Ko Piloot - Terugkeer André Kuipers

09 augustus 2012
1 juli 2012 - Terugkeer André Kuipers

Hallo allemaal!

Jullie kennen André Kuipers toch wel? De beroemde Nederlandse astronaut?
Kijk, dit is ‘m! Leuk hè, hij lacht altijd!

FOTO001

Ik ken André inmiddels erg goed, en hoe dat komt, mag ik nu nog niet verklappen….dat is nog een beetje geheim.
Maar blijf mijn verhalen volgen de komende tijd, dan zul je gauw weten hoe het zit!!!

André is ook erg betrokken bij onze stichting, kijk hier maar eens.

André vertrok met een Sojoez-raket op woensdag 21 december 2011 voor zijn
ruimtereis van 193 dagen in het ISS (dat is de afkorting voor International Space Station, maar je kunt ook gewoon Ruimtestation zeggen hoor!)
Hij is de enige astronaut in Europa die zó lang in de ruimte is geweest!

En na een half jaar in de ruimte kwam hij op zondag 1 juli 2012 weer terug.
Hij landde 's morgens om 10:14 uur (de tijd in Nederland) in Kazachstan, dat ligt dichtbij Rusland.

FOTO002

En dan wordt het tijd, dat we voor het grote scherm gaan staan.
In Noordwijk, in het Space Expo (waar je bijna alles kunt vinden over de ruimte) hadden ze een soort televisie-verbinding gemaakt met Kazachstan.
Binnen in Space Expo kon je op een groot scherm zien hoe André met zijn
2 collega-astronauten weer veilig terug kwam op aarde.

Huh, wat is dat nou? Een raket buiten?
Oke, snel een foto, en dan weer op de grond hoor, voordat ‘ie misschien per ongeluk met mij de ruimte in zou vliegen…

FOTO003

Als je binnenkomt bij Space Expo staat er een levensgrote foto van André. Voor de gezelligheid ging ik even op z’n schouder zitten

FOTO004

Er is ook een winkeltje waar je allerlei leuke ruimtespulletjes kunt kopen.
Hoe vind je mij, in een echte ruimtejas?

FOTO005

Een paar vrijwilligers van de Stichting Hoogvliegers mochten in Noordwijk in het Space Expo meekijken op de grote schermen en ik mocht mee!
We hadden nog wat tijd voordat André zou landen, dus zijn we maar eens gaan rondkijken, en wie zagen we daar?
Peter Kuipers! De broer van André.

FOTO006

Er waren heel veel mensen van radio en tv, en die wilden allemaal wel even met hem praten natuurlijk.

FOTO007

Nog even rondneuzen hoor….

Haha, wat is dit nou joh! De aarde in het klein? En de bol draait ook nog!
Brrr…. gauw er af, ik word een beetje duizelig….

FOTO008

Het lijkt nèt of ik er echt onder hang hè!

FOTO009

Broer Peter staat ook al te kijken, hij heeft net zoveel haar als André ;-)

FOTO0010

Later zagen we dat zijn andere broer, Fred Kuipers, er ook bij was!
En jawel hoor, ze wilden bèst wel even met mij op de foto!

FOTO0011

En….plof! André is terug!! Hij omschrijft de klap zelf als het gevoel van een flink auto-ongeluk.

FOTO0012

Wat een gek klein ding eigenlijk zo’n Sojoez-capsule, daar zaten ze dus met 3 astronauten in!

FOTO0013

De “baas” van deze reis was Oleg Kononenko (grappig hè, dat hij 2 keer mijn naam in zijn naam heeft!).
Hij voelde zich behoorlijk misselijk na de terugreis.
Zie je, hij kijkt niet echt vrolijk hè?

FOTO0014

Hèhè! Nu kan André er uit!!! Oei, dat gaat niet echt makkelijk met zo’n pak aan….

FOTO0015

En als de dokters gezien hebben dat het goed gaat met André, mag hij even naar zijn vrouw bellen. Kijk hem lachen en zwaaien!

FOTO0016

FOTO0017

Natuurlijk was iedereen blij dat André en zijn ruimtevrienden weer veilig op aarde waren geland. Daarom kreeg iedereen een lekker glaasje champagne.

FOTO0018

Om ook mee te feesten heb ik nog een leuk hoedje op gezet! Ik lijk wel een beetje op een buitenaardswezen vind je niet?

FOTO0020

Nu het met André allemaal goed is, kunnen we nog even verder kijken in Space Expo.
Je vindt daar ook een model van de Columbus. Dit is een nagemaakt onderdeel van het ruimtestation waar André geweest is.
Alles is echt preciés nagebouwd.

FOTO0021

Zelfs de cupola.
Dat is een soort kijkhuis in het ruimestation.
De astronauten kunnen vanuit de ruimte naar de aarde kijken, en naar de maan en planeten om hen heen.

FOTO0022

FOTO0023

FOTO0024

Oef…dat is best wel krap zeg, zo’n testruimte.

FOTO0025

Gelukkig weet André precies hoe alles werkt!
Ik snap niks van al die knopjes en lampjes hoor!

FOTO0026

En ook de Sojoez-capsule waarmee ze weer teruggaan naar de aarde,
is nagebouwd. Even kijken hoe dat er uit ziet:

FOTO0027

FOTO0028

FOTO0029

Dit is nog een mooi plaatje he!

FOTO0030

Maar eh… voorlopig blijf ik eerst maar even weer met m’n vleugels op de grond hoor!
Tot de volgende keer!

FOTO0031

ps1. Stiekem wil ik ook graag avonturen met jou beleven. Bestel me snel (klik hier), dan kom ik zo snel mogelijk naar je toe en kun je onze avonturen, die van jou en mij, opsturen naar kopiloot@stichtinghoogvliegers.nl en wie weet verschijnt ons avontuur dan ook hier in mijn weblog!!

ps2. Willen jullie ook vriendjes met me worden en mij volgen? Klik op onderstaande plaatjes en voeg me toe als vriendje en volg mijn avonturen!