Andy Lartey

14 februari 2009

Andy Lartey in de wolken!

Andy Lartey is een meervoudig gehandicapte jongen van 11 jaar. Hij houdt er opvallend snelle hobbies op na. Andy houdt van heel hard rijden en van vliegen. Hoogvlieger worden was hem letterlijk op het lijf geschreven.

Ik, zijn moeder, hoorde van stichting Hoogvliegers via zijn school. Wat een geluk, wat een mooie kans om eens te ervaren hoe het is om piloot te zijn.

Het contact was snel gelegd, en er volgde een periode van geheimzinnige telefoongesprekken en mailtjes die Andy niet mocht horen en zien. Er werd een datum geprikt voor een echte vlucht. We keken er allemaal erg naar uit, maar vertelden niets tegen Andy zelf.

Toen kwam er een spannend moment: vrijdag de 13e was het echt verschrikkelijk slecht weer, maar op zaterdag zou het beter worden. We vertelden Andy vooralsnog niks, maar hoopten er het beste van. Op 14 februari was het zo ver voor Andy; na weken van geheimzinnige telefoontjes en mailtjes die hij niet mocht zien gingen we naar vliegveld Hilversum.

Andy keek zijn ogen uit, zoveel vliegtuigen, parachutisten en helicopters had hij nog nooit in het echt gezien. Toen kwam er een mevrouw naar ons toe, het was onze eigen hoogvliegster Mariëlle. Ze ging aan Andy uitleggen wat hij zou gaan doen die middag.

Andy ging echt vliegen, in een klein vliegtuig. Hij werd eerst veranderd in een echte hoogvlieger. Een hoogvliegerspet, t-shirt en sticker maakten het hele feest compleet. Papa en zijn broer Jona mochten mee vliegen. Wat een feest, wat een avontuur ! Andy kon het nog steeds niet geloven, hij keek nog een beetje ongelovig naar het vliegtuig waar hij in werd getild.

Gelukkig, papa en zijn grote broer bleven bij hem. Andy mocht voorin zitten, dan kon hij het meeste genieten. Of ze iets wilden bekijken vanuit de lucht; nou ja, Andy wilde wel weten hoe zijn eigen huis er vanuit de lucht uit zag. En zijn school, en ja nog veel meer !

En gelukkig, dat kon. Het dak werd dichtgeschoven, de koptelefoons gingen op, en daar ging Andy ! Het taxiën was al een belevenis op zich. De motor ging aan en er kwam beweging in het vliegtuig. Mama zwaaide nog een keer vanaf de grond. Dag jongens ! Goede vlucht !

Toen steeg het vliegtuig op, hoger en hoger verdween het in de lucht. Andy keek zijn ogen uit en lachte enthousiast. Wat een avontuur, wat een belevenis ! Wat een sensationeel gevoel als je los komt van de grond en met vleugels kan vliegen.

Andy's huis was snel gevonden vanuit de lucht, even zwaaien naar de buren ! Zijn school zag er wel klein uit zo van bovenaf, en wat kon je ontzettend ver kijken ! Andere steden, alles van bovenaf gezien, het was een wonderlijke wereld. Andy keek zijn ogen uit en verwonderde zich over alles wat hij meemaakte op dat moment.

En broer Jona ? Die vond het op dat moment helemaal niet erg dat zijn broertje gehandicapt is. Wel stoer, zo'n hoogvlieger als broer ! Even geen artsen, geen therapie, geen beperkingen.

Maar aan alles komt een eind, zo ook aan deze vlucht. De landing werd ingezet. Het voelde als een enorm lange glijbaan. Andy doorstond zijn eerste vlucht zonder misselijk te worden. Op de vaste grond stond zijn rolstoel alweer op hem te wachten. Nog even naar de vliegclub voor zijn certificaat.

Daar had Andy ook nog een verrassing voor de piloot: een lekkere doos chocolaatjes met een mooie kaart. Andy had een super middag gehad, en die werd afgesloten met een mooi vliegbrevet en een luchtdoopcertificaat. Ook voor Jona was er een mooi certificaat.

Thuis werden de foto's en het filmpje bekeken, bijna teveel om te kunnen bevatten voor Andy. Die droomde die nacht, hij was in de wolken. Maar eens komen dromen uit. Ook voor Andy. En het was mogelijk dankzij stichting Hoogvliegers en onze eigen hoogvliegster Mariëlle.

En daarom, namens ons hele gezin maar vooral namens Andy: Heel hartelijk bedankt stichting Hoogvliegers ! Dank je wel Mariëlle, voor deze droomvlucht. Wij genieten nog heel lang na, en hopen dat nog veel gehandicapte en chronisch zieke kinderen hun droom zien uitkomen.

Papa Kwasi, mama Monique, Jona, en hoogvlieger Andy !