CAE Hoofddorp, De film is af!

25 januari 2014

Zodra de eerste vuurpijlen van 2014 de lucht ingingen dachten wij al weer aan de CAE dag van 25 januari.

© Stichting Hoogvliegers / Arnoud Raeven & Suzanne Wortel

Dit is wel voor ons de relaxte Hoogvliegersdag van het jaar, zoals elk jaar wordt alles geregeld door de medewerkers van CAE en uiteraard de heren van de KLU. Wij van de Stichting Hoogvliegers mogen dan rustig toekijken.

Zo begon 25 januari met de Hoogvliegersbus (de PH-BUS) die werd ingezet om 15 kinderen op te halen in Amsterdam.

Het Orion college had speciaal voor ons de kinderen geselecteerd en stonden ongeduldig op de PH-BUS te wachten.

Beetje onwennig was het wel, er gaat wat gebeuren maar wat precies dat wisten ze niet. Grote ogen toen ze bij CAE in Hoofddorp aankwamen en vooral verbazend reageren toen ze met echte piloten het pand mochten betreden.

Ook doken er daar opeens 2 clowns op die mee naar binnen glipten!

Eerst even via de inschrijfbalie een tasje ophalen en dan de kantine in waar Arthur Apollo van CAE en Hans Aldert van de Koninklijke Luchtmacht de Hoogvliegers verwelkomde.

Na een spannend introductie film werden er groepjes geformeerd.

Er waren verschillende activiteiten zoals de foto sessie, verkleed als echte piloot en dan op de foto, hoe cool is dat.

Dan was er nog de "vraag maar raak" sessie, alles wat je wilde weten wat er rond een vliegtuig kon gebeuren werd beantwoord door de piloot of door de stewardess.
Daar kwamen erg veel en leuke vragen uit.

Waardoor vliegt een vliegtuig, en hoe kan 70 ton of meer aan gewicht in de lucht blijven, dit waren vragen die door de Hoogvliegers werden gesteld en vakkundig werden beantwoord door medewerkers van CAE.

Na het klassikale gebeuren was er de lunch. Een culinair hoogstandje geserveerd  door top chefs...namelijk frites, frikadellen en kroketten, o ja op een bedje van sla.....!

Na de lunch was er tijd voor het echte werk vliegen in de simulator. Het was even priegelen om achter de stuurknuppel te komen, maar dan had je ook wat.
Levensechte beelden en een super echt gevoel, wat is dat kicken als je aan de stuurknuppel trekt en je voelt het "vliegtuig" daadwerkelijk opstijgen! Gaaf man!

Waar gaan we naar toe, was de vraag van de instructeur...... 'uhmmmm Parijs, even rond de Eiffeltoren vliegen...dat mag toch wel van de verkeersleiding?
Jij wel' en zoef weg waren ze op een missie naar Parijs!

Sommige piloten hadden wel een bumpy ride (Hobbelig vluchtje) .... stuiterend landen staat niet zo goed op je CV, dus nog maar een keer een doorstart.

Met behulp van de instructeur veilig landen geeft toch wel een voldaan gevoel. Gaaf!

En dan ben je weer terug op de grond, voldaan neem je je Hoogvliegersdiploma in ontvangst, wat ben jij trots! En wij allemaal ook!

Nog een beetje beduusd van alles stapten de semi piloten de PH-BUS in en gaan met een happy gevoel terug naar Amsterdam.

Een prima opstap voor een mooi 2014!

CAE Hoofddorp en de Koninklijke Luchtmacht...

bedankt voor deze geweldige dag!

Graag tot volgend jaar!

Deze dag is mogelijk gemaakt door de welwillende medewerking van

CAE Center Amsterdam en de Koninklijke Luchtmacht

Verder bedanken we alle vrijwilligers die hebben meegeholpen om deze dag tot een succes te maken!

En niet te vergeten… Esther en Frank voor de perfecte organisatie!

BEDANKT!!!

De foto's van deze dag zijn te bewonderen in het fotoalbum!

© Foto’s: Stichting Hoogvliegers – Suzanne Wortel, László Daniel en Herbert van Hulten.
© Hoogvliegers-TV: Stichting Hoogvliegers – Arnoud Raeven & Suzanne Wortel.