Joyce Riedeman

27 juli 2008

Joyce de Hoogvlieger

Zondag 27 juli 2008, de dag dat Joyce Riedeman het luchtruim koos. Het weer deed goed mee en aan onderstaande reakties van zowel Joyce zelf en de piloot Paul Oor laten zien dat ook dit weer een geslaagde Hoogvliegersdag is geweest.

Ook leuk om te bekijken is het weblog van Joyce: klik hier >>

En daar is ook een blog te vinden van afgelopen zondag: klik hier >>

Verslag van Joyce

Om 11.30 uur stond Paul Oor, "onze piloot", op ons te wachten in Aviodrome. Hij vertelde ons een heleboel over de vliegtuigen in het museum. Ook vertelde hij dat er nog twee oude vliegtuigen van Aviodrome zouden opstijgen, de Uiver en de Catalina (een vliegboot). Dat hebben we ook gezien. Om iets over 2 uur kwam Paul met toestel PH-TDG naar Aviodrome. Hij vertelde wat over het vliegtuig en om bijna half drie gingen Paul, Mirjam en ik de lucht in. We vlogen bijna over Zeewolde en gingen naar Ermelo. Daar draaiden we een paar rondjes boven onze woonwijk. We zagen ons huis en de school waar ik op zit. Daarna volgde de route via Harderwijk richting Bidinghuizen. Maar daar mochten we niet overheen omdat er veel zweefvliegtuigen in de lucht waren. Dan maar een rondje over Walibi. Terug over het water richting Harderwijk en weer naar vliegveld Lelystad. Bij terugkomst kreeg ik een vliegbrevet van Paul want ik heb ook een stukje zelf mogen vliegen.

Het was een supergeslaagde dag!!

Dank je wel Stichting Hoogvliegers voor het bezoek aan Aviodrome en de
rondvlucht.

Groetjes van Joyce

Verslag van Paul Oor, de piloot:

Even leek het erop dat de hoogvliegervlucht van Joyce op zondag 27 juli 2008 niet door kon gaan…

Zaterdagmiddag en avond was het noodweer geweest en voor zondag werd eenzelfde patroon voorspeld…

Maar in Nederland kijk je op de dag zelf ’s morgens hoe het eruit ziet. En ja, nu werden de buien pas laat in de middag – of misschien zelfs niet - verwacht.

Eind van de ochtend meldde ik me als ‘Hoogvlieger’ bij het Aviodrome met het verzoek mij een seintje te geven als Joyce en haar familie aan zouden komen.

Onder het wachten genoot ik  van de voorbereidingen op het sfeervolle platform van het Aviodrome; de Catalina viegboot en de Uiver zouden vliegen vandaag!

Leuk! Maar zouden Joyce en onze Diamond DA40D, de PH-TDG, in al die drukte dan nog wel welkom zijn voor het oude Schipholgebouw?

Van later zorg; Joyce vergezeld door moeder Mirjam, vader Arie en zussen Manon en Ilse waren gearriveerd.

Ik kon Joyce haar ‘Hoogvliegers T-shirt’ gelijk uitreiken. Maar gelet op de temperatuur (het was meer dan 30 graden) is dat eerlijk gezegd alleen op  een paar fotomomenten gedragen.

Komt vast nog wel goed!

Dankzij de gastvrijheid van het Aviodrome kon ik Joyce en haar familie de bekende reis door de tijd van de luchtvaart mee laten maken door een wandeling door de tentoonstelling.

Terwijl ze vervolgens van een lunch genoten ben ik met de platformcoördinator van het Aviodrome gaan overleggen.  Onze komst bleek keurig aangekondigd en ik was van harte welkom met de Diamond!

Als ik maar even wilde wachten tot die andere laagdekker (de Uiver) weg was. De vleugels van de Catalina vliegboot gaan immers ruim over ons kleine toestel heen J.

Joyce – die het toch allemaal wel spannend vond – uitgelegd waar ze zich moest melden als ze mij met de PH-TDG op het platform zag aankomen.

