Geen producten in uw winkelmandje

Delano, Jean Marick & Revelinio

26 september 2008

Delano, Jean Marick & Revelinio de Hoogvliegers

Vrijdag 26 september, was het dan tijd om van Delano, Jean Marick en Revelinio echte piloten te maken.

Om 09:00 kwamen wij aan op vliegveld Lelystad waar het allemaal ging gebeuren.

Deze jongens waren nooit eerder op een vliegveld geweest en hadden ook nog nooit een vliegtuig van zo dichtbij gezien.

Onze piloot voor vandaag was Suzanne Zwart die vliegt voor Wooning Aviation op de Cessna 172. Nadat de jongens kennis hadden gemaakt met Suzanne zijn we begonnen met het uitleggen hoe het komt dat een vliegtuig vliegt. Gezien het zicht door de mist niet goed was hadden wij hier alle tijd voor.

Het was erg leuk om te zien hoe geintereseerd de jongens waren in deze techniek van het vliegen.
Na de Walkaround te hebben gedaan om het toestel was het zover, Jean Marick was de eerste die ging vliegen. Meester Herman en klasgenoot Ravelinio mochten mee de lucht in. Het toestel vertrok van baan 05 en vloog richting Lelystad.
Terug aangekomen stapte Jean Marick met een lach van oor tot oor uit, hij was nu echt de man en had volgens Suzanne echt goed gevoel voor het vliegen.

Toen was het de beurt aan Revelinio die hard begon te rennen naar de ingang van het luchthaven gebouw, hij durfde niet maar na even met hem gesproken te hebben stapte hij toch in. Ik ben op deze vlucht meegegaan met Jean Marick

De vlucht ging richting Hardewijk waar wij een rondje vlogen over de Dolfinarium.
Suzanne besloot om de jongens even het gevoel van gewichtloosheid te geven. Met behulp van vliegtuigen kan tijdelijk een gevoel van gewichtloosheid worden opgewekt en wel wanneer je op hoogte onder een steile hoek omhoogvliegt en vervolgens het vliegtuig in een bijna-vrije val te brengen door de motoren op laag vermogen laat draaien. Dit gevoel duurde ongeveer 3 seconden maar dat was genoeg voor de jongens. Een hard gelach ging door het vliegtuig. Het was tijd om terug te gaan naar het vliegveld en Suzanne lande het vliegtuig perfect met behulp van Revelinio.
De Cessna moest om 11:00 uur worden gebruikt voor een andere vlucht dus Delano moest vliegen in een Piper.
Nadat de jongens even wat hadden gegeten en gedroken was het tijd voor de laatste vlucht.
Delano durfde zelf niet het vliegtuig te besturen maar hij wilde wel graag de lucht in. Meester Floris mocht dus plaatsnemen in de cockpit naast Suzanne en Delano zat samen met Ravalinio lekker achter in het toestel. 20 minuten later stond de Piper weer aan de grond en Meester en de jongens hadden een geweldige vlucht gehad. Meester Floris wilde nu toch ook graag piloot worden en Delano bleef graag passagier.
Na de laatste vlucht hebben de jongens hun brevet, t-shirt en andere spullen gekregen.

Nog even snel op de foto met elkaar bij het vliegtuig, Suzanne bedanken en door naar het Aviodrome.

Zelf vlieg ik in de Antonov AN-2 van Classic Wings, aangezien deze kist op Lelystad staat hebben wij hier ook een paar foto's gemaakt en heb ik ze over de techniek van dit toestel wat kunnen vertellen

Een bezoekje aan de Boeing 747 was toch ook super, al die knopjes in de cockpit waren toch wel heel bijzonder.

Als laatst hebben wij nog een vluchtje gemaakt in een simulator die op het Aviodrome staat.

Al met al een zeer leuke dag en we hebben er weer 3 blije piloten erbij.

Suzanne bedankt voor het vliegen.

