Rotterdam (mini dag)

26 maart 2011
Na de strenge winter 2010/2011 stonden er veel kinderen op de wachtlijst om een vlucht te maken vanaf Rotterdam, en dus Hoogvlieger te worden. Om die lijst wat in te korten organiseerde de Stichting Hoogvliegers daarom een Mini-Hoogvliegersdag op 26 maart 2011.

Vijf Hoogvliegers werden om 11.30 ontvangen bij de Vliegclub Rotterdam, de gastheer voor deze mini-Hoogvliegersdag.

DSC0040

De dag begon met een kopje koffie of Fristie, en daarna ging iedereen naar de hangaar voor een korte uitleg over het vliegen. Daarbij werd een filmpje vertoond van Klokhuis, wat ooit opgenomen was bij de VCR. Sterker nog, het vliegtuig wat in het filmpje van Klokhuis gebruikt werd, werd vandaag ook ingezet voor de Hoogvliegersdag.

DSC_0062

Hierna gingen alle kinderen vliegen.

DSC_0105

De route ging via de IKEA Delft, naar Scheveningen, langs het strand naar Hoek van Holland, via de Nieuwe Waterweg naar de Euromast, en daarna terug naar Vliegveld Rotterdam.

route_EHRD

Na de landing moesten de jonge Hoogvliegertjes natuurlijk wel even het logbook van het vliegtuig invullen

DSC_0250

Daarna was er nog een verrassing. Iedereen, ook de ouders, broertjes en zusjes mochten mee in een bus voor een rondrit over de luchthaven. Maar dan wel aan de "gevaarlijke" kant van het hek - waar ook alle vliegtuigen rondrijden.

Dat dit interessant was bewijst deze foto wel

DSC_0265

De voorlichtster van Rotterdam Airport vertelde precies hoe zo'n luchthaven nou werkt, en welke organisaties er allemaal op de luchthaven actief zijn. Natuurlijk de vliegmaatschappijen zoals Transavia en CityJet, maar ook de brandweer, de ambulancedienst, de afhandelaars, de traumahelicopter, heel veel prive-vliegtuigen, de catering, het KLM JetCenter (waar de koningin altijd vertrekt en aankomt) enzovoort

DSC_0306

De bus kreeg zelfs toestemming om even heel hard over de landingsbaan te rijden. Speciaal voor ons gingen alle (3000!) lampen van de landingsbaan aan.

DSC_0307

En alsof dat nog niet genoeg was mochten de kinderen ook even kijken bij de brandweer

DSC_0362

Niet alleen kijken overigens

DSC_0371

Er werd ook nog even gespoten

DSC_0401

Daarna gingen we weer terug naar de Vliegclub Rotterdam, ging iedereen naar huis en waren we weer vijf Hoogvliegers rijker.

Er zijn nog veel meer foto's gemaakt, allemaal HIER te vinden!!