Annadorien & Sandrine

17 juni 2008

Annadorien & Sandrine de Hoogvliegers

Sandrine doet verslag:

Dinsdag 17 Juni mochten wij vanaf vliegveld Eelde, samen met piloot Richard, de lucht in. We vertrokken ongeveer 17:00 uur van huis, en 17:30 waren we op het vliegveld.

Als eerste had de piloot zich even voorgesteld en vertelde over de route die we zouden gaan vliegen. We kregen toen ook onze T-shirts. Daarna gingen we het vliegtuigje bekijken en Richard vertelde hoe alles werkte.

We mochten ook even in de verkeerstoren. Daar zagen we vliegtuigen landen en stijgen, en hoe dat geregeld werd.

We moesten nog wel even tanken, want het vliegtuig had niet genoeg brandstof. Daarna controleerde Richard of alles wel werkte.

Toen reden we eindelijk met het vliegtuig naar de starbaan! Ik mocht als eerste het vliegtuig besturen. We vlogen helemaal naar onze woonplaats Bedum. Boven Bedum vlogen we rondjes. Mijn juf stond heel enthousiast met een witte doek te zwaaien, we zagen haar direct!!! We zagen ook Annadorien haar vriendinnetje met de Nederlandse vlag zwaaien, en ook opa en oma hebben we zien zwaaien. De tweede vlucht mocht Annadorien achter het stuur. Nu gingen we ook even boven Aduard vliegen, want daar woont Anita, mijn vriendin. Ze had een heel groot doek op de oprit gelegd met de letter S erop. Die hadden we ook gezien.

Toen we weer met beide benen op de grond stonden, kregen we nog een vliegbrevet van Richard.

We waren ongeveer 22:00 weer thuis, maar Annadorien wou het T-shirt van de stichting Hoogvliegers, die ze had gekregen, niet uit doen. Ze heeft het T-shirt 2 dagen en 2 nachten aangehouden!

Kortom, we vonden het super!!!

Klik hier voor alle foto's >>

Verslag van piloot Richard:

De voorbereiding

Even dacht ik de tweede primeur van stichting hoogvliegers op mijn naam te schrijven. Na de eerste individuele hoogvlieger dag op Eelde, de eerste jawel: Internationale hoogvliegers dag.

Toen ik hoorde dat het om de zusjes Sandrine en Annadorien ging en dus twee vluchten achter elkaar nodig waren. Had ik het volgende in gedachte:

Van Eelde vliegen we via Bedum naar Leer Papenburg daar even wat drinken en vervolgens weer terug naar Eelde. Even uitreken of dat te doen is qua tijd aangezien we een wat trager toestel tot onze beschikking hebben. Ja hoor dan kan mooi, de familie maar even de planning mailen:

Ca. 17:45 - 18:30 “Theorie les hoe bestuur je een vliegtuig”+ bezoek aan de verkeerstoren

Ca. 18:30 – 19:00 Vlucht nummer 1 van Eelde naar Leer Papenburg (Duitsland) via Bedum

Ca. 19:00 – 19:45 Pauze en wisseling  co-pilot

Ca. 19:45 - 20:15 Vlucht nummer 2 van Leer Papenburg naar Eelde.

Dat was zaterdag 14 juni, in mijn gedachte zat nog altijd Leer Papenburg dat is wel open tot sunset. Het is inmiddels maandagavond nu maar even de vluchtvoorbereiding doen aangezien ik daar morgen geen tijd voor heb. Weight and Balance, welke radiaal/DME afstand ligt Bedum als het al wat slechter weer is morgen. En natuurlijk de kaartjes van Leer er maar even bij ondanks dat ik die uit het hoofd ken. En dan is er toch iets in je dat zegt controleer de openingstijden, en u raad het al tot 17:00 op een door de weeks dag in deze periode. Geen probleem i.p.v. Leer kan Emden net zo goed, maar ook die sluit 17:00 uur. Ok Borkum dan ook 17:00 uur, rest nog een optie morgen te gaan bellen of ze langer open willen blijven.  Maar uiteindelijk heb ik besloten om de Oosterburen niet 5 voor 12 te gaan bellen en te vragen  2 uur langer op de toren te blijven zitten. Zij willen natuurlijk ook de Nederlandse mannschaft zien schitteren. Dus dat wordt 2x Eelde Eelde.