Kevin Engelen (Coördinator veiligheid landside)

Reaktie piloot Suzanne Zwart

26 september 2008

Vandaag was het de beurt aan Jean Marick, Revelinio en Delano om te gaan vliegen! Ze vonden het superspannend, en luisterden geduldig naar de uitleg. Ondanks het mooie weer wat vandaag op bestelling was geregeld, konden we niet direct de lucht in! Het was erg mistig…. en in mist vliegen is niet zo handig als je naar buiten moet kijken.
Maar het geduld werd beloond en Jean Marick beet de spits af door als eerste enthousiast voorin te stappen met de rust van een volleerde piloot te vliegen.
Na bijna weer naar binnen te zijn gerend omdat hij niet durfde, vloog Ravalino als tweede rondjes om het dolfinarium, en liet hij zien hoe je gewichtloos kan zijn in het vliegtuig!
Voor de derde vlucht moesten we even wachten op een ander toestel en konden de lege magen worden gevuld met een tosti.  Dit keer was het de beurt aan Delano maar die vond het te prachtig om lekker achterin te zitten, dus kon meester Floris zijn vliegkunsten laten zien aan zijn leerlingen en ze op een rondvlucht over Harderwijk te trakteren. Nadat meester Floris het vliegtuig weer veilig aan de grond had gezet hebben Jean Marick, Ravelino en Delano hun welverdiende vliegbrevet gekregen, waarna ze de dag hebben afgerond in het Aviodrome.

Reaktie meester Floris

Vrijdag 26 september was het dan eindelijk zo ver. We gingen vliegen. In de klas hadden we het er al veelvuldig over gesproken. Met twee auto`s gingen we op weg naar Lelystad. Daar maakte de leerlingen van “de Wetering” uit Amsterdam hun eerste vlucht. Ze mochten alles zelf doen!! Zelf opstijgen, zelf sturen, zorgen dat het vliegtuig op de juiste hoogte bleef, alles. Het was een onvergetelijke ervaring en een geweldige kick!! Wie kan nu zeggen dat hij zelf een vliegtuig heeft gevlogen? Heel veel mensen hebben wel eens gevlogen, maar zelf vliegen; dat is maar voor weinig mensen weggelegd.

In het begin was het wel een beetje eng. Het is een klein vliegtuigje en het voelt erg breekbaar aan. Alles is natuurlijk van lichtgewicht materiaal gemaakt. We kregen eerst van  “Captain” Suzan Zwart en Kevin Engelen, een korte uitleg over hoe een vliegtuig werkt. Er werd uitgelegd wat de belangrijkste metertjes in de cockpit zijn en hoe het sturen in zijn werk gaat. Daarna, toen ook de mist was opgetrokken,  ging het dan echt gebeuren. Terwijl Suzan contact had met de verkeerstoren, reden we naar de startbaan. We maakte snelheid en langzaam moest je de stuurknuppel naar je toe trekken. We gaan de lucht in!! We hadden een fantastisch uitzicht en het vliegen ging heel goed. Na twintig minuten gingen we weer landen en stonden we weer veilig op de grond. Nu was er een andere leerling aan de beurt.

Toen iedereen gevlogen had gingen we nog naar het Aviodrome. Daar bezochten we prachtige vliegtuigen en mochten we ook nog even in de grootste dubbeldekker ter wereld. Kevin gaf bij alle vliegtuigen uitleg en hij vertelde ook een stukje geschiedenis van het toestel. Tot slot zijn we nog in de flight simulator geweest.

We hebben een geweldige en onvergetelijke dag gehad met als absolute hoogtepunt het vliegen zelf. Iedereen was erg onder de indruk. Je probeert je natuurlijk wel een voorstelling te maken hoe het is om echt te vliegen, maar als je het eenmaal hebt mee gemaakt is het nog veel indrukwekkender dan dat je ooit had kunnen bedenken.

Stichting Hoogvliegers en Kevin, ontzettend bedankt!!

Leerlingen “de Wetering”
Amsterdam

Klik hier voor alle foto's