Nieuwsbrief - November 2008

19 december 2008

Nieuwsbrief: November 2008

Beste geïnteresseerde van de Stichting Hoogvliegers,
In deze nieuwsbrief aandacht voor het volgende:
  • Voorwoord
  • Vodafone Hoofdsponsor 2009
  • Grote Hoogvliegersdagen
  • Individuele Hoogvliegersdagen
  • Het Goede Doel SMS
  • Spinning Marathon 2008 - Sports Unlimited
  • Spinning® Sensation 2009
  • 3M Fonds
  • Media
  • Nawoord
Voorwoord
Met nog een maand voor de boeg is 2008 nu al een succes! We kregen meer voor elkaar dan we ooit konden dromen.
In november hadden we 2 zeer geslaagde Grote Hoogvliegersdagen en daarmee komt de tussenstand op 671
Voor 2009 hebben we een in Vodafone Netherlands Foundation een sponsor gevonden die met 50.000 Euro de Stichting gaat ondersteunen. En dat is niet alles: ook zullen Vodafone medewerkers ons ondersteunen waar nodig. Hierdoor kunnen we in 2009 een groei doormaken van 700 naar 1000 kinderen.
Het Comité van Aanbeveling opent deuren voor 2009. KLM bestaat volgend jaar 90 jaar en daar mogen wij aan mee doen. In januari gaat er iets bijzonders gebeuren! DDA (Dutch Dakota Association) gaat Stichting Hoogvliegers op een bijzondere zichtbare manier sponsoren!
Het enthousiasme van onze vaste organisatoren en vrijwilligers neemt toe. We merken nu al dat het organiseren van activiteiten steeds beter gaat. Onze groei maakt dat we de Stichting Hoogvliegers ook het komende jaar verder professionaliseren.

In een nieuwsbrief kun je niet uitleggen wat de kinderen en vrijwilligers meemaken, maar een blik op de foto's met blije gezichtjes van kinderen die een dag geen patiënt maar piloot zijn: onbetaalbaar!

Vodafone Hoofdsponsor 2009

De Stichting Hoogvliegers laat chronisch en terminaal zieke kinderen zelf vliegen. De kinderen besturen zelf een vliegtuig besturen en zijn voor één dag piloot! In 2008 vlogen er bijna 700 kinderen, maar we willen meer. In 2009 wordt het door sponsoring van Vodafone Netherlands Foundation mogelijk om te groeien van 700 naar 1000 kinderen die zullen vliegen. Vodafone Netherlands Foundation geeft niet alleen 50.000 Euro, maar zal ook met medewerkers van Vodafone de activiteiten van de Stichting Hoogvliegers ondersteunen.

Vodafone Netherlands Foundation is daarmee Hoogvliegers hoofdsponsor voor 2009!

Met deze sponsoring gaan we eind februari 2009 in ieder geval een 'extra' Grote Hoogvliegersdag oganiseren op het vliegveld van Maastricht. Voorbereidingen zijn in volle gang.

Een ander project waar Vodafone Netherlands Foundation ons bij helpt is het mobile streaming project. Eén doel wat we nastreven is om op grote dagen met een zgn. mobile streaming unit te gaan werken waarbij live beelden en geluid op Grote Hoogvliegersdagen via internet te zien zullen zijn. Een technisch hoogstandje waar we hopelijk eind februari de eerste test voor uitvoeren.

Grote Hoogvliegersdagen

Afgelopen maand hebben we weer 3 'grote' Hoogvliegerdagen mogen doen:

1 november 2008 - Make A Difference Day

1 november 2008 was de landelijk georganiseerde Make a Difference Day waarbij we als Stichting Hoogvliegers ook een bijdrage geleverd hebben. Het plan was om 50 kinderen vanaf het Nordfolk terrein in Den Haag een unieke ervaring te geven door ze te laten vliegen met 2 helicopters van Heli Holland. Alles was tot in detail geregeld, maar....

Er is altijd één ding waar wij geen invloed op kunnen uitoefenen en dat zijn de weersomstandigheden. Om te kunnen vliegen is er altijd redelijk weer nodig en helaas was het ons op deze dag, voor het eerst, niet gegund. De weerscondities waren ver beneden de limieten om veilig te kunnen vliegen. Lage bewolking, slecht zicht..... geen optie, en al vrij vroeg werd besloten om het vliegen niet door te laten gaan. Een bittere pil en ondanks dat we hier altijd rekening mee moeten houden was het jammer om niet datgene te kunnen doen wat we altijd doen.

