Eindhoven, de film is af!

22 maart 2008

Hoogvliegersdag Eindhoven 22 maart 2008

©Wouter de Haan

mini GroteFoto IJAIIIQJ

Na maanden van voorbereiding was het zaterdag 22 maart eindelijk zo ver, 60 kinderen gaan VLIEGEN!!

Deze dag werd volledig mogelijk gemaakt door de Ronde Tafel 37 en waren ook zeer aktief betrokken bij de voorbereidingen. Een dag tot in de puntjes verzorgd met alles erop en eraan, die zeker achteraf als een daverend succes genoemd mag worden.

rt37

Voordat u verder leest, bekijk eerst even de reportage van RTV10 wat een erg goede impressie geeft van de dag:

{wmvremote width="640" height="480"}http://www.stichtinghoogvliegers.nl/static/images/groot/2008/RTV10.wmv{/wmvremote}

post1

Vrijdag de 21e was er koortsachtig overleg want de weersvoorspelling was verre van gunstig. Ondanks het feit dat de lente voor de deur stond, werden er maartse buien met sneeuw, hagel en harde wind verwacht. We zagen al aankomen dat niet alle vrijwillige piloten aanwezig zouden zijn kunnen met zulke voorspellingen.

post2

Gedurende de besluitvorming (GO or NO-GO) kwam er een alternatief plan. De meest belemmerende faktor leek de wind te worden, tussen buien door zou prima gevlogen kunnen worden maar de voorspelde wind zou boven de limieten van de deelnemende vliegtuigen zijn.

Classic Wings

Ook aanwezig zou zijn de Antonov 2 van Classic Wings, gevlogen door Rob de Man. Dit grote toestel heeft minder last van harde wind dan sportvliegtuigen. Na overleg bleek Rob (waarvoor dank) bereid om desnoods alle 60 kinderen rond te vliegen met de Antonov 2. Fantastisch!! En hierdoor konden we eind van vrijdagmiddag een "GO" geven.

's Avonds werden er al dingen klaar gezet in de hangar van Solid aiR die geheel belangeloos voor de accommodatie wilde zorgen en een gigantische bijdrage heeft geleverd in het regelen van o.a. parkeergelegenheid, catering, hangar, etc.. etc.. We zijn met recht trots op een partner als Solid aiR die ook voor de toekomst haar medewerking heeft toegezegd daar waar nodig.

Zaterdagochtend was het zo ver.... Dat Eindhoven voorbereid is blijkt wel uit deze foto, tot in details is alles voorbereid:

mini GroteFoto IJAIIIQJpost4

Helaas blijkt dat niet alle vrijwillige piloten kunnen komen. Op enkele vliegvelden waar ze vandaan moesten komen was het weer dusdanig slecht of het vliegveld zelfs gesloten dat komen geen optie bleek.

De piloot blijft namelijk ALTIJD verantwoordelijk voor een veilige vlucht uitvoering en de beslissing om niet te gaan vliegen bij slechte weersomstandigheden en/of verwachtingen kunnen we alleen maar respecteren en waarderen. En daar waar het niet kan, daar houdt het helaas voor ons ook op.

Uiteindelijk waren er toch nog 7 vliegtuigjes die kwamen, of al aanwezig waren op Eindhoven Airport, die maximaal gevlogen hebben. Met als resultaat dat alle kinderen zelfs 2x hebben gevlogen. Zowel met de Antonov als in een klein vliegtuigje waarbij alle kinderen ook zelf hebben kunnen sturen. Ook hier een bijzonder dankwoord aan de aanwezige piloten, en voor de piloten die niet aanwezig konden zijn: we doen het gewoon nog een keer.

Eén van de piloten, die tevens een deel van de organisatie in handen had en al eerder voor ons heeft gevlogen op individuele basis, is Ton Knoops. Noemenswaardig is dat Ton op avond vóór deze Hoogvliegersdag voor een 2e keer opa is geworden.

Van harte gefeliciteerd Ton !!!

Deze foto gemaakt vlak voordat je ging Hoogvliegen, en spreekt boekdelen: in je Hoogvliegers-tenue met Rosa in je armen!

ooievaar

Ton

Niet alleen vliegen stond op het programma, er was nog veel meer geregeld. Kinderen werden thuis of vanuit de zorg instelling in stijl opgehaald door o.a. Landrovers, ANWB, een Amerikaanse politiewagen. En allemaal onder politie en marechaussee begeleiding. Alleen al dat was een feest en daar is wat beeld materiaal van in de vorm van een filmpje:

{wmvremote width="640" height="480"}http://www.stichtinghoogvliegers.nl/static/images/groot/2008/YMCA.wmv{/wmvremote}

post6

Op de luchthaven zelf waren nog veel meer aktiviteiten:

Zo was er de hond Dirk van de douane die zijn kunsten vertoonde en al snel lieveling was van vele kinderen.

hoogvliegerss069b

Kinderen werden geschminked.

hoogvliegerss088b

Er was een optreden van de band

Girl Friday

DSC 6164c w2

De brandweer van de luchthaven liet kinderen vanuit de vrachtwagen de sirenes bedienen en spuiten met de water kanonnen

mini GroteFoto PT67TRIN-thumb

Een heus rups-voertuig van de marechaussee waarmee de kinderen mee mochten rijden

mini 100 1815-thumb

ANWB was aanwezig met divers materiëel

mini 100 1789-thumb

En zo kwam ook de trauma helicopter nog even 'poseren; de kinderen mochten een kijkje nemen in de helicopter.

mini 100 1801-thumb

Ook een Ferrari was aanwezig en bleek in sommige gevallen NOG mooier dan het vliegen, Luister maar

mini 100 1761-thumb

"Dan opeens een opstootje" en even leek het erop dat het uit de hand zou lopen.......

