ANP persbericht

12 april 2008

Honderden patiëntjes kiezen luchtruim in Lelystad

12-04-2008

LELYSTAD - Onder het toeziend oog van hun, stiekem een beetje jaloerse, familie kozen tweehonderd patiëntjes zaterdag (12 april) het luchtruim bij Lelystad Airport. De chronisch en terminaal zieke kinderen kregen de vlucht aangeboden door de Stichting Hoogvliegers. “Het was stoer en spannend'', jubelt de 9-jarige Tom uit Oijen, nadat hij net uit een vliegtuigje is gestapt.

Ongeveer een half uur vloog hij boven Flevoland en Gelderland. Hij zag de achtbanen van Walibi World en de blauwe koepel van het Dolfinarium in Harderwijk. “Toen gingen we helemaal schuin vliegen, dat was echt heel gaaf'', aldus Tom. De jongen met taaislijmziekte mocht zelf 5 minuutjes de stuurknuppel vasthouden.

De 9-jarige Nils uit Noordwijkerhout (met een afwijking in zijn immuunsysteem) en zijn broertje Dani (11) staan intussen te trappelen van ongeduld. Ze zijn bijna aan de beurt voor een vliegtochtje. “Ja hoor, we durven best te vliegen. Helemaal niet eng'', vertellen de broertjes met bravoure. Daarna gaan ze sportwagens kijken, vertellen ze.

Zo'n tweehonderd chronisch en terminaal zieke kinderen tussen 6 en 16 jaar oud uit heel Nederland kregen zaterdag de kans om een vluchtje te maken vanaf het vliegveld Lelystad. Hiervoor werden 31 toestellen gebruikt. Meer dan 120vVrijwilligers werkten mee aan het evenement.

De kinderen en hun ouders (in totaal 1000 mensen) konden zich de hele dag vermaken in de omgeving van de luchthaven. Politie, marechaussee en hulpdiensten hielden demonstraties. Er was een lange stoet sportwagens en de kinderen konden meevliegen in een helikopter van de marine. Stichting Hoogvliegers heeft ongeveer 150 sponsors die het evenement mogelijk maken.