Gelukkig, dankzij de inzet van vele vrijwilligers en de aanwezigheid van Bobbie (van Ernst, Bobbie en de rest), een clown, de gehele selectie van ADO Den Haag, teken- en knutseltafels, spectaculaire racewagens en burgemeester Jozias van Aartsen was het uiteindelijk toch een leuke dag voor de kinderen, en daar draait het om.

Dat de kinderen niet gevlogen hebben, betekent niet dat ze dat niet alsnog gaan doen. Alle kinderen gaan vliegen maar dan op individuele basis. De eerste aanmeldingen zijn reeds een feit. Als Stichting Hoogvliegers doen we er alles aan om de kinderen alsnog een unieke Hoogvliegers ervaring te geven.

Klik hier voor een verslag, een Hoogvliegers TV reportage en veel leuke foto's >>

12 november 2008 - Schiphol FSC / KLM

Dankzij een fantastisch partnerschap met FSC (Flight Simulation Company) mogen we een aantal keer per jaar CF patiëntjes een wereld ervaring geven door ze te laten vliegen op een echte simulator. Op 12 november 2008 was het alweer de 3e keer dat in totaal 8 kinderen gevlogen hebben en dankzij de spontane inzet van Menno de Haan, werkzaam als techneut bij KLM, kregen de kinderen een ONVERGETELIJKE dag. Rondkijken in een hangar van KLM waar een grote Jumbo (Boeing 747) voor onderhoud stond, normaliter gesloten voor publiek, staan in een motor die 2x zo groot is als jezelf, en aansluitend zelf sturen in een heuse Boeing 737 simulator.

Klik voor bijzonder leuke foto's en een fantastische Hoogvliegers TV reportage hier >>

Naast de gebruikelijke gadgets zoals T-shirt en petje plus vliegbrevet werden de kinderen ook nog verrast met een leuk vliegtuig modelletje, spontaan aangeboden door de luchtvaartmaatschappije ArkeFly. (onze dank is groot)

12 november 2008 - Eindhoven / Volkel - Koninklijke Luchtmacht

Woensdag 12 november was een dag om nooit te vergeten voor de LZK School "De Vlinder" uit Reek. 24 kinderen mochten, heel speciaal, vliegen vanaf vliegbasis Eindhoven met de Fokker 50 van de Koninklijke Luchtmacht. Aansluitend werden de Kinderen ontvangen op vliegbasis Volkel, waar na een stevige lunch, naar de startbaan werd gereden om daar 4 F16's de lucht in te zien gaan. Oorverdovend maar gelukkig waren er oordoppen aanwezig. Na dit geweld naar een hangar waar de kinderen allemaal in een F16 mochten zitten en les kregen van echte F16 piloten.

De medewerking van de Koninklijke Luchtmacht en haar medewerkers was ronduit formidabel te noemen. Wat normaal onmogelijk is bleek allemaal te kunnen.

Voor een uitgebreid verslag met veel leuke foto's en een filmpje klikt u hier >>

We maken graag gebruik van de gelegenheid om onze dank uit te spreken naar de mensen die dit mogelijk hebben gemaakt! Met name Sergeant Joost de Raaf dit deze dag initiëerde en organiseerde!!

In navolging hiervan blikken we graag nog even terug op de mini-Grote Hoogvliegersdag van 24 oktober 2008 gehouden op Seppe en Woensdrecht. Vorige keer wel over gerept, maar het complete verhaal staat sinds deze maand op de website met onnoemelijk veel mooi (beeld)materiaal.

Klik hier voor het complete overzicht >>

Individuele Hoogvliegersdagen

Ondanks het slechtere (winter) weer wordt er toch nog een aantal keer per maand op individuele basis gevlogen. Een overzicht van de gevlogen individueeltjes, waar we terugkoppeling in de vorm van foto's en verslag hebben gekregen, vindt u hier >>

Belangrijk hierbij te vermelden is dat de meeste (lees: vrijwel alle) individuele aanvragen lopen via ons eigen Hoogvliegers Airpool systeem en dit systeem is continu in ontwikkeling ter verbetering en vereenvoudiging. Zo is het nu mogelijk gemaakt dat Hoogvliegertjes via datzelfde systeem een verslag indienen, piloten kunnen heel eenvoudig een declaratie formulier gebruiken ter vergoeding van de brandstof en landingsgelden en voor de beheerders is het een optimaal systeem waarbij het overzicht tot in detail geregeld is. Met dank aan Frank Joosten die dit systeem ontworpen heeft en ondertussen helemaal optimaliseert.

Het Goede Doel SMS

Samen met 79 andere grote goede doelen, doen wij mee met “Het Goede Doelen SMS”.

