Sam Peters

05 september 2009
Op Zaterdag 5 september moest het gaan gebeuren, vliegen.

so

Het weer was niet betrouwbaar vandaar dat we op vrijdagavond en zelfs nog op zaterdagmiddag een check met de piloot hadden of het wel door kon gaan.

Gelukkig werd het weer alleen maar beter, dus wij naar Hoogeveen waar we om 17:00 uur afgesproken hadden met onze piloot Jan Bouwmeester.

sa

Na enig zoeken vonden we het restaurant waar we hadden afgesproken en onder het genot van een kopje koffie  legde Jan ons uit wat er ging gebeuren.

De kaart werd er bij gehaald en de route werd gepland.

Jan had ook nog een verrassing bij zich; een echte hoogvliegers pet en t-shirt. Snel aankleden  en op naar het vliegtuig.

Samen met zijn broer en vader ging Sam in het vliegtuig, Sam natuurlijk naast de piloot.  Sam vond het geweldig en heel stoer zoals je op de foto kan zien.

sb

Onderweg was er veel te zien en boven ons dorp was het toch wel even zoeken naar onze huis. Dit was toch wel een heel ander gezicht.
Sam mocht zelf vliegen zodat de piloot even zijn handen vrij had, hij vloog  alsof hij het alle dagen deed. Praatjes voor tien en druk om zich heen kijkend heeft hij er van genoten maar er komt een eind aan en het toestel ging weer richting Hoogeveen.

Toen we geland waren kreeg Sam ook nog een echte hoogvliersbrevet uit gereikt waar hij  trots op is.
Op de vraag of hij het leuk vond zei hij nee, het was gaaf, de volgende keer ga ik weer mee.

sc

Hierbij bedanken wij de piloot Jan bouwmeester en de stichting Hoogvliegers voor deze leuke, nee ,gave middag.

Familie Peters

Piloot Jan Bouwmeester schrijft in zijn weblog:

Vandaag was het de hoogvliegersdag voor Sam.

Het was nog wel spannend of het door kon gaan, veel buien met de nodige turbulentie. Maar de meteo voorspelde dat na 15.00 uur het weer beter zou worden en dat was ook zo. De wind bleef nog wel staan 25 kts met uitschieters tot 30 kts.

Om 17.00 uur kwam Sam met zijn familie aan op het vliegveld in Hoogeveen. Eerst de vlucht (route) met Sam en zijn fam. besproken. Waarop Sam niet meer kon wachten, hij wilde gelijk vliegen. Zijn vader en broer mochten mee. Tijdens de klim was het eerst wat hobbelig maar dat ging snel over. Op 1500 voet werd het rustiger. Al snel nam Sam het stuur over en stuurde via Oosterhesselen, Ermerzand, Nieuw Amsterdam, Erica naar Zwartemeer. De woonplaats van de familie Peters. Sam stuurde perfect, maakte prachtige bochten, niets op aan te merken, een geweldige piloot.

Boven Zwartemeer een aantal rondjes gevlogen om het huis van de familie Peters te bekijken en de school van Sam. Daarna wilde Sam graag tussen en boven de wolken vliegen. En dat hebben wij gedaan. Wij zijn naar 6000 voet geklommen waar wij mooi tussen en boven de wolken konden vliegen. Een prachtig uitzicht is dat altijd weer. Tussen de wolken konden wij Emmen zien liggen.

Daarna zijn wij weer langzaam gedaald naar 1500 voet en zette Sam koers naar de “Vamberg” (hoogste plek van Drenthe) Vervolgens zijn wij naar het vliegveld terug gevlogen.

Op het veld wachtte de moeder van Sam ons op.

Na de landing kreeg Sam zijn welverdiende hoogvliegersbrevet, een prima piloot!

sam2

sam1