Mats van den Heuvel

27 augustus 2009

27 augustus 2009 was een onvergetelijke dag voor Mats van den Heuvel. Mats was nl. één van de twee Hoogvliegers die de eer had om de allereerste AOC* vlucht van Kammair mee te mogen maken. Bekijk verderop het fantastische filmpje en lees het mooie verslag van Mats die met Kammair van Rotterdam naar Lelystad mocht vliegen als piloot en terug als luxe passagier.

* AOC staat voor Air Operator's Certificate hetgeen wil zeggen dat Kammair nu een volledige en volwaardige luchtvaartmaatschappij is.

Stichting Hoogvliegers feliciteert Cees Kamminga c.q. Kammair met haar AOC.

Bekijk eerst het fantastische filmpje:

{wmvremote width="640" height="545"}http://www.stichtinghoogvliegers.nl/static/images/individueel/2009/aug/Mats_als_piloot.wmv{/wmvremote}

Verslag van familie van den Heuvel:

Hoera, groot feest want afgelopen donderdag middag was het zo ver!

Onze zoon Mats mocht zijn eerste vlucht maken als copiloot van de eerste echte Delftse luchtvaartmaatschappij.   Na bijna 3 jaar en vele meters papierwerk is het Cees Kamminga gelukt om alle vergunningen rond te krijgen om nu dus een volledige vliegvergunning te hebben voor zijn luchtvaartmaatschappij "Kammair".

Net als KLM en Transavia mag Kammair ook landen op alle luchthavens in Europa.
Om dit heuglijke feit te vieren heeft hij via de Stichting Hoogvliegers, die chronisch zieke kinderen de kans biedt om "airborne" te worden, 2 kinderen uitgenodigd om op de eerste vlucht mee te vliegen.     De gelukkigen waren onze zoon Mats en Suze uit Vlaardingen.  Beide hebben zij al jaren diabetes en dragen een insuline pomp.

De geluksvogels vlogen van Rotterdam Airport naar Lelystad airport.  In Lelystad hadden ze nog tijd om het Aviodrome te bezoeken en een ijsje te eten.   Voor vertrek hebben Mats en Suze samen met piloot Cees de route bekeken en zijn ze gaan informeren naar het weer.

Toen moest het vliegtuig natuurlijk grondig gecheckt worden voordat iedereen aan boord mocht.    Mats zijn broertjes en vader hadden ook een geluksdag want zij mochten als passagiers mee.     Mats kreeg uitgebreide uitleg en vlieginstructie van de piloot zodat hij 'm als copiloot natuurlijk optimaal kon assisteren.

Eenmaal in de lucht werd het roer aan Mats overgedragen en mocht hij het vliegtuig via richtlijnen op de grond (zendmast, meertjes, bruggen ed.) richting Lelystad sturen.   Ook moest hij de hoogte goed in de gaten houden en af en toe wat klimmen of dalen om op 1200 voet te blijven.

Best heftig allemaal maar hij bracht het er goed vanaf want om 14.30 konden ze de landing op Lelystad inzetten.   Geslaagd!

Op de terugweg was Suze aan de beurt om te vliegen en kon Mats heerlijk van het prachtige uitzicht genieten.   Er waren wat wolken maar daar vlogen ze onderdoor zodat iedereen alles goed kon zien.   Op de heenweg hebben ze zelfs nog een rondje gemaakt boven de Meander in Delfgauw, de school van Mats, waar zijn klasgenootjes hard aan het studeren waren...   Ja, sommige hebben ook wel heel veel mazzel ;)

Na afloop was er nog een feestje voor Cees georganiseerd op de vlieg club in Rotterdam en dit was de ideale afsluiting voor een perfecte dag!

* Cees, Suze, Martine (moeder van Suze) Jort en Sten (broertjes van Mats), Frank (vader van Mats) en Mats

Mats is in ieder geval door de Stichting Hoogvliegers en Cees Kamminga van Kammair  een geweldige en onvergetelijke ervaring rijker......

Tosca, moeder van
Mats van den Heuvel

Reaktie Cees Kamminga (piloot):

Beste Mats,

en natuurlijk ook Jort en Sten en Frank en Tosca,

Geweldig bedankt voor het filmpje. Het staat ook al met verslag en foto’s op de website van de Stichting Hoogvliegers.

Ik heb het gisteren ook ontzettend naar m’n zin gehad. Het was werkelijk een groot feest om jullie aan boord te hebben.

Mats, je hebt werkelijk een ‘vlieghandje’ zoals dat in luchtvaartkringen heet. Het ging direct al goed en tijdens de vlucht steeds beter. Ik kon het niet geloven dat je nog nooit gevlogen had. Maar dat vergelijk ik dan met m’n eigen eerste gestuntel in de lucht...  ;-)

We hadden een prachtige dag en ik moet je nog de hartelijke groeten doen van de luchtvaartautoriteiten op Lelystad en op Rotterdam. Iedereen heeft graag en van harte meegewerkt. Zonder jou en Suze was de eerste vluhct van KammAir nooit zo’n succes geworden. Bedankt daarvoor!

Met hartelijke groet,

Cees Kamminga

KammAir B.V.

... have wings, will fly!