Rick & Frank

15 oktober 2008

Frank & Rick de Hoogvliegers

Frank en Rick zijn Hoogvliegers geworden dankzij piloot Jurgen Looman....... Op 15 oktober was het zo ver en Jurgen heeft verslag gedaan. Graag maken we van de gelegenheid gebruik om de authoriteiten op Hoogeveen te bedanken voor het feit dat ze ons sponsoren door geen landingsgelden in rekening te brengen voor de vluchten die uitgevoerd worden namens de Stichting Hoogvliegers. Onwijs tof want op die manier kunnen wij meer en meer kinderen laten genieten!

Vliegveld Hoogeveen >>

Verslag van piloot Jurgen Looman

"Ik heb een rooie en een witte bij me", zei moeder Agnes Hollander tegen me door de telefoon, toen ik vroeg hoe ik de familie Hollander kon herkennen als ik ze zou zien op vliegveld Hoogeveen.

Wat ze daarmee bedoelde werd snel duidelijk, want de twee donderstenen die vandaag met mij het luchtruim zouden kiezen waren van verre te herkennen. Achteraf was het niet nodig geweest zo´n uitgebreide beschrijving te vragen, want vliegveld Hoogeveen lag er wat verlaten bij en de medewerkers van het restaurant waren verbaasd dat ze überhaupt nog een kopje koffie zouden verkopen die dag.

De havenmeester zag ons ook graag komen, want dan was zijn dag ook niet verloren. Toen hij overigens hoorde dat het om de stichting Hoogvliegers ging, besloot hij de luchthaveneigenaar te vragen om kwijtschelding te vragen van de gebruikelijk landingsgelden. Waarvan akte en alsnog met vriendelijke dank namens de stichting.

Rick (“de Rooie”) zou over een paar weken met moeder Agnes naar New York vertrekken om samen met 41 andere kinderen in estafette de marathon te gaan lopen!!! Vandaar dat Frank (“de Witte”) was uitgekozen om plaats te nemen naast de piloot van de dag. Eenmaal in de linker voorstoel gekropen werd Frank toch wat witjes om de neus en besloot de vlucht toch maar veilig naast papa plaats te nemen. Papa Rene, ook diabetespatiënt, vond dat niet erg en Frank al helemaal niet!

Agnes zou op de grond alles vastleggen. Enthousiast gemaakt door vriendje Danny, die met dezelfde piloot enkele weken eerder al een rondje om zijn huis had gevlogen, zette ook Frank koers naar Klazienaveen, waar de plaatselijke buurt werd opgeschrikt door de wilde capriolen en Frank’s nieuw ontdekte stuurmanskunsten. Omdat de wolken wat lager hingen kon nog maar net met moeite de minimale vlieghoogte worden aangehouden, waardoor de huizen en auto’s van vriendjes en vriendinnetjes in sneltreinvaart voorbij leken te vliegen.

De teleurstelling was dan ook groot dat na "slechts" 12 rondjes de koers richting Hoogeveen al weer werd ingezet voor een nette landing op het natte gras. Al met al was het voor een ieder een zeer geslaagde dag en alle mooiweersvliegers van Hoogeveen weten niet wat voor mooi stil luchtruim ze die dag hebben gemist.

De piloot werd ook nog even in het zonnetje gezet en bedankt met een grote mand lekkernijen.

Frank, veel succes in New York en laat even weten hoe het gegaan is.

Jurgen Looman