
Vandaag was een topdag voor Jurie (13 jaar): hij mocht een vlucht boven Rotterdam maken! Eén keer eerder had hij gevlogen: in een groot vliegtuig naar Berlijn. Toen ontstond zijn droom om piloot te worden.
Vandaag werden we hartelijk ontvangen op het KLM Jet Centre op vliegveld Zestienhoven. We maakten kennis met piloot Jurrien, en Jurie kreeg een stoer Hoogvlieger t-shirt aan, want hij was de hoofdgast van vandaag.
Daarna gingen we naar buiten, waar het vliegtuigje klaarstond. Jurrien legde uit hoe we in moesten stappen. Broertje en moeder op de achterbank, Jurie naast de piloot. We taxieden naar de startbaan, en onze piloot vroeg en kreeg toestemming om over onze woonplaats Delft te vliegen. Gaaf!
Voor we het wisten zaten we in de lucht, een stralende Jurie naast de geconcentreerde piloot. Eenmaal op hoogte was er gelegenheid om vragen te stellen, en na een paar rondjes over de stad mocht Jurie zelf sturen. Hoewel het een zonnige, onbewolkte dag was leek het ineens nog veel lichter! (Zie de foto van een stralende Jurie.) Hij maakte wat bochtjes en reageerde keurig op de aanwijzingen om de neus wat omhoog of omlaag te brengen.
Daarna nam Jurrien het weer over, en vlogen we een stukje over de Nieuwe Waterweg. Geweldig om alle schepen, huizen, wegen (de aanleg van de A4 die ook vlak langs ons huis komt) en natuur van boven te zien.
Het halve uur vloog om, want ineens zei Jurie: Hé, gaan we daar landen? En ja, daar doemde de landingsbaan al voor ons op. Na een beetje gehobbel stonden we weer keurig op de grond.
Nog helemaal onder de indruk stapten we uit, maakten nog wat foto's en bedankten de piloot voor deze onvergetelijke ervaring.
Op de terugweg naar huis zei Jurie: Nu weet ik zéker dat ik piloot wil worden. Ik ga nog beter mijn best doen op school, want dit is het meest gave beroep dat je maar kunt bedenken.

Hoogvliegers, bedankt voor deze bijzondere middag. De herinnering gaat ons gezin helpen op momenten dat het leven weer eens wat minder makkelijk verloopt.