Groningen (mini dag)

16 april 2011
Zaterdag 16 april was het dan eindelijk zover.

grqfo1

Die 'meneer van Hoogvliegers' had enkele weken geleden gebeld en aangegeven dat ze een dagje piloot mochten zijn. Maar dan duurt wachten lang! De dagen kropen voorbij, maar eindelijk werd het dan toch zaterdag.

meneer1
de 'meneer van de Hoogvliegers' Tjerk van Dijk

Samen met papa, mama, broertjes, zusjes opa's, oma's en wie verder maar mee wilde, naar het vliegveld in Eelde gereden en daar meteen in een mooi hoogvlieger T-shirt gehesen. Nog een heuse hoogvliegerpet erbij en dan zijn we klaar voor de eerste (van vele) foto's.

ready

Samen met de piloot de route bespreken, kijken wie er allemaal mee mogen en kunnen, het vliegtuig controleren en dan instappen. Nog de laatste controles en weer dat Engels gebrabbel met die meneer van de toren. Ons vliegtuig heet PH-RCF (Papa Hotel Romeo Charly Foxtrot), ook wel afgekort tot Papa Charly Foxtrot.

rcf

En dan: eindelijk vliegen.

vliegtje

Met veel kabaal van de motor rijden we steeds sneller, al snel komen de wielen los en vliegen we naar 1000 foot (meer dan 300m). Wanneer het vliegtuig op hoogte is, mag je zelf sturen zonder dat de piloot je helpt. Voorzichtig een paar bochten maken naar links en weer naar rechts. Na een paar rondjes over de eigen woonplaats of de stad Groningen wordt het al weer tijd om terug te gaan. De besturing dan maar weer over naar de piloot die het vliegtuig weer veilig aan de grond zet.

Nadat de achterblijvers zijn bijgepraat over dit geweldige avontuur, krijg je van de piloot een echt hoogvliegerbrevet.

DSC00201

En daarna ook nog naar de toren waar bovenin die Engels pratende meneer achter allemaal grote schermen zit (en gelukkig ook gewoon Nederlands kan praten),

tr

de havendienst die zich ook bezig houdt met het verjagen van vogels op het vliegveld

havendienst

en de brandweer waar je je kan verkleden,

verkl

en in een hele grote brandweerauto,

brw

de grote brandspuit mag bedienen.

spuiten

Dit verhaal kunnen Berry Smit, Lars Venema, Thomas Gardien, Jordi Weitenberg en Ruben Joustra maandag allemaal op school aan hun meester of juf vertellen. En natuurlijk ook aan vriendjes, vriendinnetje en de rest van de familie die niet mee was.

Iedereen die heeft meegeholpen om deze dag tot een fantastische dag voor de hoogvliegers (en hun familie) te maken, enorm bedankt voor jullie inzet en medewerking. Speciaal wil ik noemen de piloten: Harm en Richard, de vrijwilligers van de stichting Hoogvliegers: Wiendeld, Mieke, Kasper en Janet, de vrijwilligers van Avia Noord: Rob, Adrie, Tineke, Jaap en Ton en natuurlijke de mannen (en vrouwen) van luchtverkeersleiding Nederland, de brandweer en de havendienst. Het was in één woord: SUPER!

Ook ik heb geweldig genoten en kijk al weer uit naar de volgende dag wink

Ondertussen staan er heel veel foto's in het foto album: KLIK HIER

Tjerk van Dijk

PS. Ik schrok nog even toen ik over de radio hoorde: 'Papa Charly Foxtrot, dropping approved'. Gelukkig bleek dit geen oproep aan piloot Harm om zijn hoogvliegers te 'droppen', maar ging het om een vliegtuig met parachutisten van Oostwold (PH-PCF) met hetzelfde, afgekorte callsign wink