Hiermee haken we in op een nieuwe technologische ontwikkeling, die het mogelijk maakt om op een zeer laagdrempelige manier sponsors te werven.

Vanwege het transparante karakter hebben wij ervoor gekozen om hieraan mee te doen.

Hoe werkt het?

Aanmelden: SMS “Hoogvliegers aan” of “Hoogvliegers on” naar 5757.

1. Je krijgt dan een aanmeldings-SMS; deze kost € 1,50.
  2. Elke maand wordt er € 3,00 op de rekening van je telefoon bijgeschrijven. Deze 3 euro gaat naar de rekening van de Stichting Hoogvliegers.
  3. Elke maand krijg je een bedank-SMS van de Stichting Hoogvliegers; deze is gratis.
  4. Afmelden: SMS “Hoogvliegers uit” of  “Hoogvliegers off” naar 5757.

Er zijn geen extra kosten verbonden aan bijvoorbeeld het ontvangen van een SMS-je, en je kunt je op elk moment weer afmelden.

Voor meer informatie kijk op: www.hetgoededoelsms.nl

Spinning Marathon 2008 - Sports Unlimited

Zaterdag 8 november was ook een dag om niet snel te vergeten. Onze eigen Frank Bakker (coördinator trucktransporten) had het plan om een spinning marathon te organiseren opgevat en heeft dat ten uitvoer gebracht. Samen met zijn lieftallige vrouw Esther en medewerking van vele partijen is er op 8 november een ongelooflijke prestatie neergezet waarbij het onwaarschijnlijke bedrag van ruim 11.000 euro bij elkaar is gefietst voor de Stichting Hoogvliegers. (Hoogvliegers) Petje af !!

Voorzitter Jeroen Engelkes, zelf ook goed voor ruim 2 uur spinning, mocht de cheque in ontvangst nemen.

Ook aanwezig een Hoogvliegertje. Een emotioneel moment.

Frank heeft na de nodige rust verslag gedaan op onze website waarbij ook alle partijen aan bod komen die een bijdrage geleverd hebben.

En wie denkt dat het hier bij blijft: niet dus; Frank is alweer bezig met nog een spinning marathon begin volgend jaar, allemaal ten behoeve van de Stichting Hoogvliegers.

Spinning® Sensation 2009

Spinning is "hot" gezien bovenstaande maar ook zijn we gevraagd door "Het Goede Doelen Elftal", een organisatie die voor meerdere doelen tegelijkertijd een Spinning Marathon organiseert.
Dit spektakel zal gaan plaatsvinden in het voetbalstadion Gelredome, op 31 januari aanstaande.
Er zullen 3.500 spinningbikes staan, en er zullen maar liefst 12.000 mensen mee gaan doen!
De opbrengst zal verdeeld gaan worden over TWAALF goede doelen; wij zijn er één van !
Uiteraard is het de bedoeling dat we zoveel mogelijk mensen enthousiast maken om daar mee te gaan doen.

Dus....: kijk in je omgeving, spreek mensen aan, en zorg ervoor dat er zoveel mogelijk deelnemers in beweging komen tijdens de Spinning Marathon!

3M Fonds

Dankzij uw steun zijn we in de top 10 terecht gekomen van het 3M Fonds. Helaas heeft de jury ons niet verkozen om in de top 5 te staan waarbij we kans hadden gemaakt op 50.000 euro sponsoring. Een teleurstelling maar we zijn toch bijzonder trots dat we dankzij uw stem(men) in de top 10 tussen gerenommeerde namen stonden. Voor een Stichting die net één jaar bestaat toch een prestatie van wereldniveau en we laten ons niet kisten, volgend jaar doen we weer mee en rekenen daarbij ook weer op uw stem. Dank u wel!!

Media

Stichting Hoogvliegers verscheen afgelopen maand weer in diverse (lokale) media, hieronder het overzicht waarbij we erg blij zijn met een artikel in het inflight magazine van de VLM. Naast het feit dat onze flyer door de stewards en stewardessen van transavia.com worden uitgereikt aan de passasiers, en zo een groot publiek bereiken, is dit dus maatschappij nr. 2 die haar klanten kennis laat maken met ons.
Klik hier voor het media overzicht

Slotwoord

Wij hadden niet verwacht in een 'rustige' maand als november zoveel nieuws te kunnen melden, en dat maakt ons trots op de vrijwilligers die meer en meer doen. Dank jullie wel!

Tot volgende maand!

Met vriendelijke groet,

Het bestuur van de Stichting Hoogvliegers.