Lisa

29 december 2013

Eindelijk was het zover, de dag dat Lisa mee mocht met Ton Knoops, een piloot van Stichting Hoogvliegers. Lisa heeft de dagen en uren afgeteld totdat het moment kwam van vliegen. Een aantal weken geleden hadden we al wat registratiegegevens doorgemaild naar Ton Knoops, want Lisa vindt het altijd wel gezellig als er meerdere mensen mee gaan kijken. Lisa mocht 1 vriendinnetje meenemen en 1 volwassenen. Ze heeft haar nichtje Sanne meegenomen en haar moeder Miranda. Om 11.00 uur hadden we afgesproken bij de poort van de Koninklijke Luchtmacht op Eindhoven Airport. We hadden een gezellige groep van 16 personen. De piloot Ton stond ons al op te wachten met zijn vrouw Madeleine. Na ons allemaal geregistreerd te hebben en onze toegangspassen voor het militaire terrein in ontvangst te hebben genomen zijn we doorgereden naar de plaats van bestemming. Eenmaal aangekomen bij de Frits Philips Hangar ging piloot Ton het vliegtuig in orde maken. Wij bleven wachten in het clubhuis van de Aero Club onder het genot van een drankje. Toen was het dan eindelijk zover. Lisa kreeg een shirt en een pet van Stichting Hoogvliegers. Zoals Lisa is, altijd gek op de foto, dus ook deze keer weer.

Lisa met haar nichtje Sanne, haar boezemvriendin die samen met Lisa het vliegtuig in zal gaan.

Lisa wilde ook nog even met haar nichtje Linda en haar neefje Bart op de foto, jammer genoeg kun je niet iedereen meenemen, het is tenslotte maar een 4-persoons vliegtuigje.

In de Hangar stonden verschillende vliegtuigen klaar.

Maar ons vliegtuigje stond al buiten op ons te wachten. Als eerste mocht Sanne achterin stappen, vervolgens mocht ik als moeder achterin instappen en Lisa wilde graag voorin bij de piloot zitten, zodat ze het stuur ook even kon nemen. Weet je wat heel leuk was? We kregen een grote koptelefoon op met daaraan een microfoontje waar je in kon praten. Zo konden Sanne en Lisa en ik met Ton en met elkaar praten en we hoorden ook nog van alles van de verkeerstoren, dat was heel apart. Soms werd er Engels gepraat en Lisa vertelde dat ze er niks van verstond. Soms werd er ook Nederlands gepraat.

We hebben tussen de 300-400 meter hoogte gevlogen met een gemiddeld van 185 km/uur. We zijn via Eindhoven naar Geldrop, Mierlo en vervolgens Brandevoort naar Helmond Noord gevlogen, ook boven ons huis. Lisa herkende vele dingen. Ze herkende de korfbalkantine van O.E.C., de fietsbrug, de Warande en Boscotondo. De bioscoop Pathe zag je ook heel duidelijk voorbij komen, echt een gave gewaarwording. Wij hebben door inzoomen op deze foto ons huis herkend.

Op deze foto zie je duidelijk de fietsbrug in Helmond.

Via de radio beneden in de kantine van de Aero Club kun je horen waar we in de lucht zaten. Er was nog een piloot achtergebleven bij de groep mensen die we hadden meegenomen, dus ze hadden al begrepen dat het landen op zich liet wachten omdat er nog een passagiersvliegtuig moest landen op Eindhoven airport. We stonden in de wacht voor de landingsbaan, dus we hebben nog een aantal rondjes om het Airport gevlogen. Het landen ging perfect, erg rustig. De gehele vlucht was overigens rustig, maar toen Lisa aan het stuur kwam schommelde het een beetje meer en kregen we af en toe kriebels. Lisa en ook Sanne heeft het als zeer bijzonder ervaren en toen we thuis kwamen vertelde Lisa dat dit de dag was van haar leven.

Zoals jullie kunnen zien heeft ook de moeder van Lisa bijzonder genoten. Het leven staat in principe op onze kop, maar je ziet dat er ook leuke momenten zijn, momenten waarin we even niet hoeven te denken aan onderzoeken in Nijmegen of Blixembosch.

Lisa mocht vandaag haar vliegbrevet tekenen

Het vliegbrevet werd persoonlijk overhandigd door onze piloot Ton.

Lisa vond het heel geweldig, we hebben met z’n drieën enorm genoten. Ton heel erg bedankt, jij hebt er samen met je vrouw Madeleine en het overige team een geweldige middag van gemaakt. Stichting hoogvliegers ook heel erg bedankt dat jullie dit voor ons hebben gedaan.

Heel veel groetjes,

Hoogvlieger Lisa