Lelystad - De film is af!

05 april 2014

Lelystad, 5 april 2014

Wat was het een groot feest op de Grote Hoogvliegersdag 2014 op Lelystad Airport!
© Stichting Hoogvliegers / Tim Koster & Tim Berghuis

58 kinderen hadden de dag van hun leven. Want… Ze waren voor één dag echt piloot!!!

Met trucks en brandweerwagens werden de Hoogvliegertjes naar het vliegveld gebracht. Echte politiewagens en motoren zetten gewoon de wegen af, zodat het hele konvooi lekker kon doorrijden over de dijk Enkhuizen-Lelystad.

Als piloot moet je overal wat vanaf weten, gelukkig was daar aan gedacht. Er stonden professionele Flight Simulators van de Koninklijke Luchtmacht. Je kon daar onder deskundige leiding oefenen om een F16 straaljager te besturen. Wow, dat was supergaaf.

Huh, wat komt daar nou weer langsvliegen? Een helikopter van de Koninklijke Luchtmacht. Een Apache. Dat is heel bijzonder! En hij komt hier nog landen ook! Alle Hoogvliegertjes mochten erbij op de foto en vragen stellen aan de piloten in de groene pakken. Superspeciaal: je mocht op de stoel van de piloot plaatsnemen. Er zijn niet veel mensen die dat ooit gedaan hebben in deze geheime helikopter… Niet doorvertellen hoor!

Nu werd het toch wel even tijd om te ontspannen. Een vers kopje koffie van Miko-koffie voor papa en mama en lekkere limonade. Natuurlijk was er ook weer een clown. Heerlijk springen op het springkussen en spelen met de speelgoedvliegtuigjes, wederom verzorgd door LeaseWeb.

Ik hoor muziek! Dat is onze ambassadrice Kirsten Michel, de zangeres, met haar mede zangers/zangeressen. Zij heeft het Hoogvliegerslied geschreven. Dat is een leuk nummer! Verder waren er nog veel meer artiesten en danseressen.

Alweer een helikopter? Een mooie blauwe waar de Koning en de Koningin soms ook in vliegen. Wow, en deze komt vlakbij landen. De piloten overhandigden een cheque met sponsorgeld van de Vliegbasis Woensdrecht. Kijk eens wie de cheque in ontvangst nam: onze ambassadeur en astronaut André Kuipers. Echt vet! Als je wilde mocht je zelfs even met hem op de foto.

Nu maar eens even bij de brandweer kijken. Je mocht zelf met de brandweer oefenen in het blussen van brandjes! Best lastig hoor, zo’n brandweerspuit.

Waar kwam je ook al weer voor… Oh ja, om zelf te vliegen! Tijd dus om het maar eens zelf te gaan proberen.

Er stonden bijna 20 kleine vliegtuigjes klaar en alle kinderen mochten mee. Onder begeleiding van een ervaren piloot mocht je ZELF STUREN. KIJK IK VLIEG! Zelfs astronaut André Kuipers gaf vliegles, heel speciaal. Gelukkig vloog hij niet helemaal de ruimte in…

Wat zijn de huisjes klein zeg. En zie je daar die bootjes varen en autootjes rijden? Een groot avontuur! Zelfs dolfijn Spetter in het Dolfinarium werd begroet vanuit de lucht!

De piloot legde alles uit en het ging al best goed zo voor de aller eerste keer. SUPERVET!

Als je niet zo goed kon zitten, mocht je mee in het ambulancevliegtuig van de Stichting Hoogvliegers. Vanuit een heerlijk comfortabel bedje had je een prachtig uitzicht over heel Nederland!

Na de landing was het tijd om even bij te komen. Een geweldig Flying Circus stond klaar met een heel bijzondere show. Onder het genot van een frietje was dat genieten!

Maar de dag was nog niet voorbij. Je mocht met de grote Hoogvliegersbus mee naar een ander gedeelte van het vliegveld. En daar wachtte nog een verrassing: een vlucht met een groot vliegtuig, een Fokker 50. Die is van de Koninklijke Luchtmacht geweest en heel speciaal voor de Hoogvliegertjes ingezet om een prachtige groepsvlucht te maken. Supercool!

Dit rondje vloog de Fokker 50 met alle kids (Klik op de foto voor een grotere en gedetailleerde weergave in Google Maps):

Wat een gave en bijzondere dag was het weer. Enorm veel geleerd en gezien. Lekker veel lol gemaakt en genoten van alle vliegtuigen en helikopters die op het platform stonden en waar je zelfs in mocht of mee op de foto.

Maar, het zelf sturen in het kleine vliegtuigje, dat was toch wel het aller, aller bijzonderst… Want, na de vlucht kreeg je een heus Hoogvliegersbrevet.

Vanaf nu mag je jezelf een echte  HOOGVLIEGER noemen!

Deze dag werd georganiseerd door Cees Ootjers, Rob Hoogboom en Aloys Bodewes. Frank Bakker was verantwoordelijk voor alle trucks en voertuigen.

Veel dank gaat uit naar onze sponsoren:

Organisaties/bedrijven die deze dag hebben mogelijkgemaakt:

- Luchthaven Lelystad
- LeaseWeb BV
- Koninklijke Luchtmacht
- Koninklijke Marechaussee
- Instructeurs van de EMVO Woensdrecht
- KLM Aero Club
- NAYAK
- Fly Triple-V
- Jumbo Lelystad
- C1000, Lelystad
- Melba
- Miko Koffie
- E
CO Toilet
- Air Waterland
- SKY Castle
- Wings over Holland
- Amsterdam Airport Schiphol
- AIS Flight Academy
- Marfo

En alle donateurs die deze dag mogelijk hebben gemaakt.

Van deze dag zijn er een heleboel foto's gemaakt. Deze staan hier in een groot foto album!

© Foto’s: Stichting Hoogvliegers – Suzanne Wortel, Herbert van Hulten, Arnoud Raeven, László Daniel, Marianne van de Ree, nustyR