Schiphol

30 juni 2012
EHAM100Vandaag, zaterdag 30 juni, was er voor de derde keer een Grote Hoogvliegerdag op Schiphol. Beter gezegd... een Mega Hoogvliegersdag!
104 Hoogvliegers hebben een diploma behaald vanaf DÉ luchthaven van Nederland.

EHAM1

Een aantal kinderen verzamelden vanmorgen vroeg in Rijnsburg bij bloemenhuis Gebroeders van den Eykel.
Daar stond al koffie en diverse soorten gebak klaar.

EHAM2

Om 9.15 werden de kinderen verdeeld over de trucks, politie auto's, Amerikaanse politie auto's...

EHAM3  EHAM4

... waarna ze in konvooi richting Schiphol reden.

EHAM5  EHAM6

De politie begeleidde het konvooi en liet de andere auto's wachten zodat wij met z'n allen naar Schiphol konden rijden.
Er werden zelfs kruisingen afgezet voor ons waardoor we voor 1x door rood mochten rijden vandaag! Papa en mamma mochten lekker niet mee met de trucks. Zij reden zelf naar Schiphol en verwelkomden hun kinderen weer ter plekke.

De kinderen waren uitgenodigd om te komen vliegen vandaag. De vliegtuigen stonden al klaar:

EHAM7

Een voor een gingen de kinderen met de piloot mee naar een klein vliegtuigje. Vaak mochten ze ook nog een passagier kiezen die met ze meemocht. Meestal was dit mama, papa en een broertje of zusje.

EHAM8

Ook mochten de kinderen vandaag zelf sturen, richting Muiderslot en het eiland Pampus.

EHAM9

En toen deze taak goed was volbracht, kregen ze een diploma. Natuurlijk moet je die ook zelf ondertekenen.

EHAM10

Die handtekening mag natuurlijk ook op deze manier. Wink

EHAM10c

Net als voorgaande jaren vloog ook de kustwacht weer met kinderen rond.

EHAM10b

Op deze interactieve kaart kun je precies zien hoe de hoogvliegers allemaal hebben gevlogen:

30-06-2012 Grote Hoogvliegersdag Amsterdam Airport Schiphol weergeven op een grotere kaart

Tijdens het wachten was er op Schiphol vandaag van alles te zien en te doen. Er was o.a. een springkussen.

EHAM11

Er liepen twee oranje tijgers rond die heel gek deden. Twee kindjes durfden het aan om aan zijn staart te trekken!

EHAM12

Je kon je ook laten schminken als vlinder, bloemenmeisje, batman, tijger of iets wat jij leuk vind.

EHAM13

O jee, die schurken waren er ook weer met hun streken. Kattekwaad uithalen is het enigste waar ze goed in zijn. Wink

EHAM13b

Er waren ook een hoop flight simulatoren, waar je alvast kunt oefenen voordat je echt de lucht in gaat en als je er geen genoeg van kan krijgen, kon je daarna nog een rondje vliegen.

EHAM14

Heel gaaf waren de 2 ritten die gemaakt zijn naar de FireFly.

EHAM15a

Daar gaf de brandweer telkens een demo brandblussen van een echt vliegtuig. Schiphol heeft hiervoor een speciaal vliegtuig waarop ze verschillende branden kunnen nabootsen.

EHAM15d  EHAM15e

Hier kan de brandweer regelmatig oefenen. Speciaal voor vandaag liet de brandweer zien hoe ze dat doen.
Daarna mochten de kinderen zelf oefenen.

EHAM15c

De douane laat zien welke spullen ze in beslag hebben genomen. Dit zijn spullen die mensen vervoeren die verboden zijn.
Hiervoor kun je denken aan schoenen die gemaakt zijn van echte slangen, tasjes die gemaakt zijn van echte krokodillen, opgezette dieren, namaak merk artikelen en nog veel meer.

EHAM16  EHAM16b

Wie druk bezig is krijgt dorst. Een heerlijk bakje koffie van Miko gaat er dan wel in.

EHAM17a

Sowieso kon je de hele dag door van alles te eten en te drinken pakken. Naast koffie was er heel veel water, frisdranken, appels, chips, ter plekke gesmeerde broodjes en heerlijke cakejes.

EHAM17

Ook verwelkomden we vandaag Pedro, de 5000e hoogvlieger!!! Hij mocht meevliegen met piloot Benjamin.

EHAM19

Als extra mocht Pedro een rondje om de toren vliegen.

EHAM20

Ter afsluiting van de dag was er een 'runwayrun' waarbij alle aanwezige voertuigen een rondje over de landingsbanen en taxibanen van Schiphol maakten. Hierbij gingen alle toeters, sirenes, lampjes aan en halverwege ging de brandweer met water een mooie boog spuiten.
De vliegtuigen die net waren geland moesten soms even wachten tot we waren over gestoken.

EHAM21b

Ja hoor, dat gaat een nat pak worden! Smile

EHAM21c

EHAM21a

Bekijk hier de route die we hebben afgelegd tijdens de runway-run:

30-06-2012 - Runwayrun - Grote Hoogvliegersdag Amsterdam Airport Schiphol weergeven op een grotere kaart

Dit was een mooi einde van de dag. Iedereen ging moe maar zeer voldaan naar huis.

Dat deze fantastische dag mogelijk was hebben we te danken aan alles en iedereen op Schiphol die zijn of haar steentje heeft bijgedragen.
Met name Jacques Sol en Ron Onclin, de organisatoren en zelf werkzaam op Schiphol!

Ook is deze dag mogelijk gemaakt door o.a. de Schiphol Group, Jet Support, KLM Jet Center en KLM Catering Services, LVNL, Miko, Trigion,
Sanoma Media, Koninklijke Marechaussee, Douane, Branweer Schiphol, Lions Club Schiphol en Gate Gourmet.

H E E L V E E L D A N K ! ! !

Uiteraard zijn er heel veel foto's gemaakt. KLIK HIER om allemaal te bekijken.

De huisfotograaf van KLM was vandaag op onze uitnodiging te gast.
Ook hij heeft een hele boel prachtige foto's gemaakt. Je kunt ze HIER bekijken.

Van de foto's is weer een fraaie screensaver gemaakt, KLIK HIER om hem te downloaden.

Van Schiphol Airside Operations kregen we een prachtige video: