Ko Piloot - Op zoek naar de Beatles

04 augustus 2011
4 augustus 2011 - Op zoek naar de Beatles

Hallo allemaal!

Wat een geluk! Ik mocht met de bemanning mee naar Liverpool, op zoek naar de Beatles. Liverpool is een stad in het noordwesten van Engeland. Je kunt er natuurlijk met de boot heen. Maar ik vind vliegen veeeel leuker. Tijdens de vlucht hielp ik de stewardessen met alles wat er aan boord moest gebeuren.

Wie wel eens heeft gevlogen, weet dat er altijd een demonstratie wordt gehouden. Dan wordt uitgelegd wat je moet doen in geval van nood. Want het is natuurlijk belangrijk om goed voorbereid te zijn als je gaat vliegen. Tijdens zo'n demonstratie laat de stewardess zien hoe het zuurstofmasker werkt.

IMG3344

Maar ook het zwemvest.

IMG 3347

Als alles is uitgelegd en gecontroleerd, is het vliegtuig klaar om te vetrekken.

Tijdens de vlucht wordt er eten en drinken aan de passagiers geserveerd. Vandaag kregen ze deze heerlijke broodjes kaas uit de oven:

IMG 3341

Deze telefoon wordt gebruikt om contact te houden met de piloten voorin de cockpit.

IMG 3349

Na een uurtje vliegen waren we er. Liverpool! Tijd om mijn zoektocht te starten. We moesten eerst onze paspoorten laten controleren bij de douane. Omdat ik vandaag bemanningslid was, had ik mijn eigen pasje. Stoer!

IMG 3350

Mijn Liverpoolse avontuur kan beginnen! Het vliegveld heet John Lennon Airport. Aha, mijn eerste aanwijzing. Liverpool John Lennon Airport is genoemd naar een van de beroemde zangers van de Beatles. Alle leden van deze band komen uit Liverpool. Het is dan ook een erg muzikale stad. Ik ben aan het goede adres.

IMG 3351

Op het vliegveld vroeg ik deze gekke tijger-neushoorn of hij misschien wist waar ik de Beatles kon vinden. Hij zei dat ik het beste eerst naar de stad zelf kon gaan.

IMG 3353

Dus gingen we met de taxi. Kijk eens wat een mooie Engelse auto's.

IMG 3356

In Engeland rijden ze aan de andere kant van de weg, daarom zit stuur in de taxi's zit ook op een andere plaats. Dus oppassen met oversteken! Gelukkig zijn er duidelijke stoplichten:

IMG 3366

In Engeland zijn meer dingen anders dan in Nederland. De stekkers in het stopcontact hebben drie pluggen in plaats van twee, kijk maar:

IMG 3360

Maar goed, terug naar mijn zoektocht. Waar te beginnen? Hoe moest ik de Beatles vinden? Ik vroeg het aan deze pauw. Hij raadde me aan naar de rivier de Mersey te gaan, daar kon ik wel eens iemand vinden die mij verder kon helpen.

IMG 3367

Aan de waterkant ontmoette ik deze meneer. Zijn naam was Billy Fury, hij was zelf ook een groot muzikant uit Liverpool. Billy dacht dat de zeerovers in de haven mij wel eens een goede tip zouden kunnen geven.

IMG 3394

Ik maakte kennis met deze twee vrolijke dekschrobbers. Zij vertelden me dat ik maar een ritje moest gaan maken met de gele busboot, dan kon ik wel vinden wat ik zocht.

IMG 3365

Het was niet moeilijk om de busboot te vinden. In Liverpool noemen ze het de 'Yellow Duckmarine', want je kunt er mee varen en rijden. Cool hè?

IMG 3361

Ik maakte een heerlijk ritje, eerst door het water en daarna door de stad. Toen hoorde ik straatmuzikant William liedjes van de Beatles spelen. Ik vertelde hem van mijn zoektocht. Hij wilde me wel een aantal liedjes van de Beatles leren op zijn gitaar. Natuurlijk! Wat is een bezoekje aan een muzikale stad zonder een gitaarles? "Yeah, yeah, yeah..."

IMG 3377

William wenste me veel geluk met mijn zoektocht en gaf mij de laatste aanwijzing: Matthew Street. Ik kwam steeds dichterbij.

IMG 3378

Ja gevonden! Als eerste zag ik John Lennon. Natuurlijk ging ik graag met hem op de foto.

IMG 3380

En toen vond ik de Beatles, alle vier: John, Paul, George en Ringo. Joepie! Samen schreven ze wel meer dan tweehonderd liedjes. Dat was vijftig jaar geleden al weer. Maar zelfs vandaag hoor je hun nummers nog veel op de radio. Want de Beatles zijn nog steeds de meest belangrijke band uit de geschiedenis van de de popmuziek. Hun liedjes zijn bijzonder, gevoelig, swingend of vrolijk; en dat vinden veel mensen leuk.

IMG 3379

Ik stapte naar binnen bij de Cavern Club, het café waar de Beatles beroemd werden. Ze hebben hier wel 292 keer opgetreden. Veel hè?

IMG 3381

Nu nog steeds treden er bands op. Ze spelen hun eigen nummers, of de liedjes van de Beatles. Om hun muziek in ere te houden. Maar misschien ook een beetje in de hoop zelf ooit beroemd te worden...

IMG 3383

Tot de volgende keer!!!

ps1. Stiekem wil ik ook graag avonturen met jou beleven. Bestel me snel (klik hier), dan kom ik zo snel mogelijk naar je toe en kun je onze avonturen, die van jou en mij, opsturen naar kopiloot@stichtinghoogvliegers.nl en wie weet verschijnt ons avontuur dan ook hier in mijn weblog!!

ps2. Willen jullie ook vriendjes met me worden en mij volgen? Klik op onderstaande plaatjes en voeg me toe als vriendje en volg mijn avonturen!