Ons doel

Wat doen wij
Wij laten zieke of gehandicapte kinderen (6 tot en met 17 jaar) een bijzonder en onvergetelijk avontuur beleven. Ze zijn voor een dag piloot bij ons! Een dag zonder zorgen, zonder ziekte of handicap, een dag waar ze boven zichzelf uitstijgen en meer dan bijzonder zijn, een dag die ze nooit meer vergeten. Sinds 2007 vlogen er meer dan 12.500 kinderen.

Hoe doen wij dat
Het is ongelofelijk wat vrijwilligers van Stichting Hoogvliegers voor elkaar krijgen. We vliegen met kinderen, het hele jaar door, en vanaf elk vliegveld in Nederland. Piloten, veelal beroepsvliegers, stellen hun vrije tijd, helikopter en vliegtuig daarvoor beschikbaar. Onze kernwaarden zijn daarom: bijzonder en bevlogen!

Meer dan 15 maal per jaar is er een Grote Hoogvliegersdag, waar we er met veel kinderen tegelijkertijd een leuke dag van maken. Op het vliegveld beleven ze met brandweer, politie, stoere vrachtwagens, auto's en vooral helikopters en vliegtuigen een geweldig avontuur.

Naast Grote Hoogvliegersdagen organiseert Stichting Hoogvliegers ook Individuele Hoogvliegersdagen en mini Hoogvliegersdagen. Hiervoor is een volledig geautomatiseerd systeem opgezet, waar de kinderen zich via onze website kunnen aanmelden. Een kind wordt gekoppeld aan een piloot die vliegt vanaf een vliegveld in de buurt. Zo kan Stichting Hoogvliegers elke dag, en door heel Nederland, met kinderen vliegen.

Wat is het resultaat
Een geweldig avontuur, met als hoogtepunt een vlucht van ongeveer 30 minuten. Vaak kan er ook een familielid, zusje, broertje, ouder en een begeleider mee.

Jaar Aantal Hoogvliegers
2024  ~ doel is 750 kinderen
2023 829 (700 op grote hoogvliegers dagen, 129 op individuele dagen)
2022 777 (526 op grote hoogvliegers dagen, 251 op individuele dagen)
2021 327  (169 op mini hoogvliegers dagen, 158 op individuele dagen)
2020 203 (99 op mini hoogvliegers dagen, 104 op individuele dagen)
2019 668 (449 op grote hoogvliegers dagen, 219 op individuele dagen)
2018 900 (740 op grote hoogvliegers dagen, 160 op individuele dagen)
2017 527 (409 op grote hoogvliegers dagen, 118 op individuele dagen)
2016 750 (559 op grote hoogvliegers dagen, 191 op individuele dagen)
2015 682 (474 op grote hoogvliegers dagen, 208 op individuele dagen)
2014 935 (750 op grote hoogvliegers dagen, 185 op individuele dagen)
2013 851 (711 op grote hoogvliegers dagen, 140 op individuele dagen)
2012 884 (761 op grote hoogvliegers dagen, 123 op individuele dagen)
2011 1.217 (1.002 op grote hoogvliegers dagen, 215 op individuele dagen)
2010 1.250 (1.060 op grote hoogvliegers dagen, 190 op individuele dagen)
2009 1.340 (1.000 op grote hoogvliegers dagen, 340 op individuele dagen)
2008 620 (480 op grote hoogvliegers dagen, 140 op individuele dagen)
2007 79 (74 op grote hoogvliegers dagen, 5 op individuele dagen)

Wat hebben we nodig
Een groot aantal kinderen kan door hun ziekte niet zelf vliegen, ze moeten bijvoorbeeld liggend of zittend in hun eigen stoel vervoerd worden, of hebben een psychiatrische aandoening (100.000 kinderen).

Daarom heeft de Stichting Hoogvliegers in 2011 een ‘eigen ambulance vliegtuig’ aangeschaft. Een vliegtuig dat deze doelgroep veilig kan vervoeren, een vliegtuig dat structureel beschikbaar is, maar ook een vliegtuig dat herkenbaar is als het Hoogvliegers vliegtuig.

Om rond de 750 kinderen te kunnen laten vliegen, hebben wij structureel 200.000-300.000 euro nodig.