[VIDEO] 36 Hoogvliegers vlogen vanaf Drachten

20 september 2019

Na een lange voorbereiding was het dan zover, de hoogvliegersdag op vliegveld Drachten. De week ervoor werd er flink geduimdraaid of de hoogvliegersdag wel door kon gaan. Vrijdag 6 september werd er in overleg met verschillende meteo bedrijven een GO gegeven om de hoogvliegersdag op Drachten door te laten gaan. Wat een opluchting voor alle vrijwilligers en hoogvliegers.

’s Ochtends was bij aankomst op het vliegveld een mooi beeld te zien van de PH-BVL waarboven de regenboog uitsteeg. Dit beloofde dan ook een mooie dag te worden.

De laatste voorbereidingen werden getroffen om de hoogvliegertjes te ontvangen op de ontvangstlocatie in Surhuisterveen, Lunchhuis de Lauwers. Rond 09:00 uur werden de eerste hoogvliegers ontvangen, waar ze allemaal een drankje en versnapering kregen. Je merkt de spanning en het enthousiasme van de hoogvliegertjes op wat er gaat komen vandaag. Er stonden diverse vrachtwagens, een oude Amerikaanse politiewagen en motoren en de bus van Stichting Hoogvliegers te wachten om de kinderen van Lunchhuis de Lauwers naar vliegveld Drachten te brengen onder luid getoeter.

Op het vliegveld in Drachten, stonden de inmiddels gearriveerde ouders, begeleiders en andere aanhang van de hoogvliegers samen met de vrijwilligers de hoogvliegertjes op te wachten. Juist op dit moment kwam het ineens met bakken uit de hemel vallen. Diverse mensen waren al uit de vrachtwagens en de bus gestapt en schoten gauw de hangar in waar ze konden schuilen. De rest bleef toch maar even wachten tot het droog was. Het water stond inmiddels wel tot aan je enkels, zo hard regende het. Iedereen keek elkaar aan en hoopte dat het gauw droog werd, de poffertjeskraam sloot gauw zijn luikje en de medewerkers van Bouwman sport en fun probeerde snel nog alle spullen droog binnen te krijgen.

Vervolgens viel de stroom diverse malen uit en waren de activiteiten binnen en buiten even op hold gezet. Zouden alle vliegtuigen met dit weer wel komen en konden ze dan wel landen? Dit zou toch niet de trend worden vandaag?

Uiteindelijk werd het, na 10 minuten stortregen, droog en kregen we positieve berichten binnen dat alles gewoon door kon gaan. De eerste hoogvliegers kwamen met hun ouders, begeleiders en andere aanhang de hangar binnen waar ze gingen boarden om te mogen vliegen.

Loco burgemeester, Robert Bakker, opende samen met de organisatie de Hoogvliegersdag op Drachten. Er werd gevraagd aan iedereen om mee te helpen met blazen, want we moesten alle regenbuien weg blazen. Dit heeft vandaag zeker geholpen!
Na de opening werden de eerste aspirant piloten opgeroepen om zich voor te bereiden op hun vlucht. Samen met de piloot begonnen ze aan de voorbereidingen, de piloot gaf een korte uitleg waarna ze naar het veld vertrokken om het vliegtuig te controleren. De hoogvliegers mochten zelf beslissen wie ze vandaag mee het vliegtuig in wilden nemen. Na het controleren van het vliegtuig, stapten alle passagiers en aspirant piloten in het vliegtuig om hun vlucht te starten. Dit begon met een kleine uitleg wat waar voor diende en vervolgens werd de checklist doorlopen voor de start.

De aspirant piloten doorliepen de checklist en konden het vliegtuig starten, waarna ze richting de taxibaan gingen en zich voorbereiden om de start in te zetten. Drachten Tower, Papa Hotel – Bravo Victor Lima ready for takeoff klinkt het door de radio. Na een rondvlucht van een half uurtje landen ze allemaal veilig weer op het vliegveld van Drachten. Vandaag zijn alle hoogvliegers dan ook geslaagd voor hun vliegbrevet. Samen met de piloot liepen ze trots naar binnen om hun brevet te tekenen en werd vastgelegd met een mooie foto. Een heus serieus moment waarna ze een applaus kregen en trots hun dag mochten vervolgen.

Niet iedereen kon tegelijk vliegen, maar op de grond waren er diverse activiteiten te doen en niemand hoefde zich te vervelen. Alvast oefenen met vliegen op de flightsimulator, fietsen knippen met de brandweer, rondjes rijden met de ambulance, brandweer of Amerikaanse politie auto en motoren, knuffelen met echte konijnen, laser gamen, pijl en boogschieten en levensgroot darten en sjoelen en ga zo maar door. Eten en drinken was er ook genoeg voor iedereen, ijsjes, hamburgers, poffertjes, lunchzakje van Van Der Valk Drachten, echte oranjekoek bij de koffie, popcorn je kon je misselijk eten vandaag.

Wat een fantastische dag is dit geworden, ondanks de regen tussendoor, hebben we met 12 vliegtuigen en 15 piloten er 36 hoogvliegers piloten bij gekregen. Het moge duidelijk zijn dat we dit zonder de sponsors Van Der Valk Drachten, Hypotheek Drachten, Kiwanis Drachten, Ferwerda Beveiliging Drachten, De Poel Koel- en Vrieshuis, HCC Flightsimulator Friesland, Bakker Bart, Begemans Retrofood, Politievoertuigengroep Nederland, Jumbo Dokkum, Stichting de Knuffelkonijntjes,  Flightlevel Drachten, Vliegveld Drachten, Gemeente Smallingerland, Bouwman Sport en Fun, Brandweer Ureterp, Lunchhuis de Lauwers en inzet van alle vrijwilligers en het enthousiasme van de kinderen en ouders, begeleiders en andere aanhang niet voor elkaar hadden kunnen krijgen.

Klik hier voor de foto's.