Groningen, de film is af!

21 mei 2011
Eindelijk was het zover! 95 kinderen zijn allemaal piloot geworden vandaag op Groningen Airport Eelde.

© Erwin van Dijck

En wat zijn we blij met de nieuwsgierigheid van de zon want die kwam ook de hele dag kijken, wat een heerlijk weer was het zeg. Het kan gewoon niet beter.

ehgg01aaa

Na een heleboel nachtjes slapen werden de kinderen van het Veemarktterrein in Assen opgehaald met stoere vrachtauto’s en de Hoogvliegersbus. Ook was voor de zekerheid de ANWB Wegenwacht aanwezig. De kinderen kwamen van de diverse RENN4 scholen in Groningen en Drenthe

mvdr20110521_0063

En wie hebben we daar? Natuurlijk was onze mascotte Ko (Piloot) ook aanwezig en behulpzaam

mr20110521_0052

Onder begeleiding van sirenes van de politiemotoren gingen we heel snel naar Groningen Airport Eelde.

mr20110521_0055

Aankomst op het vliegveld:

ehgg05

Daar stonden de vliegtuigen al te wachten:

mr20110521_0089

De hele dag werd er druk gevlogen

mvdr20110521_0064

Maar er werd niet alleen gevlogen.

Alles moet natuurlijk in goed gecoördineerd worden en dat is de taak van de verkeersleiders die, ondanks alle drukte van het vliegverkeer afhandelen, ook alle tijd beschikbaar stelde om alle Hoogvliegertjes een kijkje in de toren te gunnen terwijl ze daar dus keihard aan het werken waren! Klasse jongens!!

DSC00188

Paracentrum Eelde-Hoogeveen liet zien hoe je veilig uit een vliegtuig kan vallen en met een mooie parachute weer veilig landt.

mvdr20110521_0054

De douane liet de honden zoeken naar boeven op het vliegveld. Marechaussee reed rond met een tank.

De politie gaf uitleg over hun werk. Zij hadden hele mooie motoren en een mooie bus bij zich.

Er waren ook 2 straaljagers van Skyline Aviation. Die gaan snel joh! En helpen nu nog steeds bij de Nederlandse Luchtmacht.

mr20110521_0066

Ook was er een hele speciale straaljager: de Hawker Hunter. Deze is al 60 jaar oud! En in Groot Brittannië gemaakt. Deze heeft 12 jaar lang bij de Nederlandse Luchtmacht gevlogen. Maar dat was al weer heel lang geleden. Deze is waarschijnlijk net zo oud als jouw opa! Oud, hé? Die ging één keer vliegen en kwam 2x spectaculair en HEEL hard langs vliegen:

mr20110521_0111

Ook waren er 2 “echte” vliegtuigen aanwezig. De Boeing Stearman. Toen ze aankwamen leek het net of ze in brand stonden met al die rook maar dat doen ze express omdat dit er zo leuk en mooi uitziet:

mr20110521_0005

Voordat de moderne vliegtuigen kwamen was dit toestel het begin van alles wat tegenwoordig vleugels heeft. The Storyteller (Verhalenverteller) was met dit toestel meegekomen en vertelde de kinderen alles over vliegen. Dit vliegtuig heeft net als jij en ik een naam gekregen: The Old Crow (de Oude Kraai)

mr20110521_0085

Vandaag wilde ook Joepie de Clown weer met jullie spelen. Net als andere jaren. Zij maakt mooie ballonnen, joh!

cZ20110521_064186

Bijna elk kind kreeg een mooie creatie mee naar huis en dat geeft vreugde

ehgg02

Voor de kinderen die voor het vliegen even wilden oefenen met vliegen kon dat. Er was een ‘flight-simulator’ aanwezig. Hiermee kun je net als in een echt vliegtuig in de cockpit sturen maar dan op computers. Het is net echt!

mr20110521_0076

Natuurlijk waren er ook weer overheerlijk broodjes aanwezig die door hele lieve mensen gemaakt werden waar je bij stond:

ehgg03

En als je daar geen zin in had, er waren ook frietjes, JOEPIEEEEEEEE......

cZ20110521_063872

En wat ook weer een hoogtepunt was, was dat het vliegveld even 10 minuten gesloten werd omdat we bijna traditioneel een zgn. runway-run gingen doen met alle aanwezig voertuigen:

ehgg07

Hier is ook een heel mooi filmpje van gemaakt vanuit een truck: KLIK HIER om te kijken!!

Een Boeing 737 van transavia moest even wachten maar dat vond de malloot.... eh.... piloot zo te zien helemaal niet erg:

DDM

Het was weer een geweldige dag! De kinderen hebben geweldig genoten en alle betrokkenen (vrijwilligers) ook.

En het belangrijkste: 95 nieuwe (Hoogvliegers) Piloten erbij!!

ehgg04

Deze dag is weer mogelijk gemaakt doordat we alle medewerking kregen van o.a. Groningen Airport Eelde, LVNL, Luchthaven Brandweer, KOOP Holding, Avia Noord, NNAC, SkyLine Aviation, Air Charter Europe en natuurlijk niet te vergeten door Politie Drenthe, Douane en Marechaussee en de vele mensen en bedrijven die niet genoemd zijn maar niet vergeten!

Er zijn nog heel veel foto's te vinden in ons foto album: KLIK HIER

Ook is er weer de screensaver, KLIK HIER

een HVTV aflevering volgt nog.... dus kom snel nog eens terug!!