Vlb Volkel - KLM, De film is af!

15 juni 2013

Luchtmachtdagen 2013 én met de KLM naar Schiphol!

Het is de laatste jaren traditie dat de Hoogvliegers door de Koninklijke Luchtmacht worden uitgenodigd om iets met kinderen te doen tijdens de Luchtmachtdagen. Dit jaar bestaat de KLu 100 jaar en dat vieren ze op Vliegbasis Volkel.

Een speciale plek was gecreëerd om 20 kinderen van Stichting Prisma in Biezenmortel een unieke dag te bezorgen. Het begon 's ochtends al toen ze opgehaald werden door de Hoogvliegersbus.

02-2

Er waren lange files op weg naar de vliegbasis. Dus ook de bus met de Hoogvliegertjes stond in een lange rij.

e2

Maar ze zijn aangekomen! De kids werden op de basis ontvangen in een VIP-tent aan de rand van de startbaan.

Hier kregen ze te eten en te drinken én ze zaten eerste rang voor de vliegshow! Wat mooi om naar te kijken, al die straaljagers :)

Wat ze niet wisten was dat de Luchtmacht een verrassing voor ze in petto had. In kleine groepjes mochten ze, samen met een begeleider naar een helikopter. Niet om er even in rond te kijken maar om er mee te gaan vliegen!

04a04b

Dat was natuurlijk geweldig. Alleen soldaten en VIPs mogen vliegen in een echte heli van de KLu. Nou dat kwam mooi uit want de Hoogvliegertjes zijn vandaag de VIPs. Belangrijker kán gewoon niet. Ieder die dat wilde mocht een rondje vliegen en het was geweldig om vanuit de lucht naar die 150.000 bezoekers te zwaaien.

05a05b

De commentatoren van de Luchtmachtdagen, Leo van der Goot en Jan Cocheret meldden gedurende de dag diverse keren dat er Hoogvliegers op het veld waren en op de grond stond ook nog een bijzonder vliegtuig, de PH-KMR,

het ambulancevliegtuig van de Stichting Hoogvliegers waarmee kinderen die zelf niet kunnen zitten, toch kunnen vliegen. Hij was mooi te herkennen aan de blauwe vleugels.

07-5

Maar dat was niet alles wat er georganiseerd werd. Aan het begin van de middag kwam er ineens een grote Boeing 737 van de KLM aanvliegen. Hij werd begeleid door snelle straaljagers en ging uiteindelijk zelfs landen.

08a 08b

Dat was raar om een burgervliegtuig tussen al die militaire vogels te zien. Die Boeing kwam niet zomaar even buurten maar had een speciale missie. In de loop van de middag kwamen er nóg 30 kinderen, deze keer van Stichting Cordaan uit Amsterdam, met een bus naar Volkel. Omdat ze nogal in het drukke verkeer rond de basis geraakten werden ze het laatste stuk onder politiebegeleiding naar de bussenparkeerplaats geloodst. Ze werden meteen naar de VIP-tent gebracht waar alle kinderen een rugzak met een Hoogvliegers T-shirt en een petje kregen en even later konden inchecken.

Ze gingen vliegen naar Amsterdam! Joepie, vliegen in zo'n grote KLM Boeing is natuurlijk supergaaf!

Om 17:20 vertrok de 737. Tijdens de vlucht vloog het vliegtuig zo laag dat je alle huizen kon zien en de autootjes bijna kon tellen! Onderweg werden ze verwend met snoepjes, broodje kroket en drinken...

11a 11b

en als klap op de vuurpijl een modelvliegtuig van de Boeing waarin ze vlogen!

11c

Een extra verrassing was nog dat de leverancier van de broodjes voor alle kinderen een bon voor een bezoek aan de Efteling ter beschikking had gesteld. De KLM Boeing vloog via Brabant (over de Efteling!) naar Zeeland over Middelburg en toen langs de Noordzeekust.

Na een tijdje landde het toestel op Schiphol. Iedereen ging van boord bij Gate D7.

Daar stonden de bussen weer klaar om de Hoogvliegertjes naar huis te brengen. De meesten hebben niet veel van de terugreis gemerkt, zo moe waren ze na een geweldige dag vol vliegavonturen. Sommigen konden juist weer niet slapen, ze bleven hun mooie herinneringen naspelen :)

Ondertussen was ook de dag op Volkel ten einde en kunnen we terugkijken op een zeer geslaagde dag waar 41 kinderen een échte Hoogvlieger werden.

Deze dag werd mogelijk gemaakt op uitnodiging van de jarige Koninklijke Luchtmacht en de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. HEEL VEEL DANK! Het was met recht een Koninklijke dag voor deze Hoogvliegertjes.

Door onze fotografen zijn heel veel foto's gemaakt die je kunt bekijken in het fotoalbum.

Van Eric Vorstenbosch (Audio Visuele Dienst Defensie) is er een fotoalbum met 15 foto's!

Wil je als hoogvlieger of ouder/verzorger laten weten wat je van deze dag vond? Schrijf dan iets in ons gastenboekwink

© Foto's: Stichting Hoogvliegers - László Dániel, Herbert van Hulten.
© HVTV: Stichting Hoogvliegers - Bram Gebuys.