Geen producten in uw winkelmandje

Gilze Rijen - De film is af!

21 juni 2014

Zaterdag 21 juni was de langste dag van het jaar. Maar voor 50 Hoogvliegers is hij omgevlogen. Zij gingen namelijk als VIP naar de Luchtmachtdagen op Vliegbasis Gilze-Rijen, en werden daarna door de KLM weer teruggevlogen.

© Stichting Hoogvliegers / Johan Boerman

Voor 25 Hoogvliegers begon de dag bij De Bascule in Duivendrecht. Daar werd verzameld, werden de paspoorten gecontroleerd en stond de bus klaar.

Tegelijkertijd moesten 21 Hoogvliegers zich melden bij De Spreekhoorn in Breda, waar onze eigen Hoogvliegersbus (met chauffeur Kees) al klaar stond. Ook hier moesten de paspoorten gecontroleerd worden en was er tijd voor een groepsfoto.

Met de bus gingen we naar Gilze-Rijen. Maar we waren niet alleen: Zo'n 180.000 mensen zouden vandaag de Luchtmachtdagen bezoeken. Er werd dus driftig gebeld en overlegd om de files te vermijden. En dat werkte. Ruim voor de files begonnen waren we de snelweg af en konden we via de VIP route de vliegbasis op.

Je kon trouwens al goed merken dat we in de buurt kwamen. Regelmatig kwamen allerlei militaire vliegtuigen overvliegen, onderweg van of naar Gilze-Rijen. Zo zagen we een paar F-16’s voorbij vliegen en een formatie van een Hercules, een KDC-10 tanker en vier F-16’s.

Op de vliegbasis werden we ontvangen in de kantine van het 930 squadron, waar de Luchtmacht lunchpakketten klaar had staan. Ook kreeg hier iedereen zijn Hoogvliegers T-shirt en Hoogvliegers pet, en zijn Operatie Luchtsteun VIP pas.

Daarna werden we door de bussen naar de andere kant van het terrein gebracht, waar de Luchtmachtdagen plaats vonden. Hier was te veel te zien, horen en doen om in dit verslag op te nemen. Maar de Hoogvliegers mochten overal in, op en aan meedoen. Sommigen durfden zelfs van de bungee jump van de Rode Baretten af!

Ook kwamen er veel Hoogvliegers kijken bij de stand van de Stichting Hoogvliegers, waar ook ons ambulancevliegtuig stond. Als je het netjes vroeg mocht je zelfs even in de cockpit zitten en kreeg je uitleg van een van de piloten van dit vliegtuig.

De Luchtmacht had een speurtocht over het terrein uitgezet. Allerlei vragen moesten beantwoord worden over de missies, de mensen en het materieel van de Luchtmacht. Wist je dat Bambi helemaal geen hertje is, maar een zak waar 10.000 liter water in kan, en die onder een helikopter gehangen kan worden om bosbranden te blussen? Ook moest er tijdens de speurtocht gekeken worden hoe fit je was. Dus moest je een hindernisparcours aflopen.

Om vier uur was iedereen weer netjes op tijd bij de bus, en gingen we weer naar de kantine van het 930 squadron. Onderweg zagen we de enige Nederlandse Spitfire nog vliegen, met daarin piloot Chris Lorraine, die ook op het ambulancevliegtuig vliegt.

In de kantine stond er al snel een stevige rij voor de toiletten. Iedereen kreeg zijn Operatie Luchtsteun diploma, en daarna moesten we door de veiligheidscontrole van de KLM.

De bus bracht ons naar de MD-11, waar een hele Bekende Nederlander ons al op stond te wachten. Andre Kuipers, astronaut en ambassadeur van de Stichting Hoogvliegers, zou namelijk met ons meevliegen naar Schiphol. Maar eerst moest er natuurlijk even een groepsfoto gemaakt worden bij het vliegtuig.

Aan boord mochten alle Hoogvliegers bij het raam zitten. Plaats genoeg tenslotte, in zo'n groot vliegtuig. De purser deed de veiligheidsinstructie zo leuk dat zelfs de stewardessen de slappe lach kregen. En daarna gingen we eindelijk vliegen!

De KLM had speciaal voor ons een zigzag route over Nederland bedacht, en die vlogen we op heel lage hoogte - 2000 voet oftewel 700 meter. Daardoor hadden we een heel mooi uitzicht over Breda, Zeeland, de Nieuwe Waterweg, Rotterdam, het Groene Hart, Baarn, het Dolfinarium, Flevoland en de binnenstad van Amsterdam. De KLM had een extra piloot meegestuurd die vanuit de cockpit ons precies op de hoogte hield van waar we waren en wat er te zien was.

Maar ook aan boord was het een feestje. Eindelijk konden sommige Hoogvliegers een keer Business Class en zelfs First Class vliegen - en daar maakten ze ook flink gebruik van.

Iedereen had natuurlijk ook trek, dus de kroketten, gesponsord door Van Oers, waren heel welkom. Natuurlijk kreeg ook iedereen wat te drinken en een broodje van de KLM. En Van Oers had nog een verrassing voor ons: Na de vlucht kreeg iedereen kaartjes voor de Efteling.

Dankzij de goede begeleiding van Luchtverkeersleiding Nederland kwamen onze Hoogvliegers op de plaats van bestemming aan… Luchthaven Schiphol! Uiteindelijk landde de piloot het vliegtuig op de Schiphol Oostbaan, en taxiede naar de gate. Daar wachtte nog een verrassing op ons: We kregen een eresaluut van de brandweer. Onder twee bogen van water door legde het vliegtuig de laatste meters naar de gate af.

Nadat het vliegtuig geland is werd het vakkundig en met heel veel zorg naar de juiste parkeerplek geleid door de Havendienst van de Luchthaven Schiphol.

Toen het vliegtuig aan de gate stond, mochten alle Hoogvliegers nog even in de cockpit kijken. En ook stond Andre Kuipers in de First Class cabine om, als je dat wilde, je pet of t-shirt te signeren.

Toen alle Hoogvliegers van boord waren, kon de crew eindelijk even uitrusten. Maar er moest natuurlijk eerst nog even een groepsfoto van de crew gemaakt worden. KLM bedankt!

Daarna stapte iedereen weer in de bus voor de reis naar Duivendrecht of Breda. Nog even nagenieten van de dag.

In de bus naar Breda gebeurde trouwens nog iets bijzonders. De Hoogvliegers kwamen spontaan op het idee om een collecte te houden voor de Stichting Hoogvliegers. Nadat ze met de pet rond waren gegaan mocht Vincent, namens de Stichting Hoogvliegers, maar liefst honderd euro in ontvangst nemen. Hoogvliegers, bedankt, want zo kunnen wij ons werk blijven voortzetten!

Bij De Bascule werd nu nog even de groepsfoto gemaakt, en toen kon iedereen weer naar huis!

Het was een fantastische dag, die alleen mogelijk was dankzij sponsoring en medewerking van:

Academisch centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie de Bascule
KLM
Koninklijke Luchtmacht
Luchtverkeersleiding Nederland
Luchthaven Schiphol
Van Oers
De Spreekhoorn

Van deze dag zijn er nog heel veel meer foto's gemaakt, deze zitten allemaal HIER in een groot foto album !!

(c) foto's: Stichting Hoogvliegers - Suzanne Wortel, Laszlo Daniel, Jacques Sol, Vivian Bunt, NustyR