Piloot Tjerk van Dijk

19 september 2009

Zaterdag 19 september was het dan eindelijk toch zover. Op 5 september kon de  minidag op Eelde helaas niet doorgaan vanwege het slechte weer en moest ik veel ouders teleurgesteld bellen dat de dag met twee weken uitgesteld moest worden.

Na opnieuw een week van gespannen luisteren naar de weerberichten van onze eigen Pyt Paulusma, bleek zaterdag 19 september een schitterende dag te worden.

Verspreid over de dag kwamen de kinderen aan bij het clubhuis van Avia Noord. Als eerste werden ze door de vrijwilligers van de stichting opgevangen en in het kleurige shirt van de stichting geholpen, zodat voor iedereen duidelijk was dat het vandaag allemaal om hen draaide.  Na de kennismaking met de piloot werd de vlucht doorgenomen, de route bepaald en afgesproken wie van de familie of vriendjes mee zou vliegen. En dan op naar het vliegtuig…. Voor de meesten toch best wel een spannend moment.

Nog snel maar even naar het toilet en dan gaan zitten op de stoel naast de piloot. De motor wordt gestart en na de laatste checks wordt met brullende motor het luchtruim gekozen. Niet lang daarna komt voor velen het hoogtepunt van de dag: ze mogen zelf het vliegtuig besturen!  In eerste instantie nog wat onwennig, wat een wee gevoel in de maag en protesten van achteruit oplevert, maar al snel worden soepele bochtjes gemaakt. De tijd vliegt voorbij en voor je het weet wordt de landing ingezet en sta je weer met beide benen op de grond, een fantastische ervaring rijker.

En als toetje een bezoek aan de mensen hoog in de verkeerstoren en foto’s maken in een grote, stoere brandweerauto. Sommigen zien hun geduld zelfs beloond met een foto samen met DJ Tiësto, die op de luchthaven arriveert voor een optreden in de buurt en alle tijd neemt voor het maken van foto’s en het geven van handtekeningen.

De hierboven beschreven ervaringen hebben we zaterdag 19 september aan maar liefst 10 hoogvliegers mogen geven. De foto’s elders op deze site spreken boekdelen en hoeven nauwelijks toelichting. Evelyne, Eline, Lisanne, Pascal, Collin, Nick, Roy, Michel, Ruben en Yvonne hebben genoten!

Ik wil langs deze weg iedereen die heeft meegeholpen om deze dag tot een fantastische dag voor de hoogvliegers (en hun familie) te maken, enorm bedanken voor jullie inzet en medewerking. Een special woord van dank aan de piloten: Robert, Duco, Bart, Johan en Gerrit en natuurlijk de vrijwilligers van de stichting: Wiendeld, Mieke, Kasper en Janet. Het was in één woord: SUPER!

Ook ik heb geweldig genoten en kijk al weer uit naar de volgende dag ;-)

Met vriendelijke groet,

Tjerk