Vervolgens naar Wings over Holland gereden om het gehuurde toestel op te halen… En even tanken – op een in de tropische hitte zinderend platform – en doorgetaxied naar het Aviodrome…

Joyce bleek inmiddels al aardig gewend aan ‘brullende motoren’ en alle luchtvaartactiviteiten. Ze was inmiddels toch wel heel trots dat zij samen met haar moeder met dit mooie toestel mee mocht!

Gelukkig mochten haar zussen en vader ook even mee het platform op om naar het toestel te kijken en wat mooie foto’s te maken…

Na een probleemloze start van baan 23 vlogen we met ruim 200 km/u richting Zeewolde waar Joyce de stuurknuppel overnam en ons in de richting van haar woonplaats Ermelo vloog.

Dat ging prima en boven Ermelo pakte ik de besturing weer over en draaiden we een paar rondjes boven haar huis…

Ondanks de vochtige lucht was€ het zicht naar beneden prima, maar het blijkt toch altijd weer lastig om je huis en je school vanuit de lucht te herkennen!

Daarna zijn we weer wat geklommen en op een ‘sociale hoogte’ over Harderwijk richting Biddinghuizen gevlogen waar de familie van Joyce een familiefeest vierde…

We kwamen wat andere vliegtuigen tegen;  Joyce kon zich steeds beter oriënteren en zag alles prima op tijd! Maar bij Biddinghuizen zit ook een zweefvliegveld, en die waren druk bezig…

Witte zweefvlieg toestellen in een vochtige (=witte) lucht zie je niet zo goed….  Toen het ook niet lukte om radiocontact met het zweefvliegveld te krijgen besloten we toch het familiefeest maar laten zitten en even een rondje boven het pretpark te vliegen om de achtbaan eens van boven te bekijken. Daarna weer terug richting Harderwijk en vliegveld Lelystad waar we weer vlot konden landen op baan 23. De steile bochten die daarvoor nodig zijn vond Joyce inmiddels al geen enkele probleem meer! Bij het Aviodrome werden we weer naar een prima parkeerplek geleidt waar Joyce en Mirjam werden herenigd met vader en zussen. En toen kwamen de verhalen…. De anderen hadden inmiddels ook uitgebreid rondgekeken in het Aviodrome. Met name de 747 was wel heel indrukwekkend geweest!  Terwijl we keken naar de rookpluimen uit de opnieuw vertrekkende Catalina vliegboot en genoten van een welverdiend ijsje om af te koelen namen we afscheid en bracht ik het toestel terug naar Wings over Holland.

“Joyce is vandaag helemaal ‘geslaagd’ als passagier en piloot.

Zij heeft haar ‘Hoogvliegers certificaat’ dik verdiend en haar ouders en zussen hebben een dynamische dag in het Avidrome beleefd!”

Paul

Een reaktie van Paul die we u niet graag onthouden:

Speciale dank overigens voor de medewerking van het Aviodrome >>

Ondanks de ‘historische’ drukte (Catalina en Uiver) stonden we keurig in de planning en ik kreeg alle medewerking van de platform coördinator! (die ook hartstikke professioneel maar vriendelijk met de familie omging bij de platform begeleiding etc., klasse!)

Paul

Wij, Stichting Hoogvliegers, zijn bijzonder trots op de samenwerking met het Aviodrome en ook onze dank gaat uit naar de mensen die een individuele Hoogvliegersdag een extra leuk uitje maken!

Paul heeft ook de route vastgelegd met GPS en dat is in Google Earth ontzettend leuk om te bekijken:

Met Google Earth wordt de wereld gestreamd via bedrade en draadloze netwerken, zodat gebruikers virtueel overal naartoe kunnen gaan en plaatsen kunnen bekijken in fotografisch detail. Een dergelijke kaart is nog niet
eerder vertoond. Dit is een 3D-model van de echte wereld, gebaseerd op echte satellietbeelden in combinatie met kaarten, routebeschrijvingen naar restaurants, hotels, amusement, bedrijven en meer. U kunt direct vanuit de
ruimte inzoomen tot straatniveau en vervolgens alles panoramisch weergeven of van plaats naar plaats, van stad naar stad en zelfs van land naar land gaan.

Google Earth downloaden. Voor een goede kijk op de wereld.

(http://earth.google.nl)

En open dan dit bestand (in Google Earth): De gevlogen route >>