PERSBERICHT - 16 juni 2009 - Jarige KLM trakteert Hoogvliegertjes tijdens Luchtmachtdagen op vlucht met ‘retro’- Boeing 737

16 juni 2009

PERSBERICHT

Vijftig chronisch en terminaal zieke kinderen van de Stichting Hoogvliegers zijn op zaterdag 20 juni door de KLM officieel uitgenodigd om mee te vliegen van vliegbasis Volkel, waar op dat moment de Luchtmachtdagen plaatsvinden, naar luchthaven Schiphol. Ze vertrekken aan het eind van de vliegshow met een in historische kleuren gespoten Boeing 737. De Hoogvliegertjes kregen de feestelijke uitnodiging vanwege de viering van 100 jaar gemotoriseerde luchtvaart in Nederland en het 90-jarig jubileum van de KLM. President directeur Peter Hartman, Commandant Luchtstrijdkrachten Jac Jansen en voorzitter van de Stichting Hoogvliegers Jeroen Engelkes wensen de kinderen op vliegbasis Volkel gezamenlijk een goede vlucht.

Samenwerking

De Koninklijke Luchtmacht en de KLM geven al vanaf het prille begin gezamenlijk gestalte aan de Nederlandse luchtvaartsector en willen dat met deze bijzondere vlucht tijdens de Luchtmachtdagen feestelijk omlijsten. Daarnaast ondersteunen zowel de KLM als de luchtmacht vanuit een maatschappelijke betrokkenheid in toenemende mate het werk van de Stichting Hoogvliegers. Dat gebeurt in de vorm van een donatie of via de inzet van materieel en/of personeel. De Stichting Hoogvliegers heeft in beide partijen een partner van formaat gevonden om haar doel, chronisch en terminaal zieke kinderen voor 1 dag piloot te laten zijn, verder uit te kunnen bouwen. Mede dankzij de steun van de KLM en de Koninklijke Luchtmacht zorgen vrijwilligers van de Stichting Hoogvliegers ervoor dat kinderen en hun familie, die dagelijks te maken hebben met ernstige beperkingen ten gevolge van hun ziekte, een zorgeloze dag kunnen beleven. Het mooiste daarbij is wanneer de kinderen het gevoel krijgen dat zij iets kunnen doen wat voor hun gezonde leeftijdgenootjes niet of nauwelijks is weggelegd. Met de unieke vlucht willen de drie partijen officieel hun onderlinge samenwerking kracht bijzetten.

Tijdens de trip van vliegbasis Volkel naar luchthaven Schiphol zullen naast de Hoogvliegertjes ook directieleden en relaties van de KLM meevliegen.

100 jaar luchtvaart, 90 jaar KLM en 30 jaar F-16 Demoteam

De vlucht met de Boeing 737 vindt plaats in dezelfde week waarin wordt herdacht dat 100 jaar geleden het eerste gemotoriseerde vliegtoestel in Nederland (vanaf het Brabantse Etten-Leur) opsteeg, in hetzelfde jaar waarin KLM haar 90-jarig jubileum viert en waarin bovendien het F-16 demoteam 30 jaar geleden haar eerste demovlucht vloog. Tijdens de Luchtmachtdagen op vliegbasis Volkel zal aan alle jubilea op aansprekende en toepasselijke wijze aandacht worden besteed.

Eigen ‘ambulance vliegtuig’ voor Stichting Hoogvliegers

Sinds haar oprichting in oktober 2007, maakte de Stichting Hoogvliegers een vliegende start. In amper anderhalf jaar tijd weet zij zich mede dankzij de inzet van vele vrijwilligers gesteund door vele gerenommeerde bedrijven en organisaties van zowel binnen als buiten de luchtvaartsector. Al meer dan 1400 kinderen en hun families weten wat een vliegfeest in de vorm van een zogeheten Individuele en/of Grote Hoogvliegersdag betekent: een grandioos spektakel. Om haar primaire doelstelling te continueren en zoveel mogelijk kinderen (2500 beoogd voor 2011) een fantastische dag te kunnen bezorgen, heeft de stichting structureel rond de 500.000 euro nodig. Daarnaast moet de stichting nu nog kinderen die niet zelfstandig in een vliegtuigstoel kunnen zitten tot haar grote spijt teleurstellen. Om die kinderen (meer dan 1500 per jaar) ook te laten vliegen, is een eigen Hoogvliegers-‘ambulance vliegtuig’ nodig. Een toestel dat structureel beschikbaar is en waarmee ook internationaal gevlogen zal worden. Met alle bijdragen van sponsors, groot en klein, ‘spaart’ de Stichting Hoogvliegers voor dit eigen vliegtuig.