Schiphol

24 oktober 2007

Het bestaat nog! Ook in Nederland!

Enthousiasme zonder grenzen, medewerking die veel verder gaat dan waarop mag worden gehoopt, en een maximale inzet van alle betrokkenen voor onze doelgroep, de chronisch- en terminaal zieke kinderen.

Gisteren heeft de Stichting Hoogvliegers weer 14 kinderen de dag van hun leven kunnen bieden!

Solid Air stelde een super-de-luxe zakenvliegtuig ter beschikking (een Dornier 328; PH-SOX, 19 passagiers) om hiermee een rondvlucht vanaf Schiphol te kunnen maken. Dit aanbod kwam begin vorige week binnen, en binnen de kortste keren wezen alle neuzen die hierbij betrokken waren dezelfde kant op.

Naast Solid Air gaven ook het KLM Jet Center, de Luchtverkeersleiding en Schiphol Group meer, véél meer dan verwacht!

Om 15:30 uur Lokale Tijd verzamelde iedereen zich op Schiphol-Oost, bij het KLM Jet Center; daar werden we in een mooie lounge ontvangen, en kregen alle kinderen hun T-shirt uitgereikt. Dit shirt heeft aan de voorkant het logo van de Stichting Hoogvliegers, en achterop de tekst: “Ik ben een Hoogvlieger!”.

Tegelijkertijd zorgde de NATO-top voor extreme beveiligingsmaatregelen op Schiphol Oost; denk hierbij aan veel politie en militairen, vanwege de aankomsten en vertrekken van alle ministers en top-militairen. Deze hoogwaardigheidsbekleders kwamen van over de hele wereld.

De medewerking van zowel de Schiphol Group als van KLM Jet Center ging zó ver, dat onze onze Hoogvliegers een behandeling kregen waar alle belangrijke mensen van de hele wereld stil van werden!

Laten we het er maar op houden dat álles, maar dan ook werkelijk álles erop gericht was de kinderen ‘zo soepel mogelijk’ in de bus naar het vliegtuig te vervoeren…

Voor sommige kinderen was de bus van het KLM Jet Center naar het vliegtuig (een rit van ongeveer 1 minuut en 14 seconden) al reden om in extase te raken; we reden tussen allerlei grote en kleine vliegtuigen door, ook van de NATO, en uiteindelijk kwamen we bij de Dornier 328 aan, waar de bemanning al bij de trap klaarstond om de kinderen op te vangen.

Sommige kinderen moesten worden getild, anderen waren prima in staat om zelf hun plekje te zoeken. Al snel ging de deur dicht, en konden de ouders weer terug in de bus, om naar een plekje te rijden ‘waar we het wat beter konden zien’, aldus de Marshaller.

Het vliegtuig startte de motoren, en begon te taxiën. Daar achteraan reed de Marshaller in een Airport-authority car, en de bus mocht volgen…we volgden het vliegtuig…van het platform af…over de taxi-track…richting het begin van de baan 04! Toen vond de Marshaller dat we bij de intersection wel ‘een mooi plekje’ hadden om alles goed te kunnen zien. De bus werd tot aan de Stop-Bars gereden, en daarna een beetje scheef gezet, zodat iedereen zo ongeveer met z’n neus OP de Runway zat, om de DO-328 van héél, héél dichtbij in Take-Off te zien gaan!

Absoluut UNIEK om dit van zo dichtbij te mogen meemaken!

Daarna werden we door Solid Air ontvangen in de Lounge van Jet Support, en kreeg een groep geïnteresseerden een rondleiding langs alle mooie zakenvliegtuigen door de Directeur.

45 minuten later kwam de DO-328, PH-SOX, weer inbound, om eerst een prachtig rondje om de verkeerstoren te maken! De toezegging dat we maximale medewerking van de LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland) zouden krijgen bleek geweldig; ondanks het feit dat 1700 uur Lokale Tijd zo’n beetje de maximale spits-tijd is op Schiphol, werd alles op alles gezet om onze kinderen Schiphol van boven te laten zien. En dat lukte!

Nadat de kist een fraaie approach met dito landing gemaakt had, weer op baan 04, kwam de PH-SOX weer binnen taxiën. De deur ging open, en de foto’s zullen ongetwijfeld beter beschrijven waar ik niet aan ga beginnen…

Buiten bij het vliegtuig kregen alle kinderen hun Vliegbrevet, mét de daarbij behorende (kinder-) Champagne! Allemaal met het T-shirt op de foto, en daarna met z’n allen naar boven om in de Lounge te worden ontvangen. Daar had Solid Air voor de kinderen Mac Menu’s geregeld, én een zelfbouwvliegtuig dat écht goed vliegt, én een poster van een vliegtuig én een Remove Before Flight-sleutelhanger, én….kortom: teveel om op te noemen!

Ik sta in dubio. Ik zou iedereen persoonlijk willen bedanken die hier belangeloos aan heeft meegewerkt, maar dan ben ik bang mensen te vergeten. Daarnaast zou het een hele lange lijst gaan worden. Daarom doe ik dat niet, maar beperk ik me tot de organisaties die hieraan mee hebben gewerkt:

ATCBOX, Solid Air, KLM Jet Center , LVNL en Schiphol Group.

Het blijkt, nogmaals, dat het nog steeds kan:

Als het doel voor iedereen duidelijk is, en mensen zich hier ook bij betrokken voelen, kunnen verschillende partijen belangeloos samenwerken, en blijken bezwaren en procedures, hindernissen en protocollen alleen maar uitdagingen te zijn!

ATCBOX maakt van de Tweede Vliegdag Stichting Hoogvliegers een daverend succes!

ATCBOX: dank, dank, en nog eens dank!

Jeroen Engelkes, voorzitter Stichting Hoogvliegers