0
Geen producten in uw winkelmandje
0
 

Maarten Hofman

20 september 2009
Foto

Hallo,

Ik ben Maarten Hofman en kom uit Nieuw Amsterdam en op zondag 20 september was voor mij de grote dag om te mogen vliegen.
Op vrijdag 18 september belde de piloot, Jan Bouwmeester, met mijn moeder om een afspraak te maken voor een rondvlucht.
We konden direct het zelfde weekend en Jan zou ons zaterdagavond rond 21.30 uur nog even bellen of de weergoden goed gezind zouden zijn.
Vol spanning zitten wachten op het telefoontje en ja hoor het ziet er goed uit. Met veel enthousiasme vertel ik het op de verjaardag van mijn neef dat ik morgen echt de lucht in ga. SUPER. Ook mijn liefste tante en mijn oma gaan mee om mij de lucht in zien te gaan.
Op zondagmorgen nog een sms gekregen dat het doorgaat dus op naar Hoogeveen. Op het vliegveld hadden wij afgesproken in het restaurant rond 13.00 uur. Klokslag waren wij er en we zagen al een vliegtuigje staan. Zou het hem zijn?

Foto1

De spanning begon al lekker op te lopen. Ook mijn moeder en broer zouden mee vliegen. Ja, jammer papa jij kunt niet mee, maar dat vond je ook niet erg, ha, ha.
Daar komt onze piloot aan en wij gaan samen even een bakkie doen. Nou ja ik cola light. Tijdens de koffie krijg ik wat tekst en uitleg wat we gaan doen en krijg ik het shirt en de pet van stichtinghoogvliegers. Kom maar op, ik ben er klaar voor.

Foto2

Nog even samen naar de vlucht leiding om te kijken hoe dat gaat en of het weer goed blijft. De zon is achter de wolken gegaan en het zicht is maar tussen de 1000 en 1500 voet. Hierna lopen wij naar het vliegtuigje en legt Jan uit wat voor type vliegtuig het is en hoe e.e.a. werkt wat betreft het sturen e.d..

Foto3

Daarna gaan mij broer en moeder achter in. Jan, de piloot gaat daarna achter het stuur en dan mag ik eindelijk in het vliegtuig. Voor dat wij vertrekken legt Jan alles goed uit. Welk metertje waar voor is en krijg ik de koptelefoon op en gaat de gordel om. Gassen maar zou ik zeggen.

Foto4

We rijden naar de startbaan en moeten even wachten tot wij toestemming krijgen om te mogen opstijgen. Eindelijk is het zover en mogen wij de lucht in. Eenmaal op koers naar Nieuw Amsterdam mag ik het stuur overnemen en ben ik de baas in het vliegtuig. Het is best nog wel lastig want als je te vlug het stuur naar beneden drukt merk je dat direct. Wij hebben een paar rondjes boven ons huis gevlogen. Het lijkt van boven heel anders dus we moesten goed kijken.

Foto5

Daarna hebben wij nog onze nieuwe school gezien en een paar van mijn vriendjes hun woning. Door naar Emmen want mijn broer wilde graag zijn school zien en natuurlijk een rondje boven de dierentuin. Wat gaat de tijd toch snel want we moeten al weer terug. Via het Ermerstrand, Beilen en Wijster richting Hoogeveen. Hierna nam Jan het roer weer over en zette het vliegtuig netjes aan de grond. Daar stond mijn vader en oma, tante en al die anderen die mee waren al te zwaaien. Zijn ze toch blij dat we heel huids geland zijn?
Ik was van het vliegen erg moe want het is ook allemaal zo spannend. Ik had het voor geen goud willen missen. Na het op de plaats zetten van het vliegtuig nog wat foto’s gemaakt en nog even wat gedronken.

Foto6

Als dank heb ik Jan lekker chocola gegeven maar dat is eigenlijk niet genoeg.

Foto7

Met geen pen is te beschrijven hoe fijn ik dit heb gevonden. Ziek zijn heeft dus ook zijn leuke kanten en deze leuke dingen zorgen ervoor dat je er weer tegen kunt. De dag erna in geuren en kleuren iedereen verteld dat ik heb gevlogen en ja, ja veel mensen hebben de vliegkunsten van mij gezien vanaf de grond. Ik wil iedereen bedanken die dit mogelijk maakt maar met name mijn SUPER piloot Jan Bouwmeester. Ik hoop dat nog veel kinderen mogen genieten van jullie werk.

Groetjes Maarten Hofman en familie.

Foto8



Weblog van piloot Jan Bouwmeester:

Vandaag mag Maarten zich een hoogvlieger noemen.

Wij hadden om 13.00 uur afgesproken op het vliegveld in Hoogeveen.

Het zicht zou volgens de meteo meer dan 10 km worden. In de ochtend viel dat tegen. Ik had in de ochtend nog een vluchtje waarbij het zicht op sommige plaatsen niet meer bedraagt dan 1500 meter. Het zicht was tijdens de vlucht inderdaad beter maar nog niet echt super, het zicht was op sommige plaatsen max. 5 km.

Maarten had naast zijn vader, moeder en broer een hele familie meegenomen. Op het terras van het restaurant  hebben we eerst de vlucht besproken. Daarna zijn we naar de havendienst gegaan om het weer te bekijken en Maarten kennis kon maaken met de havenmeester Ed Snijders.  Zo had Maarten ook een idee wie er straks achter de radio zit van vliegveld Hoogeveen als we vliegen.

Na deze kennismaking maar snel naar het vliegtuig gewandeld. Naast Maarten mocht broer en moeder (vader vond dit helemaal goed) mee. Eenmaal in de lucht nam Maarten het stuur over. Maarten vloog via Ermerzand naar Nieuw Amsterdam. Daar woonde Maarten, na een paar rondjes zag Maarten het huis waar hij woonde. Vervolgens stuurde Maarten naar Emmen om een kijkje te nemen in (op) de Dierentuin. Vervolgens zette Maarten koers terug naar Hoogeveen. Maar op de terugweg ontdekte Maarten en zijn moeder dat ze de school van Maarten niet hadden bekeken, dus ……..  de koers maar 180 graden verlegd…..  terug naar Nieuw Amsterdam.  En de nieuwe school van Maarten bekeken. De school is in aanbouw en moet zeggen Maarten ziet er puik uit die school van je. Vervolgens de terug reis ingezet. Dit ging via Oosterhesselen, richting Westerbork en vervolgens via Wijster terug naar vliegveld Hoogeveen.

Maarten vloog perfect ondanks dat het zicht matig was, geen horizon en toch prima recht vliegen, super Maarten. Daarom ontving je na de vlucht het hoogvliegersbrevet.

mar1

mar2