Hoogvliegersdag Teuge

31 juli 2009

31 juli was een mooie mini Hoogvliegersdag op Teuge waarvan u het verslag < hier > kunt lezen.

De piloten (en organisatoren) van deze geslaagde mini dag schreven ook een leuk verslag wat we u niet willen onthouden!

Klein maar fijn: een mini Hoogvliegersdag op Teuge

Het altijd druk bezochte Vliegveld Teuge was vrijdag 31 juli het decor van een bijzonder evenement: zes kinderen zouden die dag voor het eerst van hun leven zélf gaan vliegen.

Dat was het initiatief van drie vliegende vrienden van Vliegclub Teuge die regelmatig voor Stichting Hoogvliegers vliegen, en hadden gezien dat de wachtlijst met kinderen flink lang begon te worden.

Wij, Mark Kipping, Coos Paulusma en Frans van Rossum, vonden dat we nu maar eens moesten proberen om zo veel mogelijk kinderen in één middag mee te nemen. Op de lijst in Airpool stonden niet alleen nieuwe aanmeldingen voor Teuge maar er was ook zeker één kandidaat-Hoogvlieger die al vanaf de grote dag op Lelystad moest wachten op een kans om nu écht de lucht in te gaan. We waren het er al meteen over eens dat het geen haastwerk mocht worden maar een leuke, feestelijke middag.

We ontdekten al snel dat je zoiets niet zomaar even bedenkt en in elkaar zet – ook wat dat betreft is ons respect voor de organisatoren van grote Hoogvliegersdagen alleen maar groter geworden. Gelukkig kregen we fijne medewerking van de Luchthaven Teuge in de vorm van gratis landingen, restaurant Take-Off Teuge (www.takeoffteuge.tk) verzorgde op eigen initiatief een buffet met drankjes, koekjes en snoepgoed, en Patricia Reumer van Stichting Hoogvliegers stuurde ons extra feestelijke welkomstpakketten voor de Hoogvliegers, naast nog folder- en postermateriaal voor de aankleding van het geheel.

Wij hadden ’s ochtends royaal de tijd genomen voor de voorbereidingen (aankleden clubruimte, inspecteren en schoonmaken van de toestellen, klaarleggen van de welkomstpakketten, laatste check bij de Havendienst van Teuge), en konden toen rustig de komst van de kandidaat-Hoogvliegers en familie en vrienden afwachten. Terwijl Coos zijn sigaartje rookte genoten Mark en ik bovenwinds van een lekkere koffie.

De middag was een groot succes. Bij schitterend weer werden vluchten gemaakt naar de woonplaatsen van de kinderen, of werd de route gevlogen die de vliegers daarvoor hadden bedacht: van Teuge naar Zwolle, langs Elburg naar Walibi World, naar de Koningin Julianatoren bij Apeldoorn om dan langs Paleis het Loo weer terug te keren naar Teuge. Onder het toeziend oog van de piloot konden de kinderen ook zélf sturen, zodat ze letterlijk piloot-voor-één-dag werden. Het is dan erg leuk om te zien met hoe veel gemak sommige kinderen het stuur ter hand nemen – je vraagt je dan af waarom je daar destijds zo veel lessen voor nodig had

Niet alleen uit persoonlijke belangstelling maar ook omdat het idee leeft om in 2010 een Grote Hoogvliegersdag op Teuge te organiseren, werden we die middag bezocht door Daan de Meester en Ronald Spanjers van de Stichting Hoogvliegers. Vooral omdat we al heel vaak met Daan hadden gemaild maar elkaar nog nooit hadden ontmoet, was het leuk om te ontdekken dat achter deze naam een superenthousiaste vent zit.

Aan het eind van de middag ging iedereen huiswaarts, en alle lachende gezichten waren de beloning voor de organisatie van die middag en voor de bedrijven die een bijdrage hadden geleverd. Wij drieën waren moe maar voldaan, en hebben ons voorgenomen om te proberen volgend jaar vliegveld Teuge prominent op de kaart te zetten.

31 juli 2009
Frans van Rossum, Coos Paulusma, Mark Kipping