Douwina & Jorrit Bos

10 oktober 2009
Zaterdag 10 oktober zag het er eerst niet naar uit dat we zouden kunnen vliegen, maar na wat overleg en medewerking van de leden van de vliegclub van Drachten, besluiten we om toch te gaan vliegen.

Het toestel waarmee we gaan vliegen wordt uit de hangar gehaald en nadat alles is gecontroleerd, nemen Douwina (7), Jorrit (9) en heit Bauke plaats in het vliegtuig, een Cessna 172 met registratie: SE-KCC. Mem blijft achter om foto’s van vertrek en aankomst te maken.

HPIM1245

Met Douwina op de rechterstoel en Jorrit samen met Heit achterin, vertrekken we van vliegveld Drachten om hun huis in Sint Nicolaasga vanuit de lucht te gaan bekijken. Het zicht is in eerste instantie een beetje beperkt, maar gelukkig klaart het na Drachten een beetje op, zodat we op een hoogte van 1000 ft (300m) koers kunnen zetten naar het Tjeukemeer. Onderweg (met Douwina aan het stuur) komen  we over het stadion van SC Heerenveen en dan worden al snel ook de contouren van het Tjeukemeer zichtbaar, met iets ten Noordwesten ervan: Sint Nicolaasga. Na een paar rondjes (het blijft lastig oriënteren in de lucht) worden huis en school ontdekt en door Heit op de foto gezet. Nog even langs de molen waarvan Heit molenaar van is en dan is het alweer tijd om koers te zetten naar Drachten. Jorrit vindt de koptelefoon en die Engels pratende meneer machtig interessant.

Naarmate we dichter bij Drachten komen wordt de wolkenbasis lager, maar op 500ft (150m) kun je alles wel mooi zien! Na de landing komt Mem al uit het havengebouw gelopen, benieuwd naar de ervaringen natuurlijk. Douwina en Jorrit geven aan het schitterend te hebben gevonden! Het vliegtuig wordt met vereende krachten weer teruggezet in de hangar waar Jorrit en Douwina zich vergapen aan de bonte mengeling van vliegtuigen die in de hangar staan. Jorrit is erg geïnteresseerd in techniek. Hij vraagt honderduit over de vliegtuigen en de motoren (hij rijdt zelf al op een Puch!). Terug in het havengebouw is ook de verkeerstoren (waar die Engels sprekende meneer zit) natuurlijk interessant. Zeker als er ook nog en microfoon is waarmee je je eigen stem over het hele veld hoort klinken!

HPIM1248

Dan is het tijd om de brevetten in te vullen en te ondertekenen. Douwina en Jorrit schrijven beide keurig hun naam onder de brevetten.

HPIM1250

Het is dan al na 18:00 uur en buiten begint het al weer donker te worden. Moe maar voldaan wordt de terugreis naar Sint Nicloaasga (nu in de auto en over de weg) aanvaard.

Douwina en Jorrit, ik vond het erg leuk om met jullie te vliegen!

Friesland Aviation en leden van ULV Fryslân, geweldig bedankt voor jullie medewerking.

Met vriendelijke groet

Tjerk van Dijk