Koninklijke Militaire Academie ( KMA )

26 juni 2012
KMA-00

DHC, SKHV en de KMA maken dag voor kinderen van Stichting Hoogvliegers mogelijk

Maart jongstleden hebben de KMA cadetten van Luchtmacht Cadetten Vereniging ‘de Manche’ aan de Luitenant Generaal Jac Jansen, inmiddels buiten dienst, bij zijn afscheid als C-LSK een onvergetelijke dag voor kinderen van de Stichting Hoogvliegers aangeboden. Omdat generaal Jansen ambassadeur is van de Stichting Hoogvliegers hadden de cadetten de gedachte dat dit cadeau het meest gewaardeerd zou worden en dat bleek te kloppen uit zijn enthousiaste reactie.

De Stichting Hoogvliegers houdt zich bezig met het rondvliegen van chronisch zieke kinderen. Op deze manier bezorgt de stichting veel zieke kinderen een onvergetelijke dag. De Koninklijke Luchtmacht staat achter de doelstellingen van de Stichting Hoogvliegers en heeft zich in het verleden vaker bereid getoond om de stichting te ondersteunen met unieke middelen, zoals het rondvliegen van kinderen in een (K)DC-10 en het organiseren van de zogenaamde ‘Hoogvliegerdag’ op verschillende vliegbases in Nederland.

In de voorbereiding voor de dag is er gezocht naar een leuke dagindeling voor de kinderen en uiteindelijk is er besloten door ‘de Manche’ dat een dag samen met het Defensie Helikopter Commando op de vliegbasis Gilze-Rijen het leukst zou zijn voor de kinderen. Het Defensie Helikopter Commando heeft zich uitermate bereid getoond om deze dag voor de zieke kinderen met de KMA te organiseren.

De dag is tot stand gekomen op vrijdag 22 juni jongstleden en is met veel enthousiasme en plezier ontvangen door de kinderen. Op het programma stond o.a. het schieten in de KKW simulator, rondvluchten met de Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht, een demonstratie van de E-One Crashtender en tot slot een rondleiding bij de Cougar. Helaas was de Luitenant-Generaal b.d. Jac Jansen op vrijdag 22 juni verhinderd en kon hij niet meegenieten van de dag. Door de welwillendheid van de medewerkers van het Defensie Helikopter Commando en het zeer leuke initiatief van de KLu Historische Vlucht is er een geweldige dag voor de kinderen ontstaan. Zonder het enthousiasme en de bereidheid van beide partijen zou deze dag niet mogelijk zijn geweest.

Namens Luchtmacht Cadetten Vereniging ‘de Manche’,

Geffrey Rorije