Sjoerd Klappe

05 maart 2008

Sjoerd Klappe

We ontvingen op een gegeven moment een mailtje, leest u even mee:

Hallo beste mensen van hoogvliegers

Wij zouden graag een neefje van ons 11 jaar en erg ziek (leukemie) aan willen melden , maar wij kunnen niet vinden waar we dat zouden moeten doen?

Klopt dat en kunt u ons verder helpen misschien?

BVD.

Anja

Uiteraard zijn we direct aan de slag gegaan door eerst kontakt op te nemen met de ouders van Sjoerd (het neefje) om te kijken of het voor Sjoerd inderdaad mogelijk was om te vliegen en dat was het.

Middels één oproep in het forum van ATCBOX was er binnen een half uur weer een piloot, Daan Douma, die Sjoerd wel even piloot wilde laten zijn. Als intermediair de piloot en de ouders van Sjoerd met elkaar in kontakt gebracht en op woensdag 5 maart 2008, na lang wachten i.v.m. slecht weer telkens, is Sjoerd een echte Hoogvlieger geworden. Dat dit een meer dan fantastische ervaring is geweest valt te lezen in het verslag van Daan (de piloot) en de reakties van zowel Anja als Annet (moeder van Sjoerd).

Daan Douma, de piloot, zijn verslag:

Hoogvlieger Sjoerd!

Eindelijk na 3 weken dagen plannen, en weer afzeggen vanwege het weer, was het vandaag eindelijk zover! Nadat ik vanmorgen nog even met de moeder van Sjoerd gebeld had kon ik het groene licht geven. De vlucht gaat door!

Voor Sjoerd was het allemaal een verrassing en wist niet wat hem te wachten stond. We hadden om 16:00 uur afgesproken in het luchthavengebouw van Lelystad Airport. Om 16:15 was het gereserveerde vliegtuig nog onderweg van Texel naar Lelystad. Dus de vlucht zou iets vertraagd worden.

Inmiddels was ik al naar Sjoerd toegelopen om hem het beroemde Hoogvliegers T-shirt te overhandigen. Hij kreeg daarbij te horen dat kinderen die dat T-shirt krijgen wel mee moeten als co-piloot, en vroeg hem hou hij het zou vinden als hij vandaag mijn co-piloot zou zijn. Sindsdien kwamen er maar 2 woorden uit zijn mond, COOL en SUPER. Hij had nu pas door dat hij zometeen echt als co-piloot mee mocht in een vliegtuig. Nadat hij een beetje van de schrik was bekomen vertelde hij zijn moeder dat hij traantjes voelde, hij had dat nog niet gezegd of het werd Sjoerd iets te veel (tranen van blijdschap…. dat is waarvoor we dit doen!).

Nu Sjoerd weer helemaal bij de les was begonnen we met de vluchtvoorbereiding.

We hebben alles doorgenomen. Sjoerd zijn taken waren het assisteren bij de pre-flight checks, het voorlezen van de checklist, het helpen tijdens de take-off (gas rustig naar voren schuiven), en daadwerkelijk VLIEGEN!

Nadat we de pre-flight inspectie hadden afgerond, vonden Sjoerd en ik dat het er allemaal OK uitzag. Het verdelen van de plaatsen was niet moeilijk, Sjoerd en ik voorin, zijn moeder en broertje achterin.

De take-off verliep perfect. Sjoerd wist met behendigheid langzaam de gashendel naar voren te schuiven en het vliegtuig begon te rollen. Nadat ik Sjoerd een seintje gaf trokken we rustig aan de knuppel waardoor we loskwamen van de grond. Klimmen naar 700 ft en toen een rechterbocht het circuitgebied uit. Het vluchtplan ging via Lelystad, Dronten, Biddinghuizen (waar Sjoerd woont), Harderwijk terug naar Lelystad. Inmiddels vlogen we boven Lelystad waar ik Sjoerd het "gezag" over het vliegtuig gaf.

Klimmen, dalen bochtje naar links/rechts het kwam allemaal aan bod. Sjoerd liet zien goed geluisterd te hebben naar mijn aanwijzingen (alles rustig en behendig), want de bochten gingen zeer soepel. Toen gingen we op zoek naar het huis van Sjoerd. Inmiddels had ik zelf de controls weer overgenomen zodat Sjoerd het navigatiewerk op zich nam (het zoeken van zijn huis).  Nadat we zijn huis gevonden hadden, nog even 3 rondjes gedraaid en gezwaaid naar de buren die in de tuin stonden te zwaaien. Daarna weer verder en-route Biddinghuizen -> Harderwijk, met uiteraard Sjoerd als PF (pilot flying). Boven het dolfinarium konden we de dolfijnen zien zwemmen en verzocht ik Sjoerd langzaam de daling in te zetten om terug te keren naar Lelystad. Na een zachte landing kwam de PH-EDD tot stilstand op baan 23 van Lelystad en zat deze prachtige ervaring er helaas weer op. Een prachtige ervaring, zeker ook voor MIJ!

Sjoerd bedankt voor je spontaniteit, Haje restaurant bedankt voor de cola en natuurlijk bedank ik ook het broertje van Sjoerd en de Moeder van Sjoerd. Dit was ook voor mij een dag die ik NOOIT meer zal vergeten!

Groetjes,

Daan

Reaktie Anja (tante van Sjoerd):

Geachte medewerkers van Stichting Hoogvliegers.

Vanavond heb ik een heel opgetogen blij en dankbaar kind aan de telefoon gehad!

Sjoerd Klappe was vandaag jullie gast op vliegveld Lelystad en heeft de dag van zn leven gehad!

Hij vertelde honderd uit over zn belevenissen en over het feit dat hij alleen het vliegtuig had bestuurd!

En dat dat zo geweldig goed ging en dat hij zelfs nog een compliment van de piloot had gekregen!( en een speldje....)

Dank uit de grond van ons hart voor alle gedane moeite om Sjoerd weer te laten lachen en even zn ziekte te kunnen vergeten middels deze geweldige vlucht !

En wat een energie boost heeft het gegeven om alle komende narigheid weer het hoofd te kunnen bieden!

Nogmaals dank en hartelijke groeten

Anja

Reaktie Annet (moeder van Sjoerd):

Beste Daan Douma en Daan de Meester,

Een heel leuk stukje heb je geschreven. Precies zo als het was. Sjoerd is nog helemaal in het blije gevoel van gisteren. De 'chemogang' naar het ziekenhuis vandaag viel hem zelfs minder zwaar dan anders, hij had de dokter en de zusters iets heel bijzonders te vertellen en te laten zien!.

Rest mij nog de Stichting Hoogvliegers en Piloot Daan heel hartelijk te danken voor deze onvergetelijke gebeurtenis voor Sjoerd, maar zeker ook voor zijn broer en mijzelf.

Vriendelijke groet,

Annet

En weer zijn we als Stichting Hoogvliegers bijzonder trots dat we Sjoerd een mooie ervaring hebben mogen geven, Daan (Douma), dank je wel voor je inzet en vrijwillige bijdrage in dit geheel!

Hier nog even alle foto's:

CIMG0934

CIMG0938