KLM Cityhopper, de film is af!

28 maart 2010
Zondag 28 maart 2010 is een dag die de geschiedenis boeken in gaat. Eigenlijk de dag ervoor, zaterdag 27 maart 2010, de dag dat KLM Cityhopper haar laatste commerciële vlucht heeft uitgevoerd met de Fokker 50.

©Wouter de Haan & Joost Zuiderwijk

Maar de volgende dag werd er nog een allerlaatste keer gevlogen door KLM Cityhopper met de Fokker 50 en ter ere van dit afscheid werden 20 Hoogvliegertjes uitgenodigd om dit unieke moment mee te maken.

klc0

Vol spanning arriveerden de kinderen bij het Jetcentre waar ze uiterst vriendelijk werden ontvangen en toen iedereen er was werd er eerst een stukje rond gereden op Schiphol (mag normaal NOOIT).

Na terugkomst werd er eerst wat gegeten en kijk eens wie er ook was:

klc2

Over Ewout Genemans heeft de Stichting Hoogvliegers binnenkort nog nieuws en als u de website regelmatig in de gaten houdt dan weet u het ook binnenkort

Er werd dus wat gegeten, er waren mensen die een toespraakje hielden...... nu kun je daar naar luisteren maar je kan ook even een andere manier van ontspannen bedenken natuurlijk:

wachten

Toen kwam het signaal dat het tijd was om in te checken:

klc3

Vervolgens naar het vliegtuig en uiteraard doen we dat in stijl met de Hoogvliegers bus, de PH-BUS

klc4

Nadat iedereen ingestapt was werd er een veiligheidsdemonstratie gegeven en dat was leuk want er werd gezegd: 'wat we normaal nooit doen, doen we nu wel een keer' en toen trok die mevrouw zo aan de koortjes van het zwemvest die zich direct opblies. Probeer daarna zo'n opgeblazen zwemvest maar eens uit te krijgen, dat lukt dus (bijna) niet smile

De sfeer was helemaal goed, de motoren werden gestart na een stukje rijden was het even wachten op toestemming van de mensen die in de toren van Schiphol werken om te gaan vliegen.

Spannend want voor veel kinderen werd dit de eerste vlieg ervaring en hoe mooi is dat in een vliegtuig dat jarenlang trouwe dienst heeft bewezen en na deze vlucht echt niet meer zal vliegen voor KLM Cityhopper?

"Daar gaan we", klonk het en binnen één minuut werd alles kleiner. "Jiehaaaaaaaaaaaaaa, dit is COOL"

klc5

We vlogen vervolgens een rondje noord Nederland en onderweg werd er een feestje gevierd. Confetti en slingers vlogen door de lucht:

klc6

Na dik een uur was het alweer voorbij en voor de allerlaatste keer zette de Fokker 50 voet op Schiphol. Voor veel mensen een emotioneel moment maar niet voor de 20 Hoogvliegertjes die aan boord zaten. Die hebben echt een wereld ervaring gehad.

De 2 Fokker 50's (er vloog er nog één met allemaal belangrijke mensen) werden in stijl opgehaald door Schiphol auto'tjes

klc7

en wat niet mag ontbreken bij zo'n speciale vlucht is een ereboog van de brandweer (handig, vliegtuig ook meteen weer schoon )

klc8

Alle Hoogvliegertjes krijgen nog een diploma mee naar huis als aandenken aan deze bijzondere dag

klc9

En zo mochten we als Stichting Hoogvliegers zijnde deel uit maken van een memorabel moment en wat kunnen we anders dan dankbaar zijn dat we, ongevraagd, gevraagd zijn voor deze allerlaatste vlucht? KLM Cityhopper: BEDANKT!!

Klik hier voor alle foto's in ons foto album!!

En dan speciaal aandacht voor deze 'air-to-air' foto's door Ben Ullings van www.aviationphotos.nl die hij in samenwerking met Robert de Vries van www.redyak.nl heeft gemaakt:

RTL Nieuws was ook aanwezig en maakte een reportage over deze afscheidsvlucht waarbij een stoere Hoogvlieger aan het woord werd gelaten: KLIK HIER

En SBS 6, Hart van Nederland, vloog mee en maakte een mooie reportage: KLIK HIER

En één van de PH-BUS chauffeurs heeft 2 filmpjes gemaakt die op Youtube te bewonderen zijn:
- Filmpje 1
- Filmpje 2