[VIDEO] 49 Hoogvliegers erbij tijdens Hoogvliegersdag Teuge 2015

18 mei 2015

Vrijdag 15 mei 2015, een dag waar we lang naar hebben uitgekeken. Al ver van tevoren hadden we regelmatig de weersvoorspellingen gevolgd. Dit jaar is het voor het eerst, dat de Hoogvliegersdag op de geplande datum kon doorgaan. De vorige jaren moesten we de dag verzetten vanwege slecht weer en zelfs in 2014 was het ook op de uitwijkdatum marginaal. Maar nu kon alles in één keer plaatsvinden. Op donderdagmiddag tevoren heeft ons team al een begin gemaakt en de nodige voorbereidingen getroffen. Inmiddels werd er een GO afgegeven en was het definitief, dat alles kon doorgaan. Vrijdag om 07:00u stond het team Teuge enthousiast klaar om alle voorbereidingen te treffen en de hangar en het platform in te richten. We hadden onze tijd hard nodig, want om 09:00u werden de eerste kinderen verwacht. De vliegtuigen werden langs de taxibaan opgesteld en de hangar van de Vliegclub Teuge was beschikbaar voor de binnen activiteiten. Tussendoor werd het springkussen geleverd. Er arriveren 5 vrachtwagen, die spontaan aanbieden om de kinderen ook een stukje mee te laten rijden. De chauffeurs hebben er zin in en staan te popelen om de eerste ritjes te gaan maken. Alle vrijwilligers zijn er inmiddels en de incheckbalie is gereed om de eerste ‘passagiers’ te ontvangen. Politie, brandweer en ambulances van het Rode Kruis worden op het platform opgesteld. De eerste kinderen melden zich en de Hoogvliegersdag Teuge is begonnen. Alle piloten zijn er klaar voor. Met de begeleiders gaan de piloten met de kinderen en degenen die meevliegen naar de vliegtuigen. Kort na 09:30u vertrekken de eerste vluchten. Voor zo’n vlucht is de spanning van de gezichtjes af te lezen, na de vlucht zijn ze blij en enthousiast. Zomaar de wereld van bovenaf bekijken en voor één dag een echte piloot zijn en even aan niets anders denken. En met goed geluk over je eigen woonplaats vliegen. Daar is onze stichting voor opgericht, daar doen we met heel veel plezier onze uiterste best voor. Ook de PH-KMR wordt vandaag welkom geheten en de aanwezigheid van het vrolijk uitgedoste vliegtuig laat weten, dat er een Hoogvliegersdag is. Na de vlucht nog even genieten van wat er nog meer is. De flight simulator, pizza’s bakken, patat eten, de goochelaar met de ballonnen, een mooie schmink halen voor op je gezicht. Rond het middaguur wordt er een sleep opgetrokken met de tekst ‘Welkom Hoogvliegers’. De sleep vliegt diverse keren over. Kort daarna landen 2 parachutisten vlak voor het terras. Een geweldig spektakel. In de hangar hangt een gezellige sfeer met muziek en er is koffie, allerlei drankjes en broodjes in een gezellige zithoek. Het is natuurlijk helemaal top als je in een brandweerauto of politieauto achter het stuur mag zitten en dan even het blauwe zwaailicht aan mag zetten en de sirene met tatuu, tatuu !! Maar ook kijken we bij de goochelaar met de ballonnen en gaan we even in de flight simulator om na te doen wat je net in het echt hebt gedaan. Eerst met jouw piloot je vliegcertificaat halen waar jezelf samen met die piloot je handtekening op mag zetten en dit allemaal tijdens een ‘fotoshoot’.

Rond 15:45u komen de laatste vluchten terug en hebben we 49 kinderen weer een hele mooie bijzondere dag bezorgd. Er waren 57 aanmeldingen, maar door omstandigheden konden niet alle kinderen komen. Met dank aan alle gulle sponsors, vrijwilligers en iedereen, die nauw betrokken is bij Stichting Hoogvliegers kijken we met een geweldig goed gevoel terug op Hoogvliegersdag Teuge 2015 en we denken alweer aan de volgende in 2016 !!

Theo Schaefers, Coördinator Teuge.

Klik hier voor alle foto's in ons fotoalbum.