Kevin Maroni

13 juni 2009

Beste dames, heren en piloten van de  stichting Hoogvliegers,

Eindelijk was het dan zover, ik heb er lang naar uitgekeken.

kevin0

In april was ik op een hoogvliegersdag in Lelystad en zou echt gaan vliegen in een sportvliegtuig. Helaas was het die dag slecht weer en kon ik niet mee vliegen. Ik heb daar wel een hele leuke dag gehad, er was van alles georganiseerd. Er werden voorstellingen in de hal gehouden, je kon een foto laten maken in een heel oud vliegtuig en je had allemaal lekkere gratis dingen en ook het drinken koste niks. Die foto is later over de post toegestuurd en dat vond ik heel leuk. Ook konden we met mooie vrachtwagens een rondje mee rijden en waren er ook nog oude Amerikaanse politiemotoren en een oude politieauto. Echt vliegen heb ik die dag niet gedaan, maar ik heb wel in een echt vliegtuig mogen rijden op  de start en landingsbaan. Ik heb zelfs mogen sturen!

Een paar dagen later kreeg ik een mail waarin stond dat ik me kon opgeven voor een nieuwe hoogvliegersdag zodat ik alsnog de kans kreeg om te vliegen. Ook kon ik aangeven om een individuele afspraak te kunnen maken met een piloot. Dat leek mij het beste en ik heb me daar dus voor op gegeven. Na dat ik me had ingeschreven kreeg ik al snel een reactie van een piloot, Richard Bisschops. We hebben toen een aantal mogelijke datums besproken en uiteindelijk was 13 juni de datum die het beste uit kwam. Wat een geluk, het was namelijk een stralende mooie dag! We waren om 9.45 uur daar en we stelde ons voor, ik was daar samen met mijn vader. Al snel haalde de piloot een kaart van Nederland voor de dag om een route te plannen.

kevin2

Ik vertelde waar ik woonde en dacht dat de afstand veel te groot was om over mijn huis te kunnen vliegen, ik woon namelijk vlak bij Arnhem. Tot mijn verbazing ging dat toch lukken, leuk toch om je eigen huis vanaf de bovenkant te kunnen zien. Voor dat we konden vertrekken moesten we eerst nog tanken.

kevin5

De piloot zag daar een andere piloot die hij kende en ze spraken toen wel iets heel erg gaafs af. We zouden namelijk aan het einde van de vlucht boven het IJsselmeer elkaar in de lucht treffen om dan samen in formatie te gaan vliegen.

kevin3

Eindelijk konden we toen vertrekken. Ik was eigenlijk best wel zenuwachtig en vond het heel erg spannend.

kevin4

We maakten vaart op de startbaan en we waren al in de lucht voor dat ik het in de gaten had. De piloot vertelde onderweg steeds waar we ongeveer zaten en voor dat ik het wist waren we al boven mijn huis, dat ging wel heel erg snel, veel sneller als met de auto. Mijn vader heeft mooie foto's gemaakt van ons dorp en huis. We hebben een paar rondjes boven mijn dorp gevlogen en gingen daarna weer terug. Ik mocht onderweg ook zelf echt sturen, wel eng hoor. Toen we boven het IJsselmeer aankwamen moesten we even zoeken naar het andere vliegtuig. Na een paar minuutjes hadden we hem gevonden. Vleugel aan vleugel hebben we zo een poosje naast elkaar gevlogen dat was zo koel. Ook daar heeft mijn vader mooie foto's van gemaakt. Richard de piloot vertelde ons dat zoiets wel heel erg uniek was en dat zoiets normaal nooit meegemaakt wordt door een hoogvlieger. Wat een bofkont ben ik toch. Toen gingen we landen en ook dat vond ik heel erg spannend. Met een goed gevoel gingen we daarna naar huis, dit was een dag om nooit meer te vergeten. Ik wil iedereen van de stichting Hoogvliegers heel erg bedanken en speciaal de piloot Richard Bisschops.

Groetjes van Kevin Maroni

Piloot Richard Bisschops schrijft:

Zaterdag de 13e was het zover voor Kevin… hij zou eindelijk gaan Hoogvliegeren. Na een uitstel van zijn vlucht tijdens de grote Hoogvliegerdag op Lelystad dit jaar, mocht hij voor een individuele vlucht naar Lelystad komen.

Het weer was prachtig. Geen bewolking en een paar knopen wind. De PH-FLD was er speciaal nog even voor gewassen zodat we met een spierwitte DA40 een rondje konden vliegen.

Het originele plan was om naar het oosten te vliegen en een paar rondjes boven zijn huis te vliegen. Tijdens het tanken van de PH-FLD kwamen we Franck tegen die met de PH-KAX een rondje rondom Volendam en Marken zou gaan vliegen. De afspraak om elkaar te ontmoeten in de lucht voor een formatie was daarna snel gemaakt.

Eerst maar eens de lucht in voor de eerste leg naar Arnhem. Onder de TMA van Schiphol vandaan klimmen naar 3000 voet boven de Veluwe. Het huis was erg snel gevonden en een paar rondjes om eens goed te kunnen zien hoe die wijk is opgebouwd was ook zo gedaan.

Op de terugweg ging Kevin eens even zelf sturen. Wederom omhoog en op 3000 voet terug naar het westen. Voordat we de polder bereikten de radio maar overzetten naar 123.45 en de PH-KAX oproepen. Franck zat ondertussen bij Volendam en ging onderweg naar Enkhuizen.

Tussen Hoorn en Enkhuizen hadden we elkaar in zicht en zijn we in formatie terug gevlogen naar Lelystad.

Wat een vlucht voor een Hoogvlieger weer! O ja, en de vliegers vonden het stiekem ook wel erg leuk....

kevina

kevinb