De dag

Na het ontvangst en uitleg hoe en wat, hebben we een belangrijke afspraak om 18:00 op de verkeerstoren van Eelde.

Vanuit de toren heb je natuurlijk een prachtig overzicht van wat er allemaal op het vliegveld gebeurt. En om het uitzicht voor Sandrine en Annadorien nog mooier te maken mochten ze zelfs op het bureaus van de verkeersleiders staan! Dat de beide dames al heel wat in hun mars hebben m.b.t. luchtvaart blijkt wel uit de conclusie dat een helikopter niet echt handig is, omdat deze geen wielen heeft. En  dus na elke tankbeurt weer de lucht in moet om hem te verplaatsten! Eenmaal weer op het platform aangekomen mogen de beide dames van dezehelikoptervlieger nog even poseren voor de Robinson R44.

En dan gaat het gebeuren we stappen in het vliegtuig voor de eerste kennismaking met het vliegtuig aangezien we eerst wel moeten tanken.  Nadat dit klaar is kunnen we weer instappen en het luchtruim kiezen. De eerste vlucht (rode lijn op het kaartje) met Sandrine achter het stuur gaat via west Groningen direct naar Bedum. Na een keer over te vliegen en wat aanwijzingen waar wat te zien is in Bedum van vader Jan, heb ik alle belangrijke punten voor vandaag gelokaliseerd. Maar dat was dit keer niet echt moeilijk de mensen die op grond stonden waren dusdanig uitbundig in het zwaaien, zodat ze niet te missen was.

Na de landing op Eelde even een half uurtje bijkomen en vervolgens mag Annadorien het proberen. Nadat ze op de vliegerstoel incl. zitting verhoger zat was het cleared for take-off runway 23 en daar hingen we weer in de lucht ditmaal Sandrine achter in met moeder Jannie. De route is ietsjes anders we gaan eerst nog even over Aduard (ook ik breng mijn topografie weer wat op peil). Ook hier is een staat weer een groep mensen te zwaaien! U leest het goed heel de provincie Groningen is op getrommeld. Vervolgens zetten we weer koers naar Bedum voor wat rondjes. En weer staan de mensen beneden te zwaaien, inmiddels moeten er wel wat spieren pijnlijk aanvoelen!! Eenmaal weer met beide benen op de grond, kan het nagenieten beginnen.  En ook nu natuurlijk uitreiking van het vel begeerde hoogvliegers vliegbrevet.

Het waren weer twee prachtige tochtjes, met voortreffelijke co-pilots

We hebben gevlogen een Cessna 172 (en om heel precies te zijn een Reims Cessna F172N)

We zijn op 1500 ft geweest (ca. 500 meter)

Onze maximale snelheid was 190 km/h

Richard kreeg ook nog een prachtige reaktie van de familie:

Hallo Richard,

Even snel een reaktie van onze kant.

We hebben enorm genoten! Het was echt geweldig. Het eerste wat ze zeiden: "dit willen we zo nog wel een keer." Een groter compliment kan je toch niet krijgen? En ze vonden jou een erg aardige piloot!

Ook onze complimenten: je was ontzettend leuk met de kinderen, niet opdringerig, je liet de kinderen zoals ze waren,dat zie je lang niet altijd! Dat maakte het tot een geweldige ervaring! Ik hoop echt dat nog veel kinderen van een vlucht kunnen genieten.

Nog iets: Annadorien zei: "ik heb het helemaal zelf gedaan." en die ervaring gaat zo veel verder dan je in eerste instantie zou denken. Ze zijn zo gewend dat het niet gaat zoals ze zelf willen, hebben niet veel invloed op wat wel en niet kan datdit echt een unieke ervaring is. Dat is ook de kracht van deze hele onderneming en dus van de stichting.

En als ouders geeft dat weer wat positieve energie.

We gaan, waar kan, de stichting absoluut promoten!

Dank je wel voor deze ervaring.

Groetjes,
Jan en Jannie