Emiel Schoen

11 maart 2009

De eerste vliegles van Emiel

Woensdag 11 maart 2009.

Eindelijk was het zover. Woensdag 11 maart mocht Emiel vliegen. Een extra verrasssing was dat zijn zus Merel en papa ook mee mochten. Om 13.30 uur waren we in Hilversum. We zagen meteen al een vliegtuig opstijgen, dat was natuurlijk een leuke binnenkomer. We maakten kennis met piloot Dick Dillen. Hij ging daarna de vlucht voorbereiden, en wij hadden ondertussen prachtig uitzicht op het vliegveld. Daarna gingen we met z'n allen naar het vliegtuig. Er werd uitgelegd hoe alles werkte, maar daar had Emiel weinig geduld voor, hij wilde zo ontzettend graag de lucht in.

Emiel, Merel en Papa René kregen een grote koptelefoon op hun hoofd met microfoon. Papa en Merel zaten achterin. De route ging richting Assendelft, waar we wonen. We gingen over de Zeeburgertunnel, dat was gaaf, het leek net of de auto's in het water verdwenen, en even later kwamen ze weer boven. Toen we bij Assendelft waren zijn we over ons huis gevlogen en over de school van Emiel.

De volgende dag had Emiel, maar ook uiteraard Merel, die foto's mee naar school genomen. Er waren nog meer kinderen in de klas die hun huis op de foto's herkenden. (Vet cool) Er waren een paar vriendje die wisten dat we tussen 14.00 en 15.00 uur over kwamen vliegen, en zij hadden ons inderdaad gezien. Verder hebben we de Zaanse Schans,

Oostzaan, het Twiske, Landsmeer en Pampus gezien. Emiel mocht zelf ook sturen. Alleen toen er, heel in de verte, een groot vliegtuig aankwam, mocht hij even niet sturen. Emiel was flink bochten aan het maken, waardoor papa en Merel een beetje misselijk waren geworden.

Toen vroeg Emiel aan Dick: "mag ik nu stunten?" Dat mocht niet. (Vreemd hoor, hahaha). Gelukkig maar voor papa en Merel, want die waren bijna groen. De landing vond vooral papa wel spannend, want die heeft al heel vaak in grote vliegtuigen gezeten, maar het is toch wel heel anders of je op asfalt of op het gras neerkomt. Dick had alles onder controle. Na afloop kreeg Emiel zijn brevet,

we hadden nog een paar kleine kadootjes voor Dick; chocolaatjes en een door Emiel zelfgemaakte ketting-kaart. Daarna nog even lekker buiten op het terras gezeten, daar hebben we twee zweefvliegtuigen zien landen. Ze gingen heel laag over ons heen. Het was een hele leuke dag die we niet snel zullen vergeten. Iedereen die dit voor ons mogelijk heeft gemaakt willen we danook bedanken daarvoor. Uiteraard een speciaal dankwoord voor piloot Dick Dillen: Dick, heel erg bedankt voor deze geweldige middag, het was echt Super!!! Emiel, Merel, René en Simone Schoen.