Hier een jonge "demonstrant" in gevecht met de ME en een een "echte arrestatie":

me k180 sized

Maar na een goed gesprek zijn de verdachten weer op vrije voeten gesteld en hebben ze het luchtruim gekozen.

post8

En zo'n dag is best vermoeiend:

moe

Uiteraard zijn er HONDERDEN foto's genomen door zowel onze vaste fotograaf Phox Photo als vrijwilligers en deelnemers.

Zie ons foto album voor alle foto's >>

post3

Kortom, een dag om NOOIT meer te vergeten.

De sfeer op deze dag bijzonder goed en dankzij de inzet van alle vrijwilligers, gastvrouwen en- heren, de ongelooflijk goede medewerking van Eindhoven Airport, de verkeersleiding op Eindhoven, Sponsoren, Donateurs, Partners etc.. etc.. was dit niet mogelijk geweest. We hebben geen idee hoe we iedereen moeten bedanken maar de 60 blije gezichtjes is waar we het met z'n allen voor gedaan hebben en hopelijk nog vaak gaan doen in de toekomst!!

Tot slot nog enkele reakties van de vrijwilligers die naast reakties van deelnemende Hoogvliegertjes ook te vinden zijn in ons gastenboek:

Beste Jeroen bedankt dat we mee mochten werken aan deze onvergetelijke dag. Voor zowel de kinderen als voor ons.
gr Ruud
Koninklijke Marechaussee Brigade Brabant Zuid
Luchthavenweg 63
5657EA Eindhoven
KMARklein

Als vlieger van de grootste dubbeldekker voelde ik mij klein.....
Deze dag heeft me echt goed gedaan en fijn dat ik wat heb kunnen betekenen voor de kinderen, ouders begeleiders en de stichting.
Diep respect.
Hopelijk tot de volgende vliegdag

Rob de Man / Classic Wings

rob

Vroeg je bedje uit. Aan iedereen verteld wat je die dag gaat doen. Het gaat een bijzondere dag worden, dat voel je gewoon.
Alles werkt mee, zelfs het weer heeft ons niet in de steek gelaten. Voor iedereen een spannend dag.

Het was dan ook voor iedereen TOP
De geweldige samenwerking tussen alle chauffeurs en organisatoren.
Deze dag was zeer bijzonder een raakt je toch ook wel emotioneel. Maar je wil niet weten hoeveel blije gezichtjes je op 1 dag kunt zien.

Stichting Hoogvliegers, ik draag je een warm HART toe.

Met vriendelijke groet
Diana (lepelchauffeur ANWB)

anwb1

Toen ik door Rene (Foppes) werd benaderd om mee te rijden in het convooi heb ik meteen enthousiast gereageerd, dit enthousiasme sloeg over op nog meer collega's en daarom waren wij er zaterdag dan ook met 5 ANWB voertuigen en de Heli bij aanwezig.
Het heeft ons allemaal een rijk gevoel gegeven hier aan mee te werken maar ook emotioneel geraakt.
Door ons kleine beetje inzet de kids een leuke dag bezorgen , dat pakt niemand ons meer af.
HOOGVLIEGERS, ga zo door! Namens alle Wegenwacht en MAA collega's

anwb2

Als (verklede) Amerikaanse politie-agent met bijbehorende Amerikaanse politie-auto heb ik niet alleen de colonne's van en naar Waalre en Veldhoven mogen begeleiden, maar ook nog (zolang het weer het toeliet) enkele ritjes gemaakt achter de Rode Ferarri aan om hem "te vangen" met elke keer een ander collega-agentje op de stoel naast me!
Die breed-grijnzende gezichtjes, daar doen we, en ik, het voor!
GEWELDIG om te zien hoeveel kinderen een geweldige dag beleefden, en dankzij de weergoden er zoveel vluchtjes hebben plaatsgevonden!!

Mijn dank op wielen aan de motoren van de politie Eindhoven en Koninklijke Marechaussee voor de geweldige begeleiding in de ochtend, en daarnaast de ANWB, transportbegeleiders en de Landrovers voor het vervoer waar ik met toeters en bellen achteraan de linie sloot.

Groet

René Foppes

rene1

Vandaag naar de Hoogvliegersdag in Eindhoven geweest als chauffeur van de tank van de Marechaussee. Ik ben blij dat ik zo veel kinderen blij heb kunnen maken met een hoop ik onvergetelijke dag. Zo veel blije gezichten gezien van evenzoveel blije kinderen. Ik hoop dit nog een keer te mogen doen. Stichting Hoogvliegers GA ZO DOOR!!

kmar1