Sigrid en Renée Beek

19 april 2009

Den Helder Airport

Sigrid en Renée Beek uit Hoorn 14 jaar

Wauw de zusjes, de tweeling … ze mochten vliegen.

We hadden via het diabetesforum gehoord over Stichting Hoogvliegers en mama heeft ons opgegeven om een keer mee te mogen.
Heel erg snel kregen we al bericht en werd er een datum geprikt.

Zondag 19 april is de grote dag

Spannend allemaal zeg.

De grote dag was aangekomen. De zon scheen, het was prachtig weer. (de voorgaande dagen waren niet zo mooi hoor) Met de trein en taxi naar Den Helder en daar kwamen we in contact met Jeroen, onze piloot. Leuk en interessant hoe hij vertelde over de vliegtuigen, het schema wat we zouden gaan vliegen. Grappig want normaal weet je dit soort dingen niet. Het was 11.30 uur en we gingen naar de hangar waar het vliegtuig stond. Eerst met elkaar het vliegtuig gecontroleerd en kijken of de twee kleine gaatjes (die zorgen voor de hoogte meters) niet afgeplakt waren ofzo. Hoe de piloot met zijn voeten stuurt naar de startbaan. Omdat het stuur het helemaal niet doet, die reageert op de vleugels en niet op de wielen. Allemaal dingen die we helemaal niet wisten.
Onze moeder was druk met als een gek foto`s maken, want dit maak je toch niet vaak mee.

Sigrid                                                                                Renée

We stapte in het vliegtuig Pils (grapje) PH-ILS
Een mooi wit met rood vliegtuig. Sigrid mocht als eerste vliegen – naar Texel -. Renée en papa zaten achterin. Mama bleef op het vliegveld wachten, want die heeft hoogtevrees.

Zelf vliegen … waren we eigenlijk niet van plan. “ Jeroen zou helpen met stijgen en dalen, de rest moesten we zelf doen “.  Het leek best wel eng. Maar Jeroen gaf het sein dat het stuur voor mij was en het viel toch erg mee. Leuk zeg, zelf vliegen. Jeroen hield soms zijn hand ook wel op het stuur hoor. Sigrid vloog over ons huis in Hoorn. Het ging een beetje te snel eigenlijk, maar toch konden we het goed zien allemaal.

De velden, de bollenvelden alles stond in bloei en had mooie kleuren.

We vlogen naar Texel en gingen daar iets drinken. Ook wisselen, want nu mocht Renée voorin zitten en sturen / vliegen. Wat leuk zeg.

Over Alkmaar en het strand. Oei turbulentie of zo iets, het schommelde nogal. Waardoor Renée toch wat misselijk is geworden. Maar dat mocht de pret van deze uitzonderlijke dag toch echt niet drukken hoor. (Renée knapte na twee uurtjes en wat eten weer op)

Na zo`n ander half uur totaal gevlogen te hebben gingen we weer landen op Den Helder Airport. Nog even napraten met Jeroen en onze vliegdiploma ontvangen. Toppie hoor.

Het is toch nog een lang verhaal geworden.

Een dag met een goud randje.

Hartelijke dank aan de geweldige piloot Jeroen en aan Stichting Hoogvliegers.

Vriendelijke groet Sigrid, Renée, Aart en Gerda Beek