16 Hoogvliegers erbij vanaf Rotterdam

23 september 2018

Het was best een beetje spannend of de kleine Hoogvliegersdag op Rotterdam The Hague Airport op zaterdag 22 september door kon gaan.

De vrijdag er voor was er nog code geel i.v.m. de harde wind en werden zelfs vluchten op Schiphol geannuleerd. Maar na overleg met de KNMI bleek dat de wind op zaterdag geen spelbreker zou worden en konden we iedereen laten weten dat er gevlogen kon worden.

Zaterdag vanaf 8.30 uur kwamen de eerste hoogvliegertjes met hun familie/begeleiders binnen bij de Vliegclub Rotterdam, waar de Hoogvliegersdag gehouden werd. Leden van de Lions Club Rotterdam, die deze dag financieel hebben ondersteund, zorgden voor vervoer vanaf het verder afgelegen parkeerterrein. Hun collega’s schonken een lekker kopje koffie of thee in, en gingen vast de broodjes voor de lunch smeren, dat alles belangeloos ter beschikking gesteld door supermarkt Hoogvliet.

De eerste ‘vliegtuigen’ die de lucht in gingen waren die van de vliegsimulators waarmee alvast geoefend kon worden voor het echte werk. Buiten was het een drukte van belang met grote brandweer auto’s – ja, je kon er ook in – en een stoere motor en busje van de marechaussee.

Het was fris helder weer en al snel zochten de eerste vliegtuigen het luchtruim op. Een half uurtje later stapten de eerste hoogvliegertjes uit met de blos op de wangen: ze hadden gevlogen! In de tussentijd was de bus gearriveerd waarmee een rondleiding over het vliegveld gemaakt kon worden. Met een flinke vaart werd er over de start- en landingsbaan gereden. Terug op de vliegclub kon je je laten schminken en dat zag er zo mooi uit dat zelfs een vrijwilligster van deze dag een prachtige bloem op haar gezicht liet schminken. Ook was er een echte KLM piloot waar je alles aan kon vragen en je laten verkleden als piloot, hoe stoer is dat! Coen Swijnenberg, Radio 538 DJ èn ambassadeur van de Stichting Hoogvliegers, kwam ook even langs en zag dat iedereen genoot.

Helaas sloeg in de loop van de dag het weer om en moest vanwege toch wel onverwachte onweers- en regenbuien het vliegbedrijf gestopt worden. Voor 6 overgebleven kinderen was dat natuurlijk heel, heel erg jammer maar ja, safety first.

Natuurlijk gaan we zorgen dat deze kinderen zo snel mogelijk alsnog hun vlucht kunnen maken en ook hun piloten certificaat krijgen. Inmiddels hadden 18 hoogvliegertjes wel hun vlucht gemaakt en had iedereen genoten van alle andere activiteiten.

Hierdoor kunnen we op een geslaagde Hoogvliegersdag terug kijken, die mede mogelijk gemaakt is door:

Lions Club Rotterdam
Rotterdam The Hague Airport
Supermarkt Hoogvliet
Koninklijke Marechaussee
Vliegclub Rotterdam
Nationale Nederlanden

Klik hier voor alle foto's.