Ko Piloot - Afghanistan

14 december 2013
Hallo allemaal!

Deze zomer heb ik een groot avontuur beleefd. Ik mocht mee naar Mazar-E-Sharif in Afghanistan!

Daar staan Nederlandse F-16's en ik mocht daar mee kijken. De eenheid waar ik was heette Air Task Force 23, maar iedereen kort het af naar ATF23
Het was daar erg warm, soms over de 50 graden!
Gelukkig kreeg ik een zonnebril op, verder had ik in Nederland al een mooie pet in woestijn kleuren gekregen en kreeg ik als klap op de vuurpijl een badge van ATF23. Ik hoorde er nu helemaal bij!

Na een paar dagen wennen mocht ik kijken hoe alles eruit zag. Hier kijk ik uit op het platform waar de F-16's staan.

Het vliegveld is erg groot en er staan veel gebouwen en tenten waar mensen werken en slapen.

Aan de achterkant van het vliegveld liggen best wel grote bergen, die zagen we soms niet vanwege alle stof!
Dit is het gebouw waar ik logeerde.

En ik sliep bij Joost op de kamer, hier sta ik samen met Joost op de foto.

Eindelijk mocht ik mee naar de vliegtuigen, maar er is veel lawaai dus kreeg ik bescherming voor mijn oren op.

Hier is net een F-16 terug gekomen van een vlucht, de piloot steekt zijn duim naar mij op!
Toen wist ik niet wie dit was, maar Joost vertelde mij dat hij een bekende van de Stichting Hoogvliegers was.

Ik moest nog heel even wachten totdat alles uit stond voordat ik kon zie wie het was, maar ik hoorde al een bekende stem.

En toen zag ik het! Het was "Sheik" , hij was een paar jaar geleden de vlieger die vliegshows met de F-16's deed.
Gelukkig mocht ik met hem op de foto.

Nadat Sheik weg was, gingen andere mensen het vliegtuig nakijken en ik mocht mee.
Hier kijkt Jasper het landing gestel na terwijl ik het wiel bekijk.

Ik mocht van Jasper ook even kijken, erg ingewikkeld allemaal!...

Nadat het vliegtuig weer helemaal was nagekeken stond het weer klaar voor de volgende vlucht.
Niemand mocht er meer aanzitten en ik mocht een bord plaatsen waarop in het Engels staat dat niemand er aan mocht komen!

Er staan ook andere vliegtuigen op Mazar-E- Sharif en ik mocht daar ook kijken.
Hier zit ik op de neus van een Helikopter van de Duitse Luchtmacht.

Ook dit is een helikopter van de Duitse luchtmacht, een van de grootste die er bestaan!!

Hier zit ik aan boord van een Helikopter van de Zweedse Luchtmacht.

Na deze helikopters gingen we een klein stukje rijden. Verder op het vliegveld stonden vliegtuigen van de Amerikaanse Luchtmacht.

Straaljagers kunnen niet zo heel lang vliegen omdat ze dan geen brandstof meer hebben.
Deze vliegtuigen kunnen de straaljagers in de lucht bijtanken!

De Amerikanen waren heel vriendelijk en ik mocht zelfs aan boord!

Ik zag Joost al praten met de Amerikanen en hij vertelde mij dat ik een nachtje mocht blijven slapen.
Ze hadden een verassing voor me, ik werd voorgesteld aan 3 mensen.
Wat bleek dat was een bemanning van een tankvliegtuig en ik mocht met hun meevliegen!!

Volgende dag was het zover, hier zit ik voorin het vliegtuig te genieten van het uitzicht.

Aan de onder kant van het vliegtuig zat ook iemand, en hij was diegene die de straaljagers in de lucht zou bijtanken. Kijk eens wat een uitzicht!

Hier komt net een F-16 aan die brandstof wil, je kan hem nog net zien!

Wat een geweldige ervaring was dit! Hier sta ik samen op de foto met de man die de F-16 heeft bij getankt.
Er kwam nog 1 grote verassing, Joost had met de baas van ATF23 gepraat en die was toevallig ook een piloot van een F-16. Hij bood mij een vlucht in een F-16 aan!!
Dit ben ik vlak voor de vlucht met "Bo" , dat is de bijnaam van de baas van ATF23

Hier houd "Bo" nog even in de lucht voor de foto, om echt te laten zien dat ik mee ben! We zijn hier vlakbij de startbaan.

Jemig, wat gaat dat snel. Vol gas de startbaan over en dan opstijgen! Je kan mij nog net zien zitten.

Helaas zijn er geen foto's tijdens de vlucht gemaakt, de piloten hadden werk te doen dus ik heb hen niet gestoord.
Ik heb gewoon genoten van deze vlucht! Hier komen we net terug en staan we net stil.

Diep in de nacht van 18 September ging ATF23 weer naar huis, en was ook mijn avontuur afgelopen.
Maar wat voor een avontuur is dit geweest!! Ik kreeg nog wel een foto van alle mensen van ATF 23. Dank jullie wel!!

ps1. Stiekem wil ik ook graag avonturen met jou beleven. Bestel me snel, dan kom ik zo snel mogelijk naar je toe en kun je onze avonturen, die van jou en mij, opsturen naar kopiloot@stichtinghoogvliegers.nl en wie weet verschijnt ons avontuur dan ook hier in mijn weblog!!

ps2. Willen jullie ook vriendjes met me worden en mij volgen? Klik op onderstaande plaatjes en voeg me toe als vriendje en volg mijn avonturen!

facebook twitter LinkedIN