René Bins

30 april 2013

Hoi Hoogvliegers,

Graag stel ik me even voor. Ik heet René Bins en ik vlieg al geruime tijd met veel plezier voor de Stichting Hoogvliegers, zowel individueel als voor de Grote Hoogvliegerdagen.

ReneBins1

Ik wist in mijn jeugd al heel snel wat ik werkelijk wilde; vliegen! Dat doe ik dan ook vanaf mijn 14e jaar.  Was wel gek want ik mocht toen niet eens een bromfiets besturen maar wel een vliegtuig. Ik ben begonnen op een klein vliegveldje in de duinen bij Castricum met zweefvliegen. Nou, daar leer je wel vliegen! Landen op een klein veldje in de duinen tussen de konijnenholen door. En het moest in één keer goed zijn, want opstijgen om het nog een keer te proberen met een vliegtuig zonder motor, want dat is een zweefvliegtuig natuurlijk, gaat natuurlijk niet. Om dat te betalen, had ik een paar krantenwijken want mijn vader vond het maar niets.

Later ben ik gaan motorzweven, dat is eigenlijk een zweefvliegtuig met een motor die je hoog in de lucht eventueel uit kan zetten om daarna verder te zweven op opstijgende lucht, die we thermiek noemen. Met zo'n motorzweefvliegtuig heb ik leuke dingen gedaan zoals gevlogen naar vliegveld Tempelhof in Berlijn. Mooie stad. De volgende dag weer terug. Maar ook ben ik over de Noordzee naar Engeland gevlogen waar ten noorden van Londen een mooi luchtvaartmuseum is op een oud vliegveld uit de 2e Wereldoorlog genaamd Duxford.

Weer later ben ik gaan motorvliegen. Dat doe ik nu al een tijd bij de KLM Aeroclub op Lelystad Airport. In deze tijd heb ik veel landen in Europa bezocht. Even lunchen in Koblenz of wat gaan eten in Paris Plage, het kan allemaal. Maar ook een lekker stuk appeltaart scoren op het vliegveld van Hoogeveen. The sky is the limit. En die vrijheid is natuurlijk prachtig.

ReneBins3

Omdat er, eigenlijk net als nu, teveel verkeersvliegers waren toen ik in aanmerking kwam voor de opleiding tot verkeersvlieger, ben ik aan de universiteit rechten gaan studeren. En nu help ik bedrijven en mensen wanneer ze in de problemen zitten.

Graag draag ik mijn steentje bij om Hoogvliegers in te zetten als mijn 2e piloot en hen zelf te laten vliegen. Natuurlijk vertel ik eerst hoe het moet dus wees niet bang. Ik vlieg nu al ruim 40 jaar en zal je gerust stellen (als dat tenminste nodig is).

Hartelijke groet en tot ziens op het vliegveld!

René Bins.

ReneBins2