Morten

29 januari 2014

Hallo,

Hierbij het verslag van Morten zijn Hoogvliegavontuur van 29-1-14

Morten heeft zich woensdag laten verassen door de mensen en de transportmiddelen van de Stichting Hoogvliegers.
Daarnaast was het voor de stichting ook een bijzondere dag omdat Omroep West opnamen ging maken voor het programma ‘Dit is mijn leven`.
Piloot Wouter staat in die aflevering samen met Morten, en later die dag met Lars, centraal.
Dit wordt donderdag 13 februari 2014 uitgezonden.

Morten is gek op alles wat wielen heeft, zolang hij maar niet zelf hoeft te trappen. Een tractor klimt hij in een onbewaakt ogenblik op.
Het is dat vliegtuigen niet op parkeerplaatsen staan bij supermarkten anders zou ie daar ook op klimmen.

Toet!, deed de vrachtwagen bij ons voor de deur, waarna chauffeur Frank bij ons aanbelde.
Morten deed open en ging graag in op zijn aanbod om in de vrachtwagen mee te gaan naar het vliegveld in Rotterdam.
Hup de filmploeg,  presentatrice Vida en ik in de vrachtwagen gepropt. Toen was het echt vol en kon de reis beginnen.
Onderweg is Frank geïnterviewd over de stichting en ik over wat het is en betekent als je Down Syndroom hebt.

Bij het vliegveld aangekomen stond Wouter ons al zwaaiend op te wachten!
Nadat Wouter met veel enthousiasme Morten probeerde uit te leggen hoe je een vliegtuig moet besturen mbv het roer, konden we naar het vliegtuig.
Morten deed goed mee met de inspectie van de cruciale onderdelen van het vliegtuig.

Morten1

Eindelijk instappen!

Morten2

Dan even een touch en go voor de filmploeg waarna ook zij konden instappen. Morten vond het geen probleem dat we zo snel al weer gingen landen.
Het was gewoon een extra attractie voor hem.
Dan de filmploeg erbij in en weer omhoog.
Op de koptelefoon was het radioverkeer met de verkeersleiding te horen.
Morten deed een aardige duit in de zak om deze gesprekken gaande te houden. Op alles wat gezegd werd had hij wel een antwoord, of iedereen het kon verstaan weet ik niet….
De microfoon voor zijn mond weghalen had geen zin. Morten weet heel goed dat die voor je mond moet zitten. ’Niet doen papa!’ was het commentaar.

Hup gelijk op weg naar Zoetermeer op weg naar ons. Onderweg benoemde Morten allerlei dingen die hij herkende.
Koeien, schapen, auto’s, voetbalvelden, we vlogen op 300 m hoogte dus dat kon ie goed zien.
Dan een stukje zelf vliegen door Morten toen het wel mocht van Wouter.

Morten3

Hup beide handen op de bediening en sturen maar. Op de fiets is het wel eens moeilijk dat sturen maar het vliegen ging een stuk beter.
Er zijn ook geen lijnen waar je tussen moet blijven of stoepjes die je onverwacht kan nemen.
Daarvoor en daarna heeft Morten ook nog de bediening van Wouter proberen over te nemen. Maar dat werd direct door hem afgebroken.
Wouter is ook stuntvlieger maar begrijpelijk wil hij hier zelf de controle over hebben.
Morten toont initiatief en heeft er duidelijk zin in.

Morten4

Nadat we langs het strand en de binnenstad van Delft hebben kunnen zien werd het presentatrice Vida toch echt te veel en was het tijd om snel te gaan landen.
Ook merkte ik dat het veel om je heen kijken en foto’s maken en nog filmen met je telefoon misselijkheid niet echt tegengaat.
Morten echter, heeft hier helemaal geen last van gehad.
Volgens mij had ie na het landen een paar boterhammen op kunnen eten en gelijk met Lars nog een rondje kunnen maken.

Dus ik durf te stellen dat Morten hiermee en geweldige ervaring rijker is geworden.
Gebeld worden op je verjaardag met de vraag of je over twee dagen mee kan vliegen en dan ook nog daarmee op de regionale TV komen.
Al met al een geslaagde dag voor Morten.

Iedereen die deze dag mogelijk heeft gemaakt wil ik mede namens Morten natuurlijk heel erg bedanken.
Morten zal dit niet snel vergeten.

De groeten van Morten en George.