Noordhollands Dagblad

10 januari 2008

Stichting Hoogvliegers laat 300 zieke kinderen vlucht maken

door marco van nek

PURMEREND - Driehonderd kinderen met een chronische of terminale ziekte gaan 12 april vanaf vliegveld Lelystad de lucht in. De Stichting Hoogvliegers biedt hen de kans op de dag van hun leven door ze mee te laten vliegen met een piloot. Kevin Engelen uit Purmerend is in de organisatie van de dag gerold en zorgt er mede voor dat onder meer politiekorpsen, mariniers en marechaussee voor een uitgebreid randprogramma zorgen.

Engelen raakte als lid van ATCBox, een website voor luchtvaartliefhebbers én een van de sponsors van de Stichting

Hoogvliegers, bij de luchtvaartdag voor zieke kinderen betrokken. ,,Ik ben politieagent in Amsterdam en heb gekeken of ik met wat collega’s iets extra’s kon doen op deze dag. Het is nu de bedoeling dat ik er met twee politievoertuigen naartoe ga. Maar ook de politiekorpsen Zaanstreek-Waterland en Flevoland verlenen medewerking. Net als onder meer het Korps Landelijke Politiediensten en de marine die met helikopters komen, de Amerikaanse politievoertuigenclub en de Ferrari-, Porsche- en Lamborghiniclub.’’

Het vliegveld Lelystad stelt voor het randprogramma een groot veld ter beschikking. ,,Aanvankelijk was het puur de intentie om hen te laten vliegen. Maar daar is een en ander omheen gegroeid.’’Dat ging mede zo snel omdat Kevin Engelen binnen de politie bij verschillende korpsen connecties heeft en hij voorheen bij het Korps Mariniers heeft gewerkt. Via ATCBox kent hij weer veel mensen uit de luchtvaartwereld. ,,Iedereen die een bijdrage levert, doet dat geheel belangeloos. Zo kan al het geld dat de stichting heeft, worden gebruikt om kinderen de lucht in te krijgen. Reiskosten worden niet gedeclareerd en onkostenvergoedingen niet verstrekt. De vrijwilligers moeten hun eigen thermosfles en broodtrommeltje meenemen.’’

De Stichting Hoogvliegers kan sponsors en donateurs goed gebruiken, want ondanks de belangeloze inzet van alle