Myrthe

29 maart 2014
Vanochtend werd ik wakker en vertelde papa dat we vandaag iets heel leuks zouden gaan doen. Ik dacht eerst dat we bijvoorbeeld naar de Efteling zouden gaan, maar volgens papa was het wel 1000x leuker. Hij zei dat ik daar veel leuke dingen zou gaan doen en dat één ding wel het allerleukste was. Ik wilde het eigenlijk wel weten, maar vond het ook wel leuk als het een verrassing zou blijven.... We zouden om 11:30 vertrekken en tot die tijd vond ik het best lang duren.

Toen we vertrokken, zei papa dat het maar 10 minuten rijden was. We reden dezelfde weg als naar school en dat was wel een beetje gek. Maar ineens keerden we om en reden we weer richting huis. Even later gingen we toch een andere kant op en reden we langs een groot vliegtuig. Ik dacht eerst dat we zouden gaan zweefvliegen, omdat ik dat wel eens zou willen doen. Toen zeiden papa en mama dat ik het bijna goed had geraden en dat ik zou gaan VLIEGEN!

Nadat we de auto hadden geparkeerd, liepen we naar het gebouw toe. Daar stonden veel vrachtwagens die flink toeterden. We zijn eerst naar binnen gegaan, waar ik een tas met allemaal leuke spulletjes kreeg met onder andere een mooi t-shirt. Nadat we ons hadden gemeld voor de vlucht, kregen we te horen dat als we dat wilden, we ook nog met een groep in een groter vliegtuig zouden kunnen gaan vliegen. Nou, dat wilden we wel! Ik zou samen met papa in het kleine vliegtuig en samen met mama in het grote vliegtuig gaan vliegen.

We zijn eerst wat gaan eten en drinken: er waren broodjes, soep en croissantjes. En ook was er veel limonade. Daarna zijn we buiten gaan kijken: ik heb een stukje in een vrachtwagen gereden, op een motor van de marechaussee gezeten,

myrthe1

in een hele mooie roze auto gezeten

myrthe2

en in de auto's van de marechaussee gekeken.

myrthe3

De speurhonden van de douane vond ik heel lief!

Nadat we nog wat hadden gedronken, zijn we eerst boven op de reling gaan kijken naar alle vliegtuigen. Ik zag veel kleine vliegtuigjes voor de rondvluchtjes, een paar grote van de luchtmacht en ook kwamen er af en toe vliegtuigen langs, die naar Spanje en andere landen gingen. Daarna zijn we buiten bij de brandweer wezen kijken. Die auto's kunnen wel 70 meter ver water spuiten!

Nadat we nog in een groot vliegtuig hadden gekeken,

myrthe4

Was het tijd voor de eerste vlucht!

Toen vertelde mama dat ze toch niet echt durfde en ging papa mee. Met een bus werd onze groep naar een Fokker 50 gebracht, waarmee we via Tilburg naar Den Bosch en daarna via Helmond weer naar Eindhoven vlogen. We vlogen niet zo heel hoog, waardoor we alles goed konden zien. Ik heb zelfs ons eigen huis gezien! Ook heb ik nog even bij de piloten gekeken.

myrthe6

Toen we weer terug waren, heb ik een nep tattoo laten maken en met piloot Alex gekletst: hij had ook foto's bij zich van de grote vliegtuigen die hij bestuurt.

myrthe5

En ineens waren er ook nog lekkere minihapjes! Daarna was het tijd voor de tweede vlucht!
Samen met papa en piloot Hans liep ik naar het vliegtuigje toe.

myrthe7

myrthe8

Hans legde wat dingen uit en daarna startte hij het vliegtuig. Het was druk en dus moesten we achteraan aansluiten. Toen we aan de beurt waren reden we heel hard over de startbaan en gingen we de lucht in! Via de koptelefoon kon ik met papa en de piloot praten. Ik mocht ook zelf een stukje vliegen, maar dat vond ik wel een beetje eng en dus heb ik gewoon lekker rondgekeken.

myrthe9

We vlogen langs Tilburg naar Vught en daarna via Best weer naar het vliegveld toe. We vlogen wel 200 kilometer per uur, op 400 meter hoogte!

myrthe10

Toen we weer terug waren kreeg ik mijn diploma en nog een cadeautje!

myrthe12

Daarna hebben we nog even rondgekeken, hebben papa en mama nog een knuffel voor me gekocht en toen was het tijd om naar huis te gaan. In de auto zei ik dat ik dit de leukste dag van mijn leven vond! Ik heb niet eens alles kunnen doen, maar ja, we waren er al meer dan 5 uur en als we nog langer zouden blijven, was ik misschien te moe geworden. Maar papa en mama waren vermoeider dan ik. Morgen ga ik de tas met spulletjes eens bekijken, want ik heb ook nog allerlei posters, stickers, knutselplaten en andere dingen gekregen van de luchtmacht en de marechaussee.

Iedereen die mee heeft geholpen heel erg bedankt, het was heeeeeeeeeeeeeeeel leuk.

Groetjes van